Hej!

Jag tänkte ge mig på att lägga klinkers i delar av hallen och söker tips! Första gången :)

Ytan är ganska liten, cirka 2 kvm. Jag planerar att lägga 30x30 eller 60x60-plattor som är 1cm höga. Funderar på golvvärme (el), men bara om det inte bygger för mycket på höjden. Nuvarande golv kommer rivas ut och under finns golvbjälkarna med ett avstånd om cirka 60 cm. Saknar exakta dimensioner på bjälkarna, men när jag rivit och lagt golv i andra rum så har de sett ganska kraftiga ut (fastighet från ~1900). I det här rummet är bjälkarna cirka 3,5m långa. Ytan som ska förses med klinkers ligger nära "väggmuren" som bjälkarnas ena ände vilar mot - borde därför vara ganska stabilt.

I resten av rummet kommer jag att lägga brädgolv direkt på bjälklaget som bygger 34 mm på höjden. Önskemålet är därför att klinkers hamnar på liknande höjd.

Från vad jag har läst i andra trådar så verkar golvspån + armering + fix vara en bra lösning vid träbjälklag. Underlaget ska dock vara cc30, vilket jag inte har. Tänkte att jag kan skruva fast kortlingar mellan golvbjälkarna med kortare avstånd.

Kommer den här konstruktionen att fungera?
* Förstärka golvbjälkar med kortlingar
* 22 mm spån
* Armeringsnät
* Golvvärme
* Flytspackel
* 10 mm klinker

Sedan undrar jag också, har någon tips på en golvvärmekabel som inte bygga så mycket på höjden?

Hur stor nivåskillnad mellan golv och klinker är OK utan att det ser illa ut?
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Jag har lagt skifferplattor på en mindre yta på ovanvåningen som har träbjälklag (ej våtrum). Jag skruvade golvgips ovanpå golvspån som redan låg där. La plattorna med fix mot gipset. Har ingen fog så att det kan röra sig lite ändå (klossade plattorna vid läggning). Har klarat sig fint.

klinker eller motsvarande direkt mot golvspån hade jag inte vågat. Särskilt inte med fog. Har sett flera exempel på sådana golv som inte hållt så bra.

edit: såg att du tänkte flytspackla också nu, någon annan får uttala sig om det. Beror nog lite på hur bjälklaget är dimensionerat.
 
  • Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Hej.
Tillverkare av spackel (tex Ardex, Weber etc) har systemuppbyggnader du kan googla. med det sagt, givet att bjälklaget är styvt nog; 22 limskruvad golvspån, armering och 15 (tror jag är min vid värmekabel) avjämning, sen är saken biff. Behöver inte kortlas mao.
Golvvärmekablar bygger runt 5 mm och får alltså enkelt plats i flytet.
Detta blir ju närmare 50mm i tjocklek, kolla upp om det kan vara aktuellt att EPS- gjuta bjälklaget och flyta på det. Kanonbra!
https://www.finja.se/storage/ma/b5c...476DD2C96271/Arbetsanvisning - EPS-betong.pdf
 
  • Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Plattsättaren hos mig gjöt EPS i bjälklaget och sedan flytspackel med armering till rätt nivå.
 
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.