Har en bäck som går in i ett avloppsrör för vidare transport till ett dike. I vinter har röret blivit igensatt vilket orsakat översvämning. Avloppsröret är 220 mm betong och nu har vi hittat var det var igensatt, ganska mitt på en 40 m lång sträcka, och två enmeters rör har fått tas bort efter att vi grävt upp. Hur lagar vi detta bäst? Kan man dra en ny dräneringsslang, tex 160 mm , igenom hela betongröret? Det går nog att få in en sådan. Eller skall man ge sig på att laga den trasiga sträckan med nya betong- eller plaströr? Flödet är tidvis mycket stort i röret då det kan komma mycket vatten i bäcken.
 
Lägg i en bit 160 mellan, har för mig att det går in i 220 och bäst är om det går in min 200 mm. Att täta runt skarven går bra att liksom göra så det blir en grop vid skarven och fylla med grovbetong. På uppsidan är det viktigt att det blir tätt, annars kan det bli ett flöde går förbi och gräver ur kring röret, med påföljd att flödet gräver ur ytterligare och gör att flödet söker sig upp i himlen och rinner på marken i stället för kanalisationen.
 
  • Gilla
Jkgbg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lägg i en bit 160 mellan, har för mig att det går in i 220 och bäst är om det går in min 200 mm. Att täta runt skarven går bra att liksom göra så det blir en grop vid skarven och fylla med grovbetong. På uppsidan är det viktigt att det blir tätt, annars kan det bli ett flöde går förbi och gräver ur kring röret, med påföljd att flödet gräver ur ytterligare och gör att flödet söker sig upp i himlen och rinner på marken i stället för kanalisationen.
Om jag stoppar in 160 röret i cementröret, är det inte risk att den lilla klacken göra att löv och smuts fastnar där så det tillslut sätter igen?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det finns övergångar, vad för dim utvändigt på betongröret
 
Kan inte mäta just nu men ca 300 gissar jag.
 
Kan vara läge att ringa Frenco och fråga lite. 0240-212 80
 
Frenco-kopplingar är grejen. Då skarvar du betong till plast och tillbaka till betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.