D
Helt omöjligt det är för stort projekt, du måste göra en upphandling av välrennomerad och dyr konsult. Sedan bör även en ekolog (alternativt arborist om du har dåligt med deg) undersöka om stubben lever så att den kan avlivas utan lidelse.

När du väl är klar med det kolla med kommunen att det är okej, är det inom detaljplan kanske den där saken är skyddsvärd.

Eller så skiter du i allt jag skrev och kavlar du upp ärmarna och tar i så svetten lackar så är det över på några timmar.
 
Redigerat:
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Jag går igenom samma dilemma som du.
Jag använder tigersåg och biltemas längre tigersågsblad. Funkar riktigt jävla bra faktiskt.
De som är lite större så använder jag även järnspettet, trycker ner den från sidan och in bland rötterna och häver mig och gör ett ryck samtidigt. Det funkar också kanon och ha fått upp riktigt stora rötter 😃😃😁
Jo jag kör samma teknik tills jag hittat ett snabbare alternativ. Man går från hopp till förtvivlan 😂
 
D din granne skrev:
Helt omöjligt det är för stort projekt, du måste göra en upphandling av välrennomerad och dyr konsult. Sedan bör även en ekolog (alternativt arborist om du har dåligt med deg) undersöka om stubben lever så att den kan avlivas utan lidelse.

När du väl är klar med det kolla med kommunen att det är okej, är det inom detaljplan kanske den där saken är skyddsvärd.

Eller så skiter du i allt jag skrev och kavlar du upp ärmarna och tar i så svetten lackar så är det över på några timmar.
Du övertygade mig det blir dynamit! 🧨
 
  • Älska
din granne
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Stubbfräs tror jag är snabbast med stor marginal....
Hur blir resultat efter bara om man tex vill plantera något djupare senare på den platsen. Vi ska nämligen ha en rabatt där inte gräsmatta
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Du behöver ingen tjälkrok. Det funkar fint med en liten kabelskopa. Jag har grävt upp massor med stubbar med 1.8 tonnare. Funkar finfint.
Oki det är bra att veta. Antar att man då får köra lite annan teknik och gå in med tigersåg/yxa på de större rötterna?
 
E Eld skrev:
Jag röstar på denna [länk]
Tur att du sa! Satt precis på köpknappen för en Bagger 293 😂
 
  • Haha
Eld
  • Laddar…
Junkadunka Junkadunka skrev:
Oki det är bra att veta. Antar att man då får köra lite annan teknik och gå in med tigersåg/yxa på de större rötterna?
Jag brukar gräva ca 50 cm från stam och hitta några rötter sedan är det bara att gräva upp roten. Jag har grävt upp väldigt stora stammar med en grävmaskin i storleken 2 ton.
 
coconut
Junkadunka Junkadunka skrev:
Hur blir resultat efter bara om man tex vill plantera något djupare senare på den platsen. Vi ska nämligen ha en rabatt där inte gräsmatta
Här fräser de ner ca 15 cm under marknivån, så blir inte mycket kvar i marken. Bara fylla på med jord och plantera.
 
Alla anledningar att hyra en grävare är väl en bra anledning men det där ser definitivt ut som ett jobb för 14 långburk, tigersåg och spade.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Junkadunka Junkadunka skrev:
Hur blir resultat efter bara om man tex vill plantera något djupare senare på den platsen. Vi ska nämligen ha en rabatt där inte gräsmatta
Jo du får bort det mesta
Det blir massa rotrester. Kan få kratta ur en del
 
  • Gilla
Junkadunka
  • Laddar…
Jag har också tagit bort lite stubbar med min 1ton maskin grävde ut runt om och kapade dom stora rötterna med såg. Lämnade en del av stammen för att få lite hävkraft också..

Det som är bra med en liten maskin är att det blir inga skador på gräsmattan..


Nästa gång ska jag prova tjälkroken tänkte inte på det😎.
 
  • Gilla
Junkadunka
  • Laddar…
Junkadunka Junkadunka skrev:
Jag håller på att ta bort ett antal rötter i trädgården men inser att detta kommer ta väldigt lång tid att göra för hand. Funderar därför på att hyra en minigrävare men har ingen erfarenhet av detta.
Är det något som har koll på om detta går att göra med typ en 1 tons minigrävare eller behövs det större maskiner?

Rötterna ligger i 4 samlingar, cirka 7-10 stammar i varje.
Stubbskorsten kanske kan funka?
https://www.smartasaker.se/sv/stubb...m_campaign=nb-Redo+för+att+städa+ute?+-240324
 
Lite uppdatering. I väntan på minigrävare fortsatte jag. Lyckades få loss den näst största så kanske kommer gå utan grävare.
 
  • Trädrot delvis uppgrävd med en spade och kofot intill, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädrot borttagen med spännband och skottkärra vid sidan av ett grävhål i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd stor trädstubbe med synlig rotklump i trädgård, verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor trädrot som har grävts upp ur svart jord utan användning av minigrävare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Tackar för bilderna du delade från det här projektet. Har gått med tankar om att hyra grävare för liknande stubbar och rötter i en slänt men nu när jag såg hur du gjort blev jag mer sugen på att bröta loss dem istället. Tack 😊
 
Är inte rötterna ivägen så kan man alltid elda ordentligt över stubben. Bygg som en ugn med plattor eller liknande runt stubben och tänd på. När det börjat lugna ner sig o bli glöd så täcker man överdelen med en plåt eller likande, jag använder en gammal skottkärra. Se bara till att elden får syre efter täckning, men lite sådär lagom mycket så det glöder länge.

Litet tips bara :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.