Som rubriken lyder. Kan jag dra två kopparrör för handdukstork från tvättstuga rätt in i badrummet där handdukstorken ska sitta. Väggen är 20 tjock betonghålsten. Tätskikt är ej påbörjat. Finns någon risk med detta ang kondens eller annat?
 
Det går utmärkt. Tänkt bara på att använda skyddsrör genom väggen. Enligt säkervatten 2021 ska man även hålla ett CC avstånd på 60 mm mellan rören. Rören får inte komma ut i plats för bad eller dusch.
 
Krilleman
Kan du inte köra med vanlig prisol genom väggen så får du ju lite skydd mot mekanisk åverkan på köpet.

Glöm inte stödhylsa bara!

Värme kondenserar inte.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M
Krilleman Krilleman skrev:
Kan du inte köra med vanlig prisol genom väggen så får du ju lite skydd mot mekanisk åverkan på köpet.

Glöm inte stödhylsa bara!

Värme kondenserar inte.
det var roligt sagt, för det är ju just värme som kondenserar :D
Jag fattade exakt vad du menade men det var ju liksom öppet mål ;-) :D
 
  • Haha
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Ja det kanske var lite för lättsamt att skriva så.

Förtydligande:

Rör som transporterar vatten för radiatorsystemet är inte den primära källan till ytlig kondens på rör. Den vinsten tar nakna kallvattenrör.

:rofl::p
 
  • Haha
Marcussjogren
  • Laddar…
vad är det för stödhylsa som ska dit? Rören sitter hårt fast med Stenlim och fogskum?


Krilleman Krilleman skrev:
Kan du inte köra med vanlig prisol genom väggen så får du ju lite skydd mot mekanisk åverkan på köpet.

Glöm inte stödhylsa bara!

Värme kondenserar inte.
 
Stödhylsa är ju till kopplingen.
 
Krilleman
Precis som Stefan skriver, stödhylsan är ju till för kopplingar på prisolen då kopparröret i dessa ringar är mjukglödgade.

87-962_xxl_1.jpg
 
Den sätter man väl efter tätskikt?

Krilleman Krilleman skrev:
Precis som Stefan skriver, stödhylsan är ju till för kopplingar på prisolen då kopparröret i dessa ringar är mjukglödgade.

[bild]
 
Krilleman
Absolut, det vara bara tänkt som en påminnelse! (y)
 
Så jag kan nu låta mina kopparrör helt vanliga kopparrör sitta utan att byta ut dom?
Dessa har jag satt ovanför badkar. Det är den enda avvikelsen jag tar i badrummet. Finns inte plats för torken på något annat vettigt sätt. CC måttet är brett eftersom tur och retur går genom varsitt ben på handdukstorken...
Skulle ni tycka denna avvikelsen är värd att ta?

Tack för bra svar.
 
Ta en bild.
Ovanför badkar låter inte optimalt utan någon mer modern lösning...
 
M
Krilleman Krilleman skrev:
Ja det kanske var lite för lättsamt att skriva så.

Förtydligande:

Rör som transporterar vatten för radiatorsystemet är inte den primära källan till ytlig kondens på rör. Den vinsten tar nakna kallvattenrör.

:rofl::p
haha tack för den klargöringen :D :D :D
 
M Marcussjogren skrev:
haha tack för den klargöringen :D :D :D
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ta en bild.
Ovanför badkar låter inte optimalt utan någon mer modern lösning...
 
  • Renoveringsarbete i badrum med oslipade väggar och synlig rörgenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.