för många år sedan bytte jag bort en köksfläkt i lägenhet mot en modernare med kolfilter. Vill nu byta tillbaka till det som var, dvs en fläkt som alltid är på och alltid trycker ut luft. Någon som greppat detta ämne och vet vad fläktar som alltid går kallas?
 
Är det alliance-fläkt du tänker på?
 
  • Gilla
tebaone
  • Laddar…
Alliancefläkt betyder att det alltid är två fläktar som samarbetar. En fläkt i fläktkåpan och en annan fläkt uppe på taket som går på lågvarv hela tiden. Under några år i slutet av 70-talet och på 80-talet var detta en väldigt vanlig ventilationslösning i radhus och andra småhus men jag undrar om det verkligen sattes in i lägenheter? När det gäller lägenheter är det hyresvärden eller brf styrelse som håller reda på vilken fläkt- och ventilationslösning som gäller i huset så fråga dem. Får absolut inte bli så att en lägenhet med fel sorts fläkt skickar ut sin frånluft i de andra lägenheterna (i samma trappuppgång).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Beror på vilken typ av ventilation du har i lägenheten. Med din beskrivning, kan det vara antingen alliance eller non-stop fläkt
 
  • Gilla
fredar
  • Laddar…
Non-stop ger precis de sökträffar jag tänkte mig. Tack! 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.