Hej!

Har ett hus från 1800-talet. Tänkte putslaga sockeln på sina ställen. Antar att detta är en sockel och att husgrunden ligger bakom denna? Den har vittrat sönder helt på vissa ställen och på andra ställen är det mest sprickor. Det är också mossa på sina ställen som var jäkligt svår att få bort. Gick inte ens med högtryckstvätten. Jag har köpt A-bruk som jag tänkte blanda och lägga på. Har ni några tips på hur jag kan göra detta på bästa sätt? Bifogar bilder. Tack på förhand!
 
  • Ett vittrat blåmålat sockelelement på ett 1800-talshus med sprickor och mossa, över en grusgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vittrad sockel på gammalt hus med synliga stenar och sprickor under avskalad puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad sockel på ett 1800-talshus med vittrad puts och synlig stenstruktur, delvis täckt av mossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vittrande hussockel med sprickor och mossa, stenar synliga där putsen fallit bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis vittrad hussockel från 1800-talshus med synliga stenar och mossa vid grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Förstår inte riktigt, var är det du ska putsa.
På kullerstenarna under sockeln, eller ovanför, eller där det är blått.
Oavsett, vräk på massa cementbruk eller finbetong och slamma (pensla) till det.
Förvattna lite först.
 
@neo11 tack! Jag vräker på så får vi se hur det blir. Vad tror du blir bäst av betong och cement? Läste att cement kan göras till betong. Då kan väl lika gärna köra på betong direkt? Huset är gammalt (1800-tal) så vill välja det som passar bäst. Har bara putsat med kalkbruk tidigare. Något jag ska tänka på när jag nu putsar med cement/betong istället? Eller är det samma procedur?
 
Redigerat:
N
Hej, du säger fortfarande inte vad det är som ska putsas.
Är det kullerstenen på marken? Svårt att hjälpa om man inte förstår.
Du kan blanda cement 1:3 med grov sand, men är enklare att köpa färdigt.
Men häll ut och pensla det när det börjar styvna.
 
S Sheppan skrev:
@neo11 tack! Jag vräker på så får vi se hur det blir. Vad tror du blir bäst av betong och cement? Läste att cement kan göras till betong. Då kan väl lika gärna köra på betong direkt? Huset är gammalt (1800-tal) så vill välja det som passar bäst. Har bara putsat med kalkbruk tidigare. Något jag ska tänka på när jag nu putsar med cement/betong istället? Eller är det samma procedur?
För att förtydliga, cement är en komponent i betong (tillsammans med sand, makadam och vatten).
Beroende på typ av betong du vill ha ändrar man receptet.
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
Hej! Jag ska putsa sockeln.
N neo11 skrev:
Hej, du säger fortfarande inte vad det är som ska putsas.
Är det kullerstenen på marken? Svårt att hjälpa om man inte förstår.
Du kan blanda cement 1:3 med grov sand, men är enklare att köpa färdigt.
Men häll ut och pensla det när det börjar styvna.
Hej @neo11!
Jag vet nog inte själv hur jag ska putsa detta. Jag ser bara att jag behöver laga det på något sätt. Kan du ge mig vägledning så tar jag gärna emot det. På vissa ställen är ju sockeln helt borta nästan. Jag antar att jag får försöka forma en ny del med bruket. På andra ställen är det sprickor och söndervittring. Där kanske jag kan lägga på nytt bruk och jämna till. Jag kommer iallafall ta bort småstenarna.
Jag har just nu cementbruk A men funderar på att byta till finbetong istället. Måste jag lägga till sand till cementet? Kan jag inte blanda det direkt med vatten och så är bruket klart? Du skriver att jag ska hälla på det. Är van vid att kasta eller dra på det. Men man kanske gör annorlunda med cement/betong?
 
Redigerat:
N
Självklart ska du slå på eller dra på det, var väl lite kort kanske, då jag inte förstog =)
Är det under den målade sockeln som ska putsas?
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Självklart ska du slå på eller dra på det, var väl lite kort kanske, då jag inte förstog =)
Är det under den målade sockeln som ska putsas?
Tack för svar @neo11
Det är både på det blåa och under det blåa. Borde jag försöka få bort färgen på något sätt? Har du tips på det? Och har du tips för att få bort mossa? Sitter som berget. Gick inte ens med högtryckstvätt.
 
@neo11 bifogar några bilder till.

Grävde mig djupare. Sockeln/grunden (vad som är vad vet jag inte) har vittrat sönder på vissa ställen som ni ser på bilderna.

Nu känner jag att jag är ute på djupt vatten. Och behöver verkligen lite hjälp från er som kan detta.

Jag funderar på att slipa ner det söndervittrade området och lägga ny cementputs. Men hur djupt ska jag gräva egentligen? Är det normalt att det ser ut såhär? Jag är ju trots allt nere i jorden. Kanske borde jag bara låta det vara? Kanske borde jag bara laga lite granna. Kanske borde jag ta in något proffs?
 
  • Delvis vittrad sockel på hus med synlig blå färg och underliggande väv under grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söndervittrad grund på hus med synlig vävduk och uppggrävd jord och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy neråt mot en vittrande grund med synlig blå väv och jord, skor syns i bildens nedre kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vittrad del av sockeln på en byggnad där puts har fallit bort och exponerar underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N
Låt det vara under det blåa, ställde bara en fråga. Som du tydligen inte visste svaret på.
 
Ok @neo11, funderar på att laga det blå+lite under med cementbruk. Några risker med det?
 
N
Nej, men kanske onödigt jobb. Men kör med cementbruk A. Så blir det bra.
Och man kan inte putsa på jord, måste vara rent.

Eller ja, du kan ju inte putsa på det blåa.
Du får bila bort färgen eller använda ardex A46.
Dyrt men drygt.

Fast nu ändrar jag mig igen, kör du A bruk på det blåa håller det säkert minst 10-20 år.
Även fast det inte är rätt kan det nog fungera.
 
Redigerat:
@neo11 tack!! Jag bilar nog bort färgen och putsar på med cementbruk. Jag kan ju faktiskt bila även lite längre ner och få det rent. Inte allt för långt ner men lite under det blåa. Finns det inga risker med det kanske jag ger mig på det. Kommer grunda först. Hur länge bör grundbruket torka innan jag kan lägga på A-bruk? Tänkte mest eftersom det är under mark? Antar att det ska eftervattnas också?

Jasså, ardex a46 fungerar även bra för lagningar utomhus? Jag har nämligen köpt en säck efter att du tipsat tidigare för att laga inomhus. Kanon om det fungerar bra att laga med även utomhus!
 
Redigerat:
N
A45 funkar bara inomhus, A46 funkar inne och ute och fäster på allt, blanda inte för mycket bara.

Vet inte om du behöver grunda, men om du gör det använd cementbruk A.
Hade tänkt använda något annat?
Max 24 timmar tork behövs, kan gå tidigare om det är hårt.
Alltid bra att förvattna, lite i detta fall.
Och inte fel att eftervattna dagen efter.
 
  • Gilla
Sheppan
  • Laddar…
@neo11 tack igen!! Så jäkla bra tips du ger. Jag valde att grunda med cement A bruk. Nu väntar jag på att det ska bli torrt. Sen kör jag på cementbruk A istället för ardex a46.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.