Jag har ett 2-bilsgarage med 2 bruksbilar som körs in och ut varje/varannan dag. Golvet är plant (helt utan fall) och utan golvbrunnar. Någonting permanent måste jag göra åt vattensituationen på golvet som uppstår vintertid trots att jag sparkar av så mycket snö jag bara kan innan jag kör in...

Jag har en fundering på att ta in en betongfirma som kapar en varsin fyrkant runt de två bilplatserna och bilar upp betongen för att sedan sätta ner två golvbrunnar (eller rännor) vars rör mynnar ut i en markränna (som ännu inte finns) precis utanför garageportarna och därefter vidare till en nedgrävd dagvattenkassett. Hålen gjuts sedan igen med fall ner mot respektive brunn så att smältsnö rinner ner i brunnarna istället för att skapa en inomhuspool.

Kan det fungera? Alternativet är att försöka borra hål rätt ner genom betongen m.m. men det hjälper föga då det inte finns något som helst fall på plattan. Att försöka raka ut vattnet som jag gör idag har man gärna inte tid med när man kommer hem med barn från förskolan...
 
  • Tom garage, öppen port, mörk utomhus, parkettborste, gul städmaskin, väggkontakter, vita väggar, betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten betonggolv i garage, grå väggar, öppen port, del av verktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusgrund, byggmarkeringar, bil i bakgrunden, gul slang, stora stenar, grävd mark, höstig natur.
  • Grundram för gjutning med armeringsnät, vinterdag, arbetsredskap, byggplats, snöigt landskap.
Nu har jag inte helt koll men att få någon att installera golvbrunn för anslutning mot dagvatten känns lite vanskligt. Oljeavskiljaren och miljö och sånt.
Enklast vore kanske att flytspackla en kaka på befintligt golv med fall mot porten så du lättare kan skrapa?
 
M mattiasborger skrev:
Nu har jag inte helt koll men att få någon att installera golvbrunn för anslutning mot dagvatten känns lite vanskligt. Oljeavskiljaren och miljö och sånt.
Enklast vore kanske att flytspackla en kaka på befintligt golv med fall mot porten så du lättare kan skrapa?
Tack för svaret. Kan inte tänka mig att majoriteten av alla garage där ute har oljeavskiljare installerat utan pytsar ut vattnet ner i kassett eller ut i någon eventuellt bäck.

Ska jag flytspackla måste jag klinkra eller någon ovanpå, annars kommer det förstöras direkt. Vet inte om det blir något bra i garaget.
 
Som sagt, det är inte tillåtet med govbrunn i garage, utan oljeavskiljare (och kanske några ytterligare regler, vet ej). En regel som jag vet att många bryter mot. Inte helt ovanligt att det byggs golvbrunn med några millimeter betong över som knackas bort efter slutbesiktningen.
 
H hempularen skrev:
Som sagt, det är inte tillåtet med govbrunn i garage, utan oljeavskiljare (och kanske några ytterligare regler, vet ej). En regel som jag vet att många bryter mot. Inte helt ovanligt att det byggs golvbrunn med några millimeter betong över som knackas bort efter slutbesiktningen.
Min svåger byggde en nytt garage med en egen byggd oljeavskiljare (dvs kopierade en köpe oljeskiljare, väldigt enkel konstruktion) och kopplade in det, inga problem med bygglov och godkänt efter åt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.