Någon meter utanför vår tomt, på kommunens mark, växer en stor alm. Eftersom den är >20 m hög och står så pass nära tomtgränsen, hänger ganska många grenar över på vår sida.

Vi har tidigare bett kommunen att ta ner det som hänger på vår sida, eftersom det faller ner en hel del bös (löv, blommor etc) hos oss samt skuggar tomten. Kommunens handläggare var positiv, men deras arborist ville inte ta ner så mycket eftersom det kunde skada trädet. Ett fåtal (mindre) grenar togs ner.

Nu har det gått några år och vi har återigen tröttnat på att inte kunna använda vår lilla (600kvm) tomt så som vi vill. Hörnet som påverkas av almen blir svårt att nyttja eftersom det kräver ständigt underhåll/städning.

Vad jag förstår har vi rätt att ta ner det som hänger ner på vår sida (grenar), så länge kommunen får chans att åtgärda själva först (3 kap. 2 § jordabalken). Gäller detta fortfarande trots att trädet är en alm, som ju är rödlistad? Några råd eller något annat att tänka på inför ny kontakt med kommunen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F flouee skrev:
Någon meter utanför vår tomt, på kommunens mark, växer en stor alm. Eftersom den är >20 m hög och står så pass nära tomtgränsen, hänger ganska många grenar över på vår sida.

Vi har tidigare bett kommunen att ta ner det som hänger på vår sida, eftersom det faller ner en hel del bös (löv, blommor etc) hos oss samt skuggar tomten. Kommunens handläggare var positiv, men deras arborist ville inte ta ner så mycket eftersom det kunde skada trädet. Ett fåtal (mindre) grenar togs ner.

Nu har det gått några år och vi har återigen tröttnat på att inte kunna använda vår lilla (600kvm) tomt så som vi vill. Hörnet som påverkas av almen blir svårt att nyttja eftersom det kräver ständigt underhåll/städning.

Vad jag förstår har vi rätt att ta ner det som hänger ner på vår sida (grenar), så länge kommunen får chans att åtgärda själva först (3 kap. 2 § jordabalken). Gäller detta fortfarande trots att trädet är en alm, som ju är rödlistad? Några råd eller något annat att tänka på inför ny kontakt med kommunen?
Problemet är väl att du får ta ner grenar som hänger ner över din tomt men trädet får inte dö av din behandling. Hur ömtålig är en alm?
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Det finns inga hinder i jordabalken att trädet inte får dö.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Trädet stod väl där innan ni flyttade in? Köp en tidsmaskin och ryck upp trädets skott eller gilla läget! Ni får inte orsaka ett dött träd...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag säger som @-MH-, att trädet inte får skadas är en myt. Däremot har trädägaren rätt att själv beskära trädet om det finns risk att det skadas. Men tar denne (kommunen i det här fallet) inte bort alla grenar som skjuter över gränsen är det bara att själv ta fram motorsågen.
 
A
F flouee skrev:
Någon meter utanför vår tomt, på kommunens mark, växer en stor alm. Eftersom den är >20 m hög och står så pass nära tomtgränsen, hänger ganska många grenar över på vår sida.

Vi har tidigare bett kommunen att ta ner det som hänger på vår sida, eftersom det faller ner en hel del bös (löv, blommor etc) hos oss samt skuggar tomten. Kommunens handläggare var positiv, men deras arborist ville inte ta ner så mycket eftersom det kunde skada trädet. Ett fåtal (mindre) grenar togs ner.

Nu har det gått några år och vi har återigen tröttnat på att inte kunna använda vår lilla (600kvm) tomt så som vi vill. Hörnet som påverkas av almen blir svårt att nyttja eftersom det kräver ständigt underhåll/städning.

Vad jag förstår har vi rätt att ta ner det som hänger ner på vår sida (grenar), så länge kommunen får chans att åtgärda själva först (3 kap. 2 § jordabalken). Gäller detta fortfarande trots att trädet är en alm, som ju är rödlistad? Några råd eller något annat att tänka på inför ny kontakt med kommunen?
almar kan vara skyddade enligt skogslag.
Så det är inte alls säkert att ni får ens röra grenarna på detta träd.

Det finns en sjukdom som gjort att almar blivit fredade..

För övrigt så är det ingen myt, det finns flertalet jurister som anser samma sak.
rötter och grenar går bra, men man får inte orsaka skada på trädet...
 
Poängen med lagen är att grannens träd inte skall var ivägen när du brukar din åker, dvs plöjer och håller undan för skugga mm. Grannens träd skall inte inkräktar på brukandet av din mark.

Om du hittar något stöd i lag eller praxis att trädet inte får dö, säg gärna till.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Maskintok skrev:
För övrigt så är det ingen myt, det finns flertalet jurister som anser samma sak.
Vore intressant att höra ett rättsligt resonemang om detta, för tittar man på lagtexten är det precis det som rätten för trädägaren att själv beskära trädet är till för att skydda.

3:2 första stycket andra meningen JB skrev:
Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
 
Rödlistan är inget hinder i sig, men det kan ju vara fredat på annat sätt, tex allé eller fridlyst.
 
F
Maskintok skrev:
almar kan vara skyddade enligt skogslag.
Så det är inte alls säkert att ni får ens röra grenarna på detta träd.

Det finns en sjukdom som gjort att almar blivit fredade..

För övrigt så är det ingen myt, det finns flertalet jurister som anser samma sak.
rötter och grenar går bra, men man får inte orsaka skada på trädet...
Det är av just den anledningen ägaren till trädet bereds möjligheten att beskära det på rätt sätt. Vill man hålla rent på min fastighet så gör man det på sitt sätt. Är trädägaren extremt mån om sitt träd så står dom för beskäringen. Men att en arborist från kommunen tycker att ”det räcker” trots att det hänger in över TS fastighet är inte ok.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vore intressant att höra ett rättsligt resonemang om detta, för tittar man på lagtexten är det precis det som rätten för trädägaren att själv beskära trädet är till för att skydda.
lagtexten säger en sak och myndigheter en annan.
Det är länsstyrelsen som tar dessa beslut.
almsjukan har fått myndigheter att till och med köpa in bestånd med alm för att bevara trädet i den svenska faunan.

Vad sedan jurister sitter och bråkar om är en annan.. jag hade kontrollerat så att inte trädet är fredat.
Har inget med rödalistan att göra alls.
Det handlar om andra saker.
 
A
M -MH- skrev:
Poängen med lagen är att grannens träd inte skall var ivägen när du brukar din åker, dvs plöjer och håller undan för skugga mm. Grannens träd skall inte inkräktar på brukandet av din mark.

Om du hittar något stöd i lag eller praxis att trädet inte får dö, säg gärna till.
Detta händer varje dag med just Almar..
Att bonden inte kan bruka en del av åkern, och får då ersättning från länsstyrelsen för detta.
 
I blandar du ihop saker och ting.

Om almen är skyddad spelar det ingen roll på vems fastighet den står eller hänger över.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Maskintok skrev:
lagtexten säger en sak och myndigheter en annan.
Då gäller lagtexten. Såvida det inte finns kompletterande regler i miljöbalken, JBs förarbeten eller liknande är det bara trams att tolka reglerna så extensivt.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då gäller lagtexten. Såvida det inte finns kompletterande regler i miljöbalken, JBs förarbeten eller liknande är det bara trams att tolka reglerna så extensivt.
Jag vet bara det jag vet genom erfarenhet..
Och där agerar länsstyrelsen ofta emot lagar för att bevara träd mm.

Vad de stöder sig på har jag inte en aning om, då jag inte satt mig in i deras juridik...
Men vet om ca 4 bönder här som har liknande diskussioner och situationer med träd som är freda de mitt i åkern eller på kanten.. de får ersättning för detta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.