Hej!

Jag har en tvättstuga hemma med gamla små klinkerplattor ( ca 70x70mm) som har spruckit och som dessutom ligger direkt på betonggrunden. Anledningen till att jag inte vill ta upp dom är för att jag isf måste bila upp golvet och byta golvbrunn (branchregler) och anledningen till att jag vill göra något åt dom är för att det blir iskallt om fötterna när man går på dom och dom är spruckna.


I tvättstugan gör sig kankse inte laminatgolv så bra och framförallt inte när det är kraftigt fall ner mot golvbrunnen så nu är min fråga om man kan lägga in Blå isolaplaton matta

http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...ign=isoleringsmatta-golv-bla-107x10-m-107-kvm

täta kring golvbrunnen och lägga nånting i stil med detta ovanpå



https://www.google.se/search?q=golv...oDA&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=677#imgdii=_




Vad tror ni om det? Har ni andra förslag?
 
Kan och kan...

Varför inte försöka med att bara lägga dit en trasmatta på golvet?
Så blir det genast mycket skönare för fossingarna.

Klinkergolvet i sig kan ju inte bli varmare utan golvvärme.
Att de keramiska plattorna är kalla att gå på beror inte så mycket på temperaturen som på att de leder bort värmen snabbt.
 
E
skippa platonmattan och lägg "balkonggolv" direkt på klinkergolvet istället. Golv som är gjorda för att ligga utomhus är ju antingen tryckimpregnerade, oljade eller gjorda av plast.
Att lägga in platonmatta i nivå ovanför golvbrunnen skulle ju bara resultera i fukt som blir stående på golvet under övergolvet.
 
Emil_K skrev:
skippa platonmattan och lägg "balkonggolv" direkt på klinkergolvet istället. Golv som är gjorda för att ligga utomhus är ju antingen tryckimpregnerade, oljade eller gjorda av plast.
Att lägga in platonmatta i nivå ovanför golvbrunnen skulle ju bara resultera i fukt som blir stående på golvet under övergolvet.

Min tanke var att lägga platonmattan på klinkersen och skära ut och täta runt golvbrunnen för att ändå kunna spilla vatten och skit utan att det går ner i sprickorna i klinkersen (golvet är från 1961 så jag litar inte så hårt på eventuellt kvarvarande fuktspärr


D.v.s. Platonmattan är skydd för vatten uppifrån och kylan underifrån.
 
Akahigi
Jag hade bilat och bytt golvbrunnen... Inte värt att fippla med annars. Trasmatta är bra förslag isf.
 
Varför skulle du behöva byta golvbrunn i en gammal tvättstuga?
 
Akahigi
Inte bra att kakla och tätskikta över en gammal brunn... ?
 
cem77 skrev:
Varför skulle du behöva byta golvbrunn i en gammal tvättstuga?
Jag har ett handfat som går ner i avloppet och branschreglerna säger att du måste byta brunnen (gjutjärn) om du gör inverkningar i form av renovering på golvet.
 
Akahigi skrev:
Inte bra att kakla och tätskikta över en gammal brunn... ?
Vet inte om du menade "bara" men om du inte gjorde det så har du helt rätt, det är inte bra att kakla och tätskikta över en brunn :D
 
Om tvättstugegolvet har överlevt sedan -61 så bör det väl överleva ytterligare 50 år, (med el utan trä- el plastplattor ovanpå)?
 
Golvet är sprucket och jag vill hindra vattnet från att tränga ner i sprickorna.

Summa sumarum:
Golvet är kallt fult och trasigt men jag vill inte byta golvet eftersom jag skulle behöva byta brunn samtidigt. Jag vill alltså isolera ner kylan från golvet men samtidigt hindra vatten från att rinna ner i grunden och dessutom lägga någon form av nytt tvättstugevänligt golv ovanpå den fuktspärrande isoleringen.

Med risk för att låta otrevlig så står allt detta i mitt första inlägg. Hädanefter önskas enbart relevanta svar på lösningar, d.v.s. inget "jag skulle ha lagt nytt golv med golvvärme" eller "låt golvet vara som det är"
 
Vad är det som gör att du tror fuktspärren är dålig? Att du har klinkers som har spruckit ska inte påverka det. Jag hade nog nöjt mig med endast balkonggolvet utan platonmatta som kanske stänger in fukt i golvet.
 
Klinker direkt på plattan från 1961. Finns/ska det vara fuktspärr under då? Fogarna släpper väl genom vatten ändå så en spricka i klinkern gör nog varken till eller från. Jag antar att det är i källaren?
 
Brukar vara någon asfalt liknande massa under klinkers från den tiden. (inte i källare)

Är det en källare med oisolerat golv så ska du absolut inte lägga en platonmatta på golvet utan att ventilera det.
 
Nej detta är i markplan. (Bor i sutteräng liknande hus fast med tre stycken halvplan) detta är på det mitterst planet. Men nu när jag var o röck i vattenrören så kände jag att dom satt löst så jag börjar misstänka att det är trägolv med luftspalt under (rören kommer upp ur golvet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.