Hej på er!

Vi har en villa från 1930 som vi köpte för snart 7 år sedan. Vid tillträdet var källaren i denna villa inte nådig – värre fukt- och svartmögelangrepp har nog få skådat men detta tog vi som en utmaning och det första vi gjorde var att dränera om runt hela huset. Detta gav nästan omedelbar effekt och klimatet i källaren blev snabbt mycket bättre. Efter något år så påbörjade vi arbetet med att knacka ner all gammal inredning och putsade om källarväggarna i halva källaren med hydrauliskt kalkbruk som sedan kalkades. I detta utrymme har vi tvättstuga och groventré (helt utan organiska material). Efter en tid började putsen mot golvsockeln att missfärgas lite lätt av fukt men klimatet i källaren var fortfarande bra och som tvättstuga fungerade det (och fungerar det fortfarande) utmärkt.

Nästa steg var att ge sig på del 2 av 3 i källaren och här valde jag att putsa med ett C-bruk och måla med silikatfärg – resultatet det samma; dvs vissa missfärgningar nedtill och detta hade börjat tillta något i den första delen.

Nu, något år senare, så har vi missfärgningar ca 50cm upp på väggen och ganska så mycket saltutfällningar vilket inte ser så trevligt ut. Jag är villrådig om hur vi ska gå vidare och undrar om någon har idéer/tips. Det vi har funderat över är:

  1. Slamma väggar med Penetron sam trycka in Penetron i borrade hål i golvvinkeln, vilket ska kristallisera ut sig i betongen och täta. Tveksam till om det fungerar…

  2. Filma dräneringen för att se att denna är OK. Har eg. ingen anledning att tro att den inte skulle vara OK och med tanke på att det rör sig om kapillärstigande fukt tror jag inte att någon dränering kan ta hand om detta?

  3. Gräva för att säkerställa att kallvattenledningen är hel och inte läcker någonstans på tomten och i närheten av huset (detta borde dock dräneringen ta hand om och vi borde se att det ständigt forsar vatten i dräneringsbrunnen)

  4. Installera elektroosmos - en omtalad metod där det finns många skeptiker men där vi har ett antal referenser som är väldigt nöjda med resultatet.
Vad hade ni gjort? Andra idéer?
 
L
Dräneringen har säkert lagts tillräckligt långt ner?

Avvattningen fungerar bra? Är alla stuprör ordentligt kopplade till dagvattenavledning? Ni är inte kopplade till kommunal dagvattenavledning utan har en egen brunn istället?
 
Dräneringen ska ligga ca 15cm under plattan men om det verkligen är så vågar jag inte säga säkert. Det skulle vi kunna mäta och uppskatta genom att mäta djupet där rören sticker ut i dräneringsbrunnen. Vi har inte egen brunn utan är kopplade till det kommunala avloppet. Dräneringsbrunnen fungerar mer som en backventil. Det sitter en pump där som pumpar ut vattnet kontinuerligt.

Avvattningen fungerar bra och alla stuprör är kopplade till det kommunala avloppet. Det skulle vara om det är någon läcka i dessa rör och för att säkerställa att så inte är fallet får vi nog i så fall filma.
 
S
Vad har ni för golv?
Dräneringen runt huset kan inte ta hand om fukten som kommer under huset och om det är täta golv vandrar fukten upp i väggarna.
 
L
Ligger huset i en sluttning eller delvis på berg?

Har grannarna samma problem?
 
Den del av källaren som är värst drabbad har enbart ett ganska tunt betonggolv. Det finns även en mindre del där det ligger klinkers (10x10) med ganska så breda fogar. Vi kan inte se att fogarna mörknar eller blir fuktiga utan här tror jag att det är ganska så torrt.

Jag håller med vad du skriver om dräneringen och att den inte tar fukt som kommer underifrån. Detta handlar om kapillärstigande fukt och hur blir vi då av med det?
 
L Lärospånet skrev:
Ligger huset i en sluttning eller delvis på berg?

Har grannarna samma problem?
Nej, huset ligger inte direkt på någon sluttning utan här är det relativt plant. Vi har grannar runtomkring oss och de upplever också lite fuktproblem men inte i samma utsträckning som vi. Mtp att det inte är mer än 30-40 meter till närmsta granne så är detta något som jag har funderat över - därav min fundering kring om något läcker vatten inne på vår tomt...
 
S
Har ni bytt stammarna, om inte kan det ju vara som du misstänker.

I vårt hus från 1930 såg det galvade röret för inkommande vatten ut som bilden. Rörmokaren sa att det droppade lite från kopplingen under marken.
Hand håller ett kraftigt korroderat och rostigt galvat vattenrör med synlig igensättning inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Jag har ett hus från 40-talet med ett mycket likartat problem. Dräneringen ligger ca 25cm under källargolvet. Ytterväggarna är torra men ju längre in i huset man kommer så stiger vatten upp i väggarna kapillärt. Idag har vi 2 avfuktare men det hjälper inte. Det fanns en oljepanna i källaren men borttagen. Utan värmekälla så finns det inget som pressar tillbaka fukten. Jag funderar på att installera golvvärme men det minskar den redan låga höjden på lite över 2m.
Kan det vara som SinusLinus säger att golven är för täta?
 
S
H Henrik Larsson68 skrev:
Hej!
Jag har ett hus från 40-talet med ett mycket likartat problem. Dräneringen ligger ca 25cm under källargolvet. Ytterväggarna är torra men ju längre in i huset man kommer så stiger vatten upp i väggarna kapillärt. Idag har vi 2 avfuktare men det hjälper inte. Det fanns en oljepanna i källaren men borttagen. Utan värmekälla så finns det inget som pressar tillbaka fukten. Jag funderar på att installera golvvärme men det minskar den redan låga höjden på lite över 2m.
Kan det vara som SinusLinus säger att golven är för täta?
vad har du för golv?
Är det betong eller klinkers med små plattor är det ingen orsak till det problemet.
 
B Bogge2 skrev:
Den del av källaren som är värst drabbad har enbart ett ganska tunt betonggolv. Det finns även en mindre del där det ligger klinkers (10x10) med ganska så breda fogar. Vi kan inte se att fogarna mörknar eller blir fuktiga utan här tror jag att det är ganska så torrt.

Jag håller med vad du skriver om dräneringen och att den inte tar fukt som kommer underifrån. Detta handlar om kapillärstigande fukt och hur blir vi då av med det?
Om dräneringen är rätt utförd misstänker jag att fukten kommer underifrån. Utifrån din beskrivning så har du en betongsockel som man sedan murat upp väggarna på. Inne i huset har man gjutit ett golv. Detta är alltså inte det man i dagligt tal kallar platta på mark där armeringen hänger ihop.
Nu förutsätter jag att dräneringen är rätt utförd. Då ser jag 2 alternativ.
(Förutsätter också att golven i källaren inte är täta)

1) Installera en avfuktare och se till så du har tillräckligt med frånluft.

2) Bila ut hela golvet i källaren. Börja där det är som värst. Troligen ligger betongen på sand. Gräv ner ca 20-30 cm. (Du ska under väggsockeln)Fyll på med singel och gjut igen. Du kan också passa på att installera vattenburen golvvärme. Lägg då tex. Isodrän skivor i botten.
 
S sinuslinus skrev:
vad har du för golv?
Är det betong eller klinkers med små plattor är det ingen orsak till det problemet.
Det är betonggolv med klinker.
 
När du säger att vatten stiger upp i väggarna, vad menar du då? Blir det pölar med vatten eller släpper färgen från väggen?

Det senare är normalt...

Utgrävning, isolering och golvvärme har eliminerat den fuktiga källaren här iallafall.
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
Detta är ju vardagsmat i äldre hus som oftast är byggda helt utan kapillärbrytande skikt. Dylika problem löser man inte med en dränering även om de firmorna gärna påstår det. Spelar ingen roll om du så har rören ligger en meter under huset så stiger vattnet uppåt om det finns material som medger detta.
Normala nutida byggsätt innebär ju brytande skikt på kanske upp till en meter under grundläggningen. Förr var det många ggr ingenting och källare då var ju ingenting man prioriterade heller. Där var det ju möjligen bara panna och bränsleförråd och fukt var inget som störde någon. Idag tänker man lite annorlunda..........
 
Staffans2000
Framförallt, så var källaren till för uppvärmning, tvätt och matförvaring.
Man eldade i såväl pannrum som tvättstuga, som gav mycket spillvärme och luftutbyte vilket höll källaren tillräckligt torr. I matkällaren var det bara en fördel med hög luftfuktighet för förvaring av rotfrukter och äpplen.
Problemet är alltså inte källaren i sig, utan att den vanvårdas av ägare som försöker få den att bli, något den inte är gjord för.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.