Hejsan alla glada!

Jag har en fundering på hur man ska kunna på bästa sätt lägga klinker/kakel runt om min kamin (Contura) på övervåningen.

Jag lägger nytt golv i allrummet nu på övervåning och kommit fram till kaminen där det finns nu en svart plåt under kaminen och runt om som jag skulle vilja byta mot klinker/kakel.

Så till frågan - Är det OK att ta bort plåten och lägga klinker/kakel direkt på befintliga trägolvet runt om? är det godkänt att göra så?
Jag spar plåten som själva foten/botten på kaminen står på.
Ta bort plåten tänkte jag göra bäst med en vinkelslip.
Eller någon annan kanske har en bättre metod för att ta bort plåten med.
 
jag tog bort täckplåten nertill, stoppade en regel rakt genom kaminen, ena ändan av regeln la jag på en annan stående regel och sen tog jag domkraften i andra änden och lyfte alltihop någon mm så jag fick undan hela plåten.
Tanken har varit att kapa till den och stoppa tillbaka den men det har inte blivit av (jag eldar inte ofta heller) sen la jag klinker direkt på primad spånskiva, som fix använde jag Ardex S48.
Som golv har jag 15mm parkett som ligger på spånskivan så klinkern är istortsett i samma nivå

I köket sågade jag ur golvet, sänkte det, armerade och flytspacklade och la med vanligt fix
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.