Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
kwasibengt och 50 till
  • Laddar…
De är el för uppvärmingen som kostar precis som du gissar…
 
  • Gilla
  • Wow
iWas89 och 71 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De är el för uppvärmingen som kostar precis som du gissar…

Jo men det känns ändå som att majoriteten av alla som klagar lever precis som förr. Finns alltid att spara mer el OM MAN VILL. 16 grader inne och släcka alla lampor kan man ju börja med
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
Murklan55 och 27 till
  • Laddar…
De kanske har 16 grader inne och tänd julbelysning för att det ändå kostar så lite i sammanhanget?
 
  • Gilla
MichelleW och 77 till
  • Laddar…
Har du verifierat att de som har alla tända lampor också klagar på sin elräkning? Men det är ju inte direkt ett ovanligt beteende. Somliga klagar på bensinpriset trots att de kör en stor och törstig bil också.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
iWas89 och 76 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Somliga klagar på bensinpriset trots att de kör en stor och törstig bil också
Jag skulle säga att ju törstigare bil desto större anledning till att klaga på bränslepriset ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kwasibengt och 89 till
  • Laddar…
1000 - 1400 timmar för att en LED lampa ska dra 1kwh grovt räknat.
Har du lampan igång 8h/dygn så klarar du dig många månader...

Duscha kortare gör mer effekt än att släcka allt efter sig
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 64 till
  • Laddar…
Samt att all belysning inne bidrar till uppvärmningen också så det är ju inte bortkastat.
 
  • Gilla
  • Haha
lasseman59 och 21 till
  • Laddar…
Sen vill man ju gärna se så att det går att hitta raggsockor, underställ och mössor ;)
 
  • Gilla
  • Haha
kwasibengt och 20 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Jag skulle säga att ju törstigare bil desto större anledning till att klaga på bränslepriset ;)
Det kan man ju alltid göra. Men jag tror att många har större chans att påverka sin kostnad genom att skaffa en snålare bil än genom att klaga på bensinpriset. Inget som utesluter att man gör båda i och för sig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
A Stenberg och 15 till
  • Laddar…
Men sluta nu! Klart svensken ska ägna sig åt sin paradgren, signalpolitik.
Göra saker som inte gör någon nytta men som tydligt synns!

Så släck nu alla lampor!!!1!

Värme och varmvatten är det man snålar på. Belysning är en droppe i havet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kwasibengt och 78 till
  • Laddar…
Folk klagar på att matpriser är dyra också men det betyder inte att man vill äta havregrynsgröt och nudlar under alla dagens måltider. Man behöver ju inte ha tänt när man ligger och sover men att sitta i mörker hela vintern för att spara ett par kronor är inte riktigt värt det.
 
  • Gilla
Muhrman och 36 till
  • Laddar…
Du släcker väl julgranen ute när du inte skall ut och åka med bilen?
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 26 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
Det beror nog på att dessa personer redan har bytt till LED-lampor och vet att den energi dessa lampor förbrukar är obetydlig i sammanhanget. Dvs, du släcker lampor helt i onödan.
 
  • Gilla
MichelleW och 30 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inte nog med att vi ska frysa. Vi ska göra det i mörker också.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
Donn och 97 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.