Hej. Tänkte dela med mig till om mina planer och sedan få höra lite tips av kunniga folket här.

Jag bor på radhus med öppen kök till vardagsrummet och det har installerats parkett i vardagsrummet och köket. Mina planer är att jag ska riva ur all parkett och sedan lägga nya laminat.

Underlaget av hela huset är betong, och kökets golv är högre än vardagsrummet, har inte mät skillnaden av höjden men skulle snabb gissa på alt mellan 15-20 mm. Men efter måtten så utifrån hur mycket högre det är på kökets golv så ska jag köpa dom material som behövs för att komma närmare höjden av den.

följande ärdet jag har tänkt:
1 Fuktspärr, 2 golvspånskivor med limmad skarvar, 3 underlagafoam, 4 laminat.

Frågan är vad ny kunniga tycker?, Anser ni att det är rätt att göra så och kommer det att bli bra? Jag skulle uppskatta all hjälp och tips
 
R Rebo.F skrev:
Hej. Tänkte dela med mig till om mina planer och sedan få höra lite tips av kunniga folket här.

Jag bor på radhus med öppen kök till vardagsrummet och det har installerats parkett i vardagsrummet och köket. Mina planer är att jag ska riva ur all parkett och sedan lägga nya laminat.

Underlaget av hela huset är betong, och kökets golv är högre än vardagsrummet, har inte mät skillnaden av höjden men skulle snabb gissa på alt mellan 15-20 mm. Men efter måtten så utifrån hur mycket högre det är på kökets golv så ska jag köpa dom material som behövs för att komma närmare höjden av den.

följande ärdet jag har tänkt:
1 Fuktspärr, 2 golvspånskivor med limmad skarvar, 3 underlagafoam, 4 laminat.

Frågan är vad ny kunniga tycker?, Anser ni att det är rätt att göra så och kommer det att bli bra? Jag skulle uppskatta all hjälp och tips
Först och främst, varför riva ut parkett och ersätta med laminat?
Ska du ha ett golv utan skarvar mellan rummen? Annars mkt jobb för att ta bort höjdskillnaden.
Vad beror höjdskillnaden på?
Jag hade gjort följande om jag skulle lägga ett golv utan skarv mellan rummen.
1. Flytspackla båda rummen till samma höjd.
2. Fuktspärr med foam t.ex Kärhs Tuplex
3. Parkett 😀
 
T Tompafix skrev:
Först och främst, varför riva ut parkett och ersätta med laminat?
Ska du ha ett golv utan skarvar mellan rummen? Annars mkt jobb för att ta bort höjdskillnaden.
Vad beror höjdskillnaden på?
Jag hade gjort följande om jag skulle lägga ett golv utan skarv mellan rummen.
1. Flytspackla båda rummen till samma höjd.
2. Fuktspärr med foam t.ex Kärhs Tuplex
3. Parkett 😀
Tack för ditt svar. Anledningen till att riva ut parketten och ersätta med laminat är för att statsministern här hemma har bestämt sig för laminat och just av det färgen som hon har valt 😂. Det gör inget om jag har skarvar vilket det måste bli om jag inte flytspacklar hela och få det jämnt men det vill jag slippa göra. Så tanken var som jag beskrev innan om det går och ha dom i det riktning , fuktspärr, golvspån, underlagafoam, laminat?
 
Jag såg att jag hade missat svara på frågan om vad anledningen var till nivåskillnad, och det kan jag tyvärr inte svara på eftersom det var så redan från början när jag flyttade in 😃
 
Jag tror ni kommer ångra er om ni byter parkett mot laminat! Parkett/trä är naturmaterial och laminat är som att gå på hårda plastskivor.
 
  • Gilla
whak och 2 till
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Jag tror ni kommer ångra er om ni byter parkett mot laminat! Parkett/trä är naturmaterial och laminat är som att gå på hårda plastskivor.
Jag håller med om att parkett är ju en mer hållbar material och mer tålig 🙂. Men nu är det planerad och tänkt så att det ska bli så frågan här som jag har beskrivit innan, kan jag lägga golvet så ? Har du kunskap om det oaken?
 
O Oaken skrev:
Jag tror ni kommer ångra er om ni byter parkett mot laminat! Parkett/trä är naturmaterial och laminat är som att gå på hårda plastskivor.
Lite av skröna, ett trägolv med klarlack kontra ett laminatgolv av bättre kvalite kan vara svårt att se och känna skillnad på, finns även laminat med struktur. Däremot ett trägolv som inte är lackat t.ex. oljat märker du skillnad på. Och valet av underlägg foam/skivmtrl påverka också utifrån tjocklek.
Har båda sorterna och för laminat har jag valt Pergo "long plank", matt yta, som är i två meterslängder och ca 10 mm tjocka. Enda nackdelen är att de har ett ytskikt som sliter hårt på sågklingor.
 
  • Gilla
Rebo.F
  • Laddar…
R Rebo.F skrev:
Jag håller med om att parkett är ju en mer hållbar material och mer tålig 🙂. Men nu är det planerad och tänkt så att det ska bli så frågan här som jag har beskrivit innan, kan jag lägga golvet så ? Har du kunskap om det oaken?
Ja det går om du lägger det som ett flytande golv. Men skulle nog läggs foam under så att det inte blir klonkljud och sedan llumpapp innan laminat.
Men ännu enklare är väl om du river ut parketten där det är högre och låter den andra delen ligga kvar. Sedan lägger du laminaten.
 
  • Gilla
Rebo.F
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lite av skröna, ett trägolv med klarlack kontra ett laminatgolv av bättre kvalite kan vara svårt att se och känna skillnad på, finns även laminat med struktur. Däremot ett trägolv som inte är lackat t.ex. oljat märker du skillnad på. Och valet av underlägg foam/skivmtrl påverka också utifrån tjocklek.
Har båda sorterna och för laminat har jag valt Pergo "long plank" som är i två meterslängder och ca 10 mm tjocka. Enda nackdelen är att de har ett ytskikt som sliter hårt på sågklingor.
Laminat upplevs kallare att gå på. Den största nackdelen enligt mig.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Laminat upplevs kallare att gå på. Den största nackdelen enligt mig.
Väljer du en parkett med klarlack och slät yta, sedan en laminat med matt yta och lite struktur så märker du att det inte stämmer utan det kan uppfattas tvärt om. Själva temperaturen i materialet skiljer inget.
Så det finns många påståenden utifrån billig laminat, tunn laminat, gamla laminatgolv, sämre underlagsmaterial, etc, så väljer man en bra kvalite på laminatgolvet och underlag så gäller inte längre det gamla "hårt och kallt" som påstås.
 
  • Gilla
Rebo.F
  • Laddar…
R Rebo.F skrev:
Jag håller med om att parkett är ju en mer hållbar material och mer tålig 🙂. Men nu är det planerad och tänkt så att det ska bli så frågan här som jag har beskrivit innan, kan jag lägga golvet så ? Har du kunskap om det oaken?
Det har jag. Jag har hållit på och lagt parkett och laminat på många ställen i över 30 år. Varje gång jag blivit övertalad av någon säljare, fru eller kund att laminat är så bra har alla utom säljaren varit missnöjda efter ett par år.
 
  • Gilla
Rebo.F
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ja det går om du lägger det som ett flytande golv. Men skulle nog läggs foam under så att det inte blir klonkljud och sedan llumpapp innan laminat.
Men ännu enklare är väl om du river ut parketten där det är högre och låter den andra delen ligga kvar. Sedan lägger du laminaten.
Tack för bekräftelsen tompafix. Kan jag göra omvänd på lumpappen och fosmen. Att jag har lumpapp på fuktspärren för att sänka ljudnivån sedan foam 2 eller 3 mm under laminat?
1 fuktspärr, 2 lumpapp, 3 golvspån, 4 foam, 5 laminat. Rätt? Bra resultat tro?
 
O Oaken skrev:
Det har jag. Jag har hållit på och lagt parkett och laminat på många ställen i över 30 år. Varje gång jag blivit övertalad av någon säljare, fru eller kund att laminat är så bra har alla utom säljaren varit missnöjda efter ett par år.
Nej men så kan det vara, men håller det något år så har man allafall uppfyllt det önskan man ville ha och då har man antingen sålt huset eller byter igen 😂. Men nu har jag allafall fått det bekräftat om att jag kan köra på som jag hade tänkt plus lumppapp för att stänga klonk ljudet av spånen, men en fråga år står och det är om ifall det funkar och är det bättre och ha lumpapp under spånen och foam under laminaten eller tvärtom 🤔
 
Jag skulle inte riva ut golvet där det är lägre, det är bara onödigt arbete. Riv bara ut i den högre delen. Sedan foam, och laminatgolvet.

Det är vanligt att golvet i vardagsrummet är gjutet lägre eftersom man lade plastmatta direkt på betongen i övriga delen, och parkett i vardagsrummet. Eftersom det bygger högre blev det ingen höjdskillnad, den uppstod troligen först när tidigare ägare valde att lögga parkett även i köket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Väljer du en parkett med klarlack och slät yta, sedan en laminat med matt yta och lite struktur så märker du att det inte stämmer utan det kan uppfattas tvärt om. Själva temperaturen i materialet skiljer inget.
Så det finns många påståenden utifrån billig laminat, tunn laminat, gamla laminatgolv, sämre underlagsmaterial, etc, så väljer man en bra kvalite på laminatgolvet och underlag så gäller inte längre det gamla "hårt och kallt" som påstås.
Jag har någ läst om någorlunda med det du beskriver och att underlaget kan påverka temperaturen också beroende hur man lägger 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.