Hej

Ska totalrenovera min lägenhet och tänkte ifall det är något jag bör ändra på kökslayouten .Ritningen från IKEA är inte perfekt då jag ska ha två överskåp ovanför väggskåpen som är samma bred som skåpet under men 40cm höga samt att hallen inte syns. Ska även ha skafferi och kyl/frys på motsvarande sida (se skiss). Tanken med att inte ha något väggskåp ovanför kombiungen är att skapa en luftigare känsla och att man direkt när man öppnar ytterdörren ska se vardagsrummet.

Är det något jag bör tänka på angående kökets layout?
Antalet lådor i bänkskåpen?
Placering av kombiugn?
Något annat?

Nytt kök

Ikea kök.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning

Nuvarande planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss över lägenheten

Ny planlösning HW.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Lite nyfiken på hur du ska göra när du flyttar ventilation, vatten och avlopp till nya platsen för köket?
Har styrelsen godkänt?
 
Styrelsen har godkänt det och jag kommer ta ventilation,vatten och avlopp från badrummet. Som du ser på skissen ska jag slå ut väggen mot klädkammaren och bygga ut badrummet och passar då på att dra vatten och avlopp därifrån.
 
Åsa Lund
Ok
Frågan är om du kan ha kombinerad kyl och frys och då ha mikrovågsugn inbyggd i skåp på den sidan. På så sätt kan du få skafferiskåp där och en ugn mindre på första sidan.
Jag hade satsat på 60 breda skåp generellt på första sidan, inget 40
 
Tanken med att ha kombiugnen på samma sida är att jag vill undvika att vända mig om och gå 1,2m med varma gratänger osv
 
Jag skulle ändå ha kombiugnen på andra sidan det ser konstigt ut brevid varandra. Kombiugnen kommer du inte använda på samma sätt som ugnen det är inte långt att gå heller, prova hemma nu! Diskmaskinen bör vara till höger om vattnet så är den inte ivägen när ni arbetar i köket. Snyggast är om alla bänkskåpen har samma utseende ex tre lådor. I ditt fall kommer även överskåpen för nära fläkten där behöver du minska med minst 20cm. Till den luckan är det snyggare med en fläkt med mjukare former.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.