Försökt läsa mig till detta men hittar inga jättetydliga svar kring detta..

jag funderar alltså på om det går få till en bra skarv när försänkt oskuren gips möter en skuren och fasad skiva?

eller ska man ta för vana att alltid skära bort nerfasning till exempel runt fönster och dylikt

tacksam för alla tips vad som blir bäst i slutänden
 
Ja, man skär ut en nedfasning i den ofasade skivan med kniv. Lägg glasfiberremsa över samt spackla och måla.
Att kanterna ser olika ut har ingen betydelse efter att man spacklat igen dem.
 
Nej, fasad kant mot fabrikspressad bör man undvika!
Har hänt någon gång man gjort så på byggen, då brukar man få målarna på sig!

Använd ej glasfiberremsa, stor risk för framtida sprickor om underliggande konstruktion är av trä.
Papperaremsa är det ända som är godkänt idag.
 
Nä okej, får undvika det fortsättningsvis då. hur sätter en glad amatör pappersremsa bäst då? Jag var på ett större byggvaruhus idag och dom hade inte det där speciella spacklet som proffsen sätter remsan i men sålde på mig våtrumslim som jag skulle blanda med mediumspacklet alternativt pensla på direkt efter första spacklingen å sätta remsan i det. Gör man så eller hur gör man enklast? Provar mig gärna fram men backjobb ä aldrig kul
 
Jag sätter remsan direkt i spacklet. Dvs, drar på ett lager spackel i skarven, dit med remsan och på med ett tunt lager spackel. Låter torka, slipar sen på med ett lager spackel till.
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
JanneJanne123
F felbjo skrev:
Nä okej, får undvika det fortsättningsvis då. hur sätter en glad amatör pappersremsa bäst då? Jag var på ett större byggvaruhus idag och dom hade inte det där speciella spacklet som proffsen sätter remsan i men sålde på mig våtrumslim som jag skulle blanda med mediumspacklet alternativt pensla på direkt efter första spacklingen å sätta remsan i det. Gör man så eller hur gör man enklast? Provar mig gärna fram men backjobb ä aldrig kul
Jag brukar göra så som byggvaruhuset föreslog, ett lager spackel för att jämna ut och sedan våtrumslim och pappremsa. Försökte göra som proffsen och spackla dit remsan, men blev bubbligt och jäkligt. Kan man dock den tekniken går det ju fortare att spackla in remsan direkt.

Kör man med sånt där nät som remsa är det busenkelt att spackla in det, men den typen av remsa är inte rekommenderad av gipstillverkarna vad jag förstår.
 
B Bläcktudan skrev:
Nej, fasad kant mot fabrikspressad bör man undvika!
Har hänt någon gång man gjort så på byggen, då brukar man få målarna på sig!

Använd ej glasfiberremsa, stor risk för framtida sprickor om underliggande konstruktion är av trä.
Papperaremsa är det ända som är godkänt idag.
Vad är det för prat? Har du någon källa på att bara pappremsor är tillåtna? Jag vet att det länge pratats om det bland amatörer. Jag har själv jobbat med målning i 25 år. Jag har aldrig sett en korrekt uppsatt glasfiberrens spricka. Egentligen inte heller en pappremsa. Men pappremsor är svårare, varför det är betydligt vanligare med trasiga skarvar med pappremsa.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
JanneJanne123
Tillåtet var ett starkt ord, men det är inte rekommenderat med glasfiberremsa:

”Glasfiberremsa har ingen formstabilitet även om den är mycket stark då den ligger parallellt med fibrerna. Remsan häftar bara till gipsskivekartongen på de punkter där fibrerna ligger i kontakt med underlaget. Därför finns det ingen styrka i de stora områden där förankringen mellan spackelmassa och kartong bara sker i spackelmassan. Norgips rekommenderar inte skarvspackling av gipsskivor med glasfiberremsa.

https://www.norgips.se/kunskapsbank/vilken-spackelremsa/
 
A AG A skrev:
Vad är det för prat? Har du någon källa på att bara pappremsor är tillåtna? Jag vet att det länge pratats om det bland amatörer. Jag har själv jobbat med målning i 25 år. Jag har aldrig sett en korrekt uppsatt glasfiberrens spricka. Egentligen inte heller en pappremsa. Men pappremsor är svårare, varför det är betydligt vanligare med trasiga skarvar med pappremsa.
Prat? Har jobbat på bygge i 13 år och aldrig sett en glasfiberremsa användas.
Har du jobbat med målning i 25år är det ytterst konstigt att du inte känner till att pappremsan är det ända godkända alternativet idag.
I sverige skall skarvspackling utföras för att klara EN-13963 standarden, vilket INTE glasfiberremsa uppfyller.
Skulle jag se en målare använda den remsan hade jag starkt betvivlat dess kompetens.

Jag har både själv fuskat och använt glasfiber vid renoveringar och sett andra göra, och i många fall har det blivit små sprickor. Speciellt där temperatursvängningarna är stora, ex. delvis uppvärmda utrymmen.

Personligen vill jag inte säga att pappersremsan är svårare, man BÖR dock använda ett spackel i första vändan som är anpassat för att fästa remsan, exempelvis Alcro skivspackel. Spacklade precis 65kvm tak och 60kvm vägg utan en enda bubbla. Försöker du spackla in remsan med vanligt medium handspackel kan det vara svårare.
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.