Hej! Vi håller på och köper ett hus där ägaren själv med hjälp nyligen har renoverat badrummen.
Hur ställer sig försäkringsbolagen till detta, om det är riktigt gjort efter konstens alla regler vet man ju inte förrän något går sönder?
Kan man kräva kompensation för detta vid köpet och vad är rimligt? Då man om man badrummet är gjort av en proffesionell väl har 10 års garanti?
I badrummet nere är inte golvbrunnen bytt utan orginalbrunnen i plast är kvar, enligt ägaren (som känns ärlig, noggrann och bra på alla sätt) satt den så hårt så man hade fått slå sönder det mesta runt omkring för att få loss den.

mvh, Lars
 
Svartjobb är väl fel ord. Det är aldrig olagligt att göra sitt badrum själv. Inte ens om man gör det så dåligt att det läcker =)

Ni kommer inte kunna kräva kompensation om något går sönder efter köpet. Säljaren har ju informerat om att badrummet är "hemmabyggt". Ni kan (ska?) givetvis pruta för en sån här sak. Precis på samma sätt som om det skulle vara repor på köksgolvet etc...

Mitt badrum (i brf) som har 11 år på nacken och är gjort av nån firma vid stambyte blev fuktskadat pga. byggfel. Det var inga problem med försäkringsbolaget. Kanske därför premierna är så höga, hmm... Om problemet hade yttrat sig efter tre månader och jag hade byggt badrummet själv kanske det hade varit en annan sak.
 
och hur många villor tror du det finns där den tidigare ägaren inte gjort ett eller annat förbättringsarbete? Reglerna kring badrum är ju styrt bortom all sans och vett av byggbranschen och har man då gjort som reglerna föreskriver så gäller ju försäkringen ändå. Vill du inte ha ett hus där tidigare ägare byggt om / renoverat så köp nytt. Jag skulle aldrig pruta på mitt hus för att badrummet var nyrenoverat. Get real.
 
Det jag egentligen undrar över är hur föräkringsbolag ställer sig till sådant här, men det är kanske bäst att fråga dem :) ? Täcker försäkring så att jag får ett nytt badrum även om det beror på att förre ägaren gjort något halvtokigt?

Prutningen som skulle bli aktuell handlar ju om att den på något sätt skulle ersätta garantin som man annars hade haft från den aktoriserade badrumerenoveraren. Om man skall pruta vad kan vara rimligt?

/Lars
 
Rimligt och vad man lyckas pruta ned är inte samma sak, hehe. Svårt att säga vad som är rimligt men ett nytt badrum, kostar väl runt 100kkr. Rimligt kan vara allt mellan 0kr och 100kkr.

Jag frågade mitt försäkringbolag vad som skulle hända om mitt badrum blir fuktskadat pga. att jag byggt fel. De skulle ersätta mig ändå men inte fullt ut. Vad det innebär var lite oklart. Men det fanns tydligen nån drulledel som iaf skulle täcka skador i lägenheter under mig. Men ring och fråga ger nog bäst svar. Glöm inte att rapportera vad de sa här. Kan kanske vara bra att få det skriftligt också.
 
Även om det skulle vara gjort av en firma, med en hel resväska full med dokumentation och kvitton, så skulle dom bara ersätta med en del av kostnaden, delen minskar drastiskt med åren..
 
Försäkringen täcker bara om det är gjort "på rätt sätt" oavsett vem som gjort det, dv.s om det läcker så får du ingen ersättning, om det inte läcker så ... är det ju inget problem.

Kom inte och tro att du får ersättning av ett försäkringsbolag bara för att du betalar till dem, de betalar bara om de "känner för det"
 
Tyvärr så vet jag inte hur försäkringsbolagen ställer sig till det du beskriver.
Jag har själv byggt ett badrum, där jag utförde VVS anslutningarna själv + resten.
Allt jobb dokumenterades med kamera. Har jag nu utfört ett svart jobb till mig själv är det ens möjligt? Staten missade i alla fall skatteintäkterna.
Nu sex år senare så läcker det fortfarande inte ner i vardags rummet.
Jag skulle vilja säga följande. När man utför något själv så utför man det extra noggrant, det kanske inte gäller alla det finns ju alltid klåpare.
Min bedömning är följande. Om man är det minsta osäker på hur man ska gå tillväga så bör man undvika att fixa själv med VVS EL etc.
Den dag jag säljer huset så får man gärna dra av 50 lök på priset för att en gör det själv förstörare har varit framme.
Avslutningsvis så kan jag säga att vi Svenskar är grundlurade av staten, i princip så skulle jag behöva jobba 3 timmar för varje timme en byggjobbare går hemma i min kåk o fixar, ekvationen går helt inte ihop. 150-190 tusen för 5 kvm badrum är orimligt enligt mitt tycke.
 
  • Gilla
Ballottola
  • Laddar…
jag rev badrummet i mitt hus som var från 92 för 2 veckor sen. Tidigare ägare hade gjort allt själv. Ingen fuktspärr utom plastmatta under kaklet på golvet. Kakel dirket på spånskiva i alla väggar. Vi har stått och duschat och öst vatten på väggarna i 16 år. Det fanns inte tillstymmelse till fuktskada nånstans. Det känns som om försäkringspremien de senaste 16 åren varit bortkastad.
 
larsaredknapp skrev:
Då man om man badrummet är gjort av en proffesionell väl har 10 års garanti?
Nix, inga 10års garantier, typ 2år på utfört arbete.
 
Garantin på jobbet gäller ju bara om hantverkaren och hans eventuella firma finns kvar. Om den konkursar två veckor efter utfört arbete så har du ingen garanti.
Ibland får man helt enkelt betala själv :)
 
A
Gör en besiktning av huset, inklusive badrummet. Fråga tidigare ägaren om hur det som inte syns är gjort, be gärna om fotografier om sådana finns och visa dem för besiktningsmannen. Ring sedan ett försäkringsbolag och lyssna med de vad de säger om nedsättning, m.m.

Försök sedan pruta "som vanligt" genom att hänvisa till det du fått reda på.

Observera att du kan inte *kräva kompensation* som du skriver, utan det blir precis som vilken annan prutning som helst, ibland går det, ibland går det inte, men det är ingenting du kan *kräva*.

Självklart ska du försöka pruta, men du har ingen automatisk "rätt" att sänka priset bara för att det inte är en firma som gjort jobbet.
 
"Svartjobb" om man jobbar åt sig själv :eek: Antar att det är så staten ser det, de skulle aldrig missa en chans att pungslå sina undersåtar. :(

Sen säger jag att det är 50/50 om firma eller privatperson gjort det hela. Firmor fuskar minst lika mycket som det finns dumskallar som ger sig in på saker de inte klarar av. Kan bara tala för mig själv och mina badrum och där fuskas det inte på en fläck. Kommer någon och vill pruta för att jag gjort allt 100% själv så ja då blir det ingen försäljning, kallas "fri prövningsrätt" och är väldigt trevligt att ha med i försäljningsavtal ;)

Däremot om det är helt nygjort inför försäljning kan man ju misstänka att allt inte är 100% gjort men har det hållit "några år" så skulle jag se det lika bra som om en firma gjort det hela.
 
De vattenskador jag och folk i min närmaste krets råkat ut för är det firmor och professionella yrkesmän som orsakat genom slarv och fusk.

Du pratar om att "kräva kompensation", nästan som om säljaren förorsakat dig någon skada och skulle betala dig skadestånd, fast du inte ens köpt huset än. Du får ju väga ihop allt vad du vet om huset och sedan erbjuda dig att betala det du tycker är rimligt. Sen beror det ju på hur gärna säljaren vill sälja sitt hus och hur lågt han kan tänka sig att gå. Kommer ni inte överens så blir det ingen affär, helt enkelt.
 
larsaredknapp skrev:
Hej! Vi håller på och köper ett hus där ägaren själv med hjälp nyligen har renoverat badrummen.
Kan man kräva kompensation för detta vid köpet och vad är rimligt? Då man om man badrummet är gjort av en proffesionell väl har 10 års garanti?

mvh, Lars
Svar nej, du kan inte kräva kompensation. Däremot har du full rätt att lägga ett bud på huset som du är beredd att betala. På vilket sätt du värderar huset är också upp till dig.
Det finns ingen skyldighet att anlita en hantverkare för att göra om ett badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.