Halloj! Jag bor i ett litet hus med självdrag, som på senare tiden, efter renoveringar har betydligt sämre cirkulation. Då satte tidigare ägare in en (kanalfläkt?) Mitt problem är att fläkten i murstocken som sitter under häxan har gett upp. Får väldans kondens inomhus. Vet inte hur gammal den är, men förmodar att jag lär byta ut hela direkt.

Såhär ser den ut från marknivå; Stort metallrör, del av maskin eller struktur, rostigt, industriellt objekt, mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det egentliga problemet här är egentligen inte fläkten, utan funderingar kring ventilationen i torpargrunden av fläkten. Murstocken går kall. Ska denna fungera som "avfuktare" på ett sätt eller bör jag skaffa ett riktigt avfuktningssystem till grunden? Min torpargrund har inga synliga ventiler eller ens en inspektionslucka, vilket skapar dessa frågor.

Tack!👋
 
Murstocken skall gå varm, annars är det mycket som inte funkar — både med torpargrund och ventilation. Gör den inte det måste du kompensera för det på något sätt.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Murstocken skall gå varm, annars är det mycket som inte funkar — både med torpargrund och ventilation. Gör den inte det måste du kompensera för det på något sätt.
Precis. Eldstaden plockades bort vid tidigare renovering. Vet ej när tyvärr. Men då installerades direktverkande el samt LLVP. DVS. rätt svårt att elda i den för tillfället haha.

Med anledning att de har plockat bort elstaden, så satt de väl dit denna kanalfläkt för att kompensera som du säger. Men räcker det?
 
Det är bara att mäta.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det är bara att mäta.
Finns ingenstans att ta sig ner i grunden tyvärr. Kan jag göra ett mindre hål på lämpligt ställe och föra in en kamera?
 
lustigkurren98 lustigkurren98 skrev:
Finns ingenstans att ta sig ner i grunden tyvärr. Kan jag göra ett mindre hål på lämpligt ställe och föra in en kamera?
…eller en mätprob.
 
Jag tycker Du ska ta upp en öppning i stenfoten / grunden så att du kan inspektera nu och framöver hur det ser ut där nere ...

Kanske ligger några lik eller guld där.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jag tycker Du ska ta upp en öppning i stenfoten / grunden så att du kan inspektera nu och framöver hur det ser ut där nere ...

Kanske ligger några lik eller guld där.
Haha ja, är fan nojig att stöta på nån gammal katt eller liknande😅 och spindlar ska vi inte ens prata om..

Ett kikhål tänker du isåfall? Är som max 30cm synlig grund. På andra sidan är det knappa 3cm. Jag må vara smal, men så smal är jag inte!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.