Vi ska kolla på radhus i området där vi verkligen vill bo i helgen och vore jättetacksam om någon/några duktiga hemnetare kunde ta en titt på det här besiktningsprotokollet. Utgångspriset är 1 600 000 och vi planerar att låna ca 400 000 att renovera för. Innan vi sett protokollet tänkte vi då främst på att göra om köket och badrummet - det tänkte vi ta in hantverkare till, samt måla och tapetsera om - det tänkte vi göra själva. Golven behöver också läggas om.
Men när jag läser protokollet verkar det ju finnas mögel i huset ("mikrobiell påväxt") som måste åtgärdas. Hur åtgärdar man det och vad kan det kosta? Taket är omlagt vid årsskiftet och behöver alltså inte fixas, däremot tror jag att fasaden måste målas om.
Vad tror ni, är det ett mardrömsprojekt att renovera det här?

Bedömningsskala: 1. Utan anmärkning. 2. Påpekande. 3. Bör åtgärdas. 4. Ej besiktningsbart.
Byggnadsdel 1 2 3 4 Anmärkningar
Vind X -
Trappa-Hall X -
Sovrum 1 X Fuktgenomslag i tak. (torrt idag).
Sovrum 2 X Fuktgenomslag i tak. (torrt idag).
Badrum X Läckage från toalettstol och badkarsavlopp. Tätskikten på vägg
uppfyller ej dagens krav på godkänt tätskikt.
Klk X -
Sovrum 3 X Fuktgenomslag i tak och väggar , mikrobiell påväxt på
väggbeklädnad - vidare undersökning krävs för se skadornas
omfattning. (skadorna torra idag).
Sovrum 4 X Fuktskador i tak och väggar , vidare undersökning krävs för att se
skadornas omfattning. (skadorna torra idag).
Hall X -
Kök X Spisfläkt ur funktion. Spis saknar tippskydd.
Tvättstuga X -
Torkrum X -
Vardagsrum X Fuktgenomslag i tak och väggar , mikrobiell påväxt , vidare
undersökning krävs för att se skadornas omfattning.
Toalett X -
Källare X Fuktgenomslag i rum mot entrésida

]Mark X Växtlighet mot fasad
Grund X
Trappor
Fasad X Panel baksida uttjänad. Panel framsida målning och underhåll.
Fönster X Röta på delar av fönster , målning , kittning och underhåll.
Tvättstugedörr uttjänad.
Beslag/rännor X Stuprör avleds från husliv
Yttertak X
SkorstenX

Kommentar och riskanalys
Allmänventilationen bör förbättras
Källarväggar se riskanalys i bilaga sidan 7
Skador efter takläckage utreds
Här är länk till objektet om någon orkar gå in och kolla:[/COLOR][/FONT]
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/531545
[/FONT][/COLOR][/FONT]
 
Redigerat:
Hemmakatten
Skippa det där huset. Hela huset verkar var fullt av fukt och mögel. Det vill ni inte bo i. Är det mögel är det oerhört svårt att bli av med. Bara fuktskadorna kan kosta hur mycket som helst att åtgärda. En renoveringsbudget på 400' lär ni inte klara er på, knappast heller det dubbla.
 
Tycker inte att ni ska köpa detta hus, kommer att kosta betydligt mer än 400 000:- att få detta i hyffsat skick.
 
Får dem 1.6 för detta då är fan ingenting omöjligt...
 
Falcen skrev:
Får dem 1.6 för detta då är fan ingenting omöjligt...
De e ju storstan så 1,6 mille är inget, det har ett par köpare gett i vårt område för hus som dom sen rivit och byggt nytt på tomten. :eek: Och nej, nej vi bor inte alls i nåt flashigt område.
Vi var på en visning lite närmare city för 3-4 år sen, tvåvåningshus byggt på 20-talet med källare och vind. Orört sen 50-talet, sista 10 åren lr nåt bodde det en gammal tant och ett okänt antal katter och hundar där. Alla fönster var ruttna, panelen slut, fuktgenomslag i grunden osv, osv Det lukta så j-a illa inne i huset att man fick kolla på det i omgångar för man var tvungen att gå ut å andas ibland :D Allt behövde bytas på den kåken. Budgivningen slutade på just 1,6 mille, helt galet.
Svågern köpte hus i Hagfors, runt kvartsmiljonen kostade det, men det klart då är det långt till centralen :cool::D
Efterfrågan och läget är det enda som styr huspriserna egentligen, korta perioder kan dom påverkas av räntor, lågkonjunktur och sånt men inte på lång sikt.

Köpa eller inte? Beror på hur lång tid och hur mycket pengar Ni vill lägga på renoveringen. Svårt att beräkna hur mycket det kommer att kosta men jag håller nog med övriga, 400 000 räcker inte. Men man får börja med att få stopp på läckorna, nytt tak och se till att hängrännor och stuprör leder bort vattnet. Sen fixa grunden om det är källarvåning (såg inte riktigt på bilderna) osv, renovera så fort man kan, orkar och har råd. Vi har hållit på i 7 år och lagt runt en miljon hittills på att rusta huset men vi är inte riktigt klara än :)
 
Redigerat:
Tack för svar! Det kanske inte var vad jag ville höra, men definitivt vad jag behövde höra ... :)
Eftersom jag (tyvärr) bor i Stockholm kostar husen hur mycket som helst, och då kollar vi ändå i ett av de billigaste områdena. Så nä, 1,6 mille är ingenting, det skulle inte förvåna mig om det stiger till åtminstone 1,8. Men jag tror vi väntar på nåt lite dyrare i lite bättre skick, just mögel känns inte så kul ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.