Hej,

Vi ska bygga ett Smålandsvillan Kalmar med eget garage på platta. Vi bygger en bit utanför Kungsbacka (Göteborg). Vägen lutar utanför huset och garaget ligger där vägen är ca 35,3m, husets entre är ca 35,8m och andra sidan av tomten (från garaget sett) är ca 36,2m.

Tomten går alltså från 35,3m till 36,2m (en stigning på 0,9m). Vi tänkte först bygga på högsta punkten, dvs lägga marken på 36,2m men inser då att det blir ganska kraftig lutning på den sida av tomten där garaget står. Garaget skulle då ligga 0,9m högre än tomtens marknivå.

Jag har några frågor om detta:
  1. 1) Hur högt över tomtens gräsnivå är FSH (Färdig Sockelhöjd)? 20 cm? Dvs om tomten är på 36,2m, kan jag då anta att FSH är ca 36,4m?
  2. 2) Om vi ansöker om FSH på 36,4m - kommer garagets golv då vara på FSH (36,4) eller markens nivå (36,2)? Det beror lite på hur tjock plattan är och om den är över/under gräset så att säga.
  3. 3) Vår garageuppfart blir 6m lång. Hur hög lutning är rimlig för en lagom lutande garageuppfart? Om vi har garaget på typ 36,2m och gatan är på 35,3m blir lutningen +0,9m över 6m vilket jag antar blir 15%. Jag har läst att 10% är max någonstans men är inte säker.

Jag tar också gärna emot tips på lämplig sockelhöjd givet den enda informationen att gatan går från 35,3 till 36,2. Jag borde kanske lägga mig mitt i, typ 36.6m som FSH?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.