Hej!

Vår tvättmaskin kastade in handduken här om dagen och vi har nu fått den nya levererad. Den gamla maskinen är kopplad via en fast installation.

Den nya maskinen har stickkontakt monterad. 230V och väldigt standard. En Samsung för övrigt. Min tanke är att helt enkelt kapa sladden och föra in det på samma sätt som den gamla(väl medveten om att det inte är rätt). Men innan jag gör det hade det varit trevligt att få bekräftat även här ifrån allt ser ut att vara i sin ordning. Bifogar lite bilder. Jordfelsbrytare kopplades in i mars i samband med en badrumsrenovering.


Elektrisk anslutning med kabelklämma och en kopplingsdosa på vägg nära golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med ansluten kabel, en fast installation för tvättmaskin, markeringar och kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk anslutning med kablar, klämmor och jordfelsbrytare för en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fast elektrisk installation med ledningar och kopplingsdosa för en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk säkringsskåp med öppen dörr och synliga säkringar, märkt med nummer, samt en jordfelsbrytare till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkringsskåp med etiketter för hushållsapparater som tvättmaskin och torktumlare, markerat med pennanteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har för mig att liknande fråga behandlades nyligen på forat, sök och finn!

Du har två möjligheter :
1. Klipp loss kontakten och koppla in där den gamla maskinen satt. Obs att koppla rätt, och att det är fast installation som du inte får göra själv (jag hade gjort det ändå). Är den gamla maskinen inte samma spänning dom den nya kan du inte koppla likadant.
Klipper du av kontakten så har du gjort åverkan på nya maskinen. Du kan inte koppla in den någon annan stans i ett uttag (utan att skruva dit en kontakt igen) och att klippa av sladden kan påverka garantin.

2. Behåll kontakten. Byt kopplingen på väggen mot ett uttag 230V. Får du inte heller göra själv...

Nuläget på bilder ser konstigt ut, varför är det skarvat några cm? Bättre ta några cm till av den grå sladden och koppla i plinten. Ser ut som hempulat redan nu så var försiktig.

Finns förhoppningsvis elektriker som kan ge bättre svar eller bekräfta vad jag skrivit.
 
I princip bör det bli rätt om du kopplar likadant som den förra amskinen är inkopplad. Tänk på att du har 3 fas matning till brytaren. Du behöver bryta alla 3 säkringarna i centralen. På bilderna ser jag en extra tunnare blå tråd på högra sidan, vad är det?

När du bryter så behöver du på något sätt säkerställa att spänningen verkligen är bruten (lita inte på listan med säkringar). Bäst gör man det genom att mäta med en multimeter (finns för typ 100 kr på biltema, Jula, Clas Ojhlsson etc). De allra biligastre har iblan lite klent mätområde, de kan mäta upp till 250V, vilket räcker här, men det kan vara bra att kunna mäta minst 400V om man vill titta på en trefasinkoppling. Tänk på att testa instrumentet mot något med spänning först.

Man kan även välja att bryta med huvudströmbrytaren, men även då bör man kontrollera att spänningen verkligen är bruten, det är inte jätteovanligt med trasig huvudbrytare som inte bryter en fas.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
2. Behåll kontakten. Byt kopplingen på väggen mot ett uttag 230V. Får du inte heller göra själv..
Då måste man kontrollera att placeringen av uttaget blir korrekt i förhållande till våtrumsregler. Inte säkert att det får finnas ett uttag där. har man koll på den biten så är det klart bäst alternativ.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nuläget på bilder ser konstigt ut, varför är det skarvat några cm? Bättre ta några cm till av den grå sladden och koppla i plinten. Ser ut som hempulat redan nu så var försiktig.
Lite svårt att se eller bekräfta men de övre blå och gulgröna kablarna kommer troligtvis ut från väggen bakom (från centralen) och är sen skarvade till tvättmaskinens kabel.

Även den bruna och vita i överkant samt den svarta kabeln borde komma från väggen bakom, eftersom det finns tre säkringar i centralen så bör det finnas tre faser till brytaren. Man har bara använt en fas till nuvarande tvättmaskin, den svarta.
 
H hempularen skrev:
På bilderna ser jag en extra tunnare blå tråd på högra sidan, vad är det?
Ser ut att gå till en indikatorlampa uppe till höger i brytaren väl?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då måste man kontrollera att placeringen av uttaget blir korrekt i förhållande till våtrumsregler. Inte säkert att det får finnas ett uttag där. har man koll på den biten så är det klart bäst alternativ.
Men är tvättstuga utan dusch ett våtrum?
Det ser ut att vara glasfiberväv på väggen, troligen inget tätskikt bakom.
 
H hempularen skrev:
i På bilderna ser jag en extra tunnare blå tråd på högra sidan, vad är det?
Det ser ut att gå till en lampa/indikering av något slag
 
P Pin skrev:
Men är tvättstuga utan dusch ett våtrum?
Det ser ut att vara glasfiberväv på väggen, troligen inget tätskikt bakom.
Det är mkt riktigt en gästtoalett/tvättstuga
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kdog skrev:
Lite svårt att se eller bekräfta men de övre blå och gulgröna kablarna kommer troligtvis ut från väggen bakom (från centralen) och är sen skarvade till tvättmaskinens kabel.

Även den bruna och vita i överkant samt den svarta kabeln borde komma från väggen bakom, eftersom det finns tre säkringar i centralen så bör det finnas tre faser till brytaren. Man har bara använt en fas till nuvarande tvättmaskin, den svarta.
”den svarta” vilken syftar du till då? Enda svarta som jag ser är en är svarttejpad mindre blå kabel som går till lampan uppe i högra hörnet. Är kontentan av din analys att det synes ok att koppla in nya maskinen på samma sätt?
 
T Teo11 skrev:
”den svarta” vilken syftar du till då? Enda svarta som jag ser är en är svarttejpad mindre blå kabel som går till lampan uppe i högra hörnet. Är kontentan av din analys att det synes ok att koppla in nya maskinen på samma sätt?
Du har rätt, det var den blåa med svart tejp nere till vänster jag såg. De två smala blåa kablarna ser ut att gå till en indikatorlampa.

När jag däremot kollade extra noga på din första bild ser det ändå ut som att det kan vara en svart kabel på ovansidan av brytaren, det borde finnas en tredje fas-kabel utöver den bruna och vita upptill.

Oavsett antal faser, kopplar du den nya kabeln identisk med den gamla så ska det funka ja, jag kan inte se att det skulle kunna vara tal om något annat. Men bryt som sagt alla tre säkringar när du är där och pillar.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
K Kdog skrev:
Du har rätt, det var den blåa med svart tejp nere till vänster jag såg. De två smala blåa kablarna ser ut att gå till en indikatorlampa.

När jag däremot kollade extra noga på din första bild ser det ändå ut som att det kan vara en svart kabel på ovansidan av brytaren, det borde finnas en tredje fas-kabel utöver den bruna och vita upptill.

Oavsett antal faser, kopplar du den nya kabeln identisk med den gamla så ska det funka ja, jag kan inte se att det skulle kunna vara tal om något annat. Men bryt som sagt alla tre säkringar när du är där och pillar.
Ok! Det ska jag absolut. Det verkar tom som att alla tre säkringarna slår ifrån samtidigt om jag bryter någon utav dem. Skall det vara så?
 
Jag valde vid samma sits hemma för några år sen att ta hem en elektriker som monterade ett uttag åt mig, kostade inte så mycket o kändes bättre i "våturymme"(?) att en behörig kille gjorde inkopplingen även fast jag säkerligen klarat av det själv..
 
  • Gilla
Joakim84
  • Laddar…
T Teo11 skrev:
Ok! Det ska jag absolut. Det verkar tom som att alla tre säkringarna slår ifrån samtidigt om jag bryter någon utav dem. Skall det vara så?
Ja det är en fördel vid trefasmatning.

Men som sagt lita aldrig på att spänningen verkligen är bruten bara för att en säkring eller brytare bryter. Det kan vara felmärkt, felkopplat eller en trasig brytare.

Om det är ett rum utan dusch eller badkar, så borde bästa lösningen vara att sätta ett uttag.
 
H hempularen skrev:
Ja det är en fördel vid trefasmatning.

Men som sagt lita aldrig på att spänningen verkligen är bruten bara för att en säkring eller brytare bryter. Det kan vara felmärkt, felkopplat eller en trasig brytare.

Om det är ett rum utan dusch eller badkar, så borde bästa lösningen vara att sätta ett uttag.
Problemet med att installera uttag är att det finns en vask 20cm under den nuvarande uttag. Kan inte tänka mig att det blir så bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.