Tjenare! Första inlägget på detta forum 😁

Har en fråga om man kan, får, bör eller inte ska isolera en kanal.
Kanalen på övervåningen där rökröret går från kaminen på nedre plan är oisolerad hela vägen upp till taket. (Se bilder)
Ska det vara så eller inte? 🤷🏼‍♂️
Känns lite som man eldar för kråkorna och att det ända som ÄR mellan övervåningen och taket är en gipsskiva 🤔 (den täcker kanalen).

Nu när jag har öppnat upp kanalen så ser man på spindelnäten och man känner att det verkligen drar upp luft i kanalen, bra drag helt enkelt.🤦‍♂️
 
  • Inomhusmiljö under renovering med synlig isolering, byggmaterial, eluttag och golvavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person pekar på skador på en isolerad ventilationstrumma i ett takutrymme med en ficklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var inte orolig, det ser ut som det är en aluminummantel på röret och då finns en ( troligtvis ) rockwolisolering innanför. Det är en byggbar skorsten i sektioner, kan ses med att det är skarvar i täckningen. Att det drar i shacktet är som det ska vara, ska ventilera där.
Eldar du så blir aluminumen bara lite varm, så elda du och känn på röret.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Jojo det förstår jag, jag är inte oroad över isoleringen runt rökröret och eldningen, det funkar som det ska 👍.

Det jag menar är att all värme som kommer i kanalen hela vägen från kaminen går upp ur taket istället för att tex gå ut på övervåningen.
Och eldar jag inte så kommer kyla ner i hela kanalen, det är kylan jag vill stoppa så den inte kommer in på övervåningen via den oisolerade kanalen.
 
J jonaserik skrev:
Var inte orolig, det ser ut som det är en aluminummantel på röret och då finns en ( troligtvis ) rockwolisolering innanför. Det är en byggbar skorsten i sektioner, kan ses med att det är skarvar i täckningen. Att det drar i shacktet är som det ska vara, ska ventilera där.
Eldar du så blir aluminumen bara lite varm, så elda du och känn på röret.
Ahh nu ser jag vad du skrev , ”ska ventilera där”
Då ska jag alltså inte isolera bort ventileringen?
 
Jag hade viljat att det såg ut såhär.

Isolera kanalen/schaktet upp mot taket så överflödig värme inte smiter ut samt sätta en ventil på gipsskivan så överflödig värme kommer ut på övervåningen. 🤷🏼‍♂️
 
  • Renoveringsprojekt med öppen vägg, synliga ventiler, byggmaterial på trägolv, och Ikeakassar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det tillskott som du är ute efter är minimal och tillför inget direkt, klart det går att få en litet drag som ger någon plusgrad i rummet. Men är inte direkt som något extra. Har du mätt tempen med skivor på. Tror inte att det är många + grader där som kan användas.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det tillskott som du är ute efter är minimal och tillför inget direkt, klart det går att få en litet drag som ger någon plusgrad i rummet. Men är inte direkt som något extra. Har du mätt tempen med skivor på. Tror inte att det är många + grader där som kan användas.
Har inte mätt men det är bra varmt när man känner på utsidan av gipset.
Samt att det är en STOR skillnad på ”drag/ventilation” när rökröret/schaktet är varmt vs när det är kallt, och all värme sticker rakt upp till ingenting.
 
Jepp, då är det bara att sätta en skiva av något med hål vid golvet och uppe för att prova. Set blir då en vent i schaktet som det ska vara. Mät temperaturerna vid eldning och icke eldning ( allt ska då vara kallt ) för att få en hum om hur det blir. Många bäckar små ger tillskott.
 
J jonaserik skrev:
Jepp, då är det bara att sätta en skiva av något med hål vid golvet och uppe för att prova. Set blir då en vent i schaktet som det ska vara. Mät temperaturerna vid eldning och icke eldning ( allt ska då vara kallt ) för att få en hum om hur det blir. Många bäckar små ger tillskott.
Precis, många bäckar små 👍
Det är exakt det jag vill få ut då jag har ett insug till frånluftvärmepummpen i närheten.
Ska labba lite med detta. Ska även testa o täta upp mot taket, och om det blir för varmt ovanför det jag visat på bilden får jag väl skapa ventilation på vinden och vidare upp genom taket 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.