Jag håller på att byta strömbrytare och köpte en hög med trapp varianter då det är det enda som används här.

Dock så blev jag osäker på om jag har rätt variant eller om det är någon budget variant av Schneider Exxacct.

Det finns bara möjlighet att koppla på 3 ställen på den nya brytaren (vita pilar), ska man skippa jordningen isåfall eller behöver jag en brytare med fler kontakter?

Så här ser de olika brytarna ut där man även ser hur det är kopplat i nuläget, det finns ett vägguttag undertill vilket jag förmodar är de extra kablarna.

Före och efter installation av en väggströmbrytare med synliga kabelanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jorden kopplar du lämpligen bakom brytaren med typ en Wago. Det blir enklare och är inte till någon nackdel utan tvärt om.
 
  • Gilla
Pittersenn
  • Laddar…
De x märkta plintarna är inte kopplade till något internt. De är bara en skarvplint. Du kan som sagt använda en wago i stället. Är det fördragen slang som resulterar de dessa onödiga skarvar?
 
  • Gilla
Pittersenn
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De x märkta plintarna är inte kopplade till något internt. De är bara en skarvplint. Du kan som sagt använda en wago i stället. Är det fördragen slang som resulterar de dessa onödiga skarvar?
Jag antar det, inget jag satt själv utan befintlig installation från när huset byggdes 2002.
Då kör vi med en wago, tack för tipset.
 
D
P Pittersenn skrev:
Jag antar det, inget jag satt själv utan befintlig installation från när huset byggdes 2002.
Då kör vi med en wago, tack för tipset.
Med två wago. Gör likadant med nollan som med jorden.
 
D datja skrev:
Med två wago. Gör likadant med nollan som med jorden.
Jepp, redan fixat. Funkar bra nu, kör 2 wagos. Fattade inte riktigt att de bara satt som i en plint från början.
 
Varför använda wago när det inte behövs?
 
raveper raveper skrev:
Varför använda wago när det inte behövs?
Hur tänker du nu ?
Hur ska man skarva Jord & Nolla när det inte finns X-plintar på nya brytaren.
 
raveper raveper skrev:
Varför använda wago när det inte behövs?
För det blir inte lika "bökigt" att montera apparaten och risken för att man ska skruva klor i tråden minskar. Det går även snabbare med Wago.
 
P Pittersenn skrev:
Jag håller på att byta strömbrytare och köpte en hög med trapp varianter då det är det enda som används här.

Dock så blev jag osäker på om jag har rätt variant eller om det är någon budget variant av Schneider Exxacct.

Det finns bara möjlighet att koppla på 3 ställen på den nya brytaren (vita pilar), ska man skippa jordningen isåfall eller behöver jag en brytare med fler kontakter?

Så här ser de olika brytarna ut där man även ser hur det är kopplat i nuläget, det finns ett vägguttag undertill vilket jag förmodar är de extra kablarna.

[bild]
Hur ser den ut på baksidan?
 
I de fall de har en kopplingsplint är det ett X på knappen. Mina Exxact trappbrytare har det på två av tre oanvända knappar. Men TS har uppenbarligen inte det. Samma sak framgår säkerligen på schemat på baksidan.

Men svaret på frågan du fick, är den att du trodde att brytaren trotts allt har kopplingsplintar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.