Vi håller precis på att slutföra renoveringen av badrum (kakel, möbler etc), det hela har gått bra utan större överraskningar. Vi använder den gamla wc stolen eftersom den är relativt ny och har inga övriga fel. Den enda delen vi böt är manchetten mellan wc-stol och avlopp.
WC stolen är fäst med silikon mot golvet.

Igår (några dagar efter WC stols installation) märkte jag att fogarna kring avloppet var blöta, det rör sig om små mängder vatten. Jag undersökte saken närmare och såg att manchetten är inte helt tät kring avloppet, några mm avstånd mellan avloppsrör och manchett (ca 1/4 av röret, resten är tätt).
Jag vet inte vad det beror på, men kanske stolen sitter lite sned i manchetten? Det verkar som det rör sig om små marginaler.

Jag drog försiktigt WC avloppsröret lite åt sidan (silikonet ger lite efter) och testspolade några gånger, och då läcker det inte längre. Stolen går naturligtvis tillbaka till sitt ursprungsläge om jag släpper eftersom silikonet "drar tillbaka" stolen, och då läcker det igen.

Just nu har jag ett suddgummi (i brist på bättre "verktyg") på insidan av manchetten mellan manchetten och wc-stols avloppet som gör att röret hålls i rätt position, d.v.s silikonet drar inte tillbaka stolen. Och vips så är läckaget borta.

Frågan är nu hur jag skall lösa det hela, eftersom jag ogärna skulle skära upp silikonet som håller fast stolen i golvet och göra om det hela från början. Duger sudgummit som permanent lösning? Jag kunde också lägga silikon och täta öppningen mellan manchett och avloppet, d.v.s några mm, men är lite rädd att silikonet rinner ner i röret och orsakar större problem.

Jag kan tillägga att fuktspärren är certifierad av ett företag, men resten av arbetet har vi utfört själva.
 
har du för stor manchett ? efter som du kan få den att glipa på det viset ? gjutgärnsrör eller plast ? den ska ju sitta tajt som satan när man för ner den har du när du satt toa stolen använt något glid på manchett ? typ diskmedel ? jag ahr aldrig lyckats få den att lävka mellan rör och manchett trots sne monterat mm
 
Antagligen är väl ändå stolen skruvad i golvet? Silikonet är bara en tätning för att det inte ska samlas fukt under stolen
 
oskis 123: Nej valde att inte skruva fast stolen så är det lättare att ta bort den om det nångång behövs. Före renoveringen var inte heller wc-stolen fastskruvad i golvet utan bara med silikon, och det höll bra i 10 år :).
 
Jaa, kanske manchetten är för stor, men hur många standarder kan det finnas? Det verkar vara väldigt små marginaler just nu. Det är plast rör, kan plaströret blivit ovalt av någon orsak?.
Jo manchetten satt bra när tryckte dit den, men somsagt sen märkte jag att 1/4 av varvet så är det mellanrum mellan manchetten och röret. Det kan ju hända att den förra manchetten hade samma problem bara att ingen lagt märke till det.

Somsagt jag kan fylla mellanrummet med silikon, men skulle ju vara bra att veta vad mellanrummet beror på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.