Byggahus.se

Lättbetonghus i Budapest

1. V
    Medlem · 38 inlägg
    Vi har byggt ett Lättbetonghus själva i Ungern, Jag har byggt och min fru har ritat huset.
    funderar på att visa hela bygget från början till slut där vi är idag, vi har hållit på i lite mer än ett år.
    Bottenplattan är på 170kvm i 2 plan.

2. A
    Medlem · Västra Götaland · 3 278 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem
    Ser fint ut. Hur dyrt är det att bygga hus i Ungern jämfört med i Sverige om man tar hänsyn till löneläget och skatter och andra omkostnader? Är hus bara för en liten del av befolkningen?

I alla fall kul att se ett lättbetongbygge, materialet brukar ju isolera bra och för en enfamiljbostad är hållfastheten ok.

• Laddar…
  3. V
    Medlem · 38 inlägg
    Hej,
    Att bo i hus hyfsat centralt i ungern är inte för alla direkt, samma som i sverige antar jag. En normal månadslön i Ungern är ca 9000kr
    Vår tomt på 1100kvm kostade lite över 1 miljon sek och huset som det ser ut på bilden har kostat ca 2 miljoner sek i material.

• Laddar…
  4. A
    Husägare · Billdal · 353 inlägg

ati

Husägare
    Det där ser spännande ut, dela gärna fler invändiga foton :)

• Laddar…
  5. Vasseman
    Medlem · 21 inlägg

Vasseman

Medlem
    Intressant att se!

6. Magnus E K
    Husägare · Östergötland · 3 235 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Undrar (minst) två saker:

1) Hur blir akustiken jämfört med i ett trähus?

2) Hur svårt var det att lära sig ungerska?

7. V
    Medlem · 38 inlägg
    Lättbetong slukar väldigt mycket ljud. vi valde att göra alla innerväggar i lättbetong också just för att det inte ska höras mellan rummen. Och ger en mer robust känsla.

Ungerska är väldigt svårt att lära sig. Jag har lärt mig mkt under dom 8 år vi bott där och klarar mig på den men min fru pratar flytande ungerska så hon sköter mkt med språket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.