Vad jag skulle vilja se är ett typhus (eller kataloghus eller vad ni vill kalla det) som platsar i ex. coola hus till salu-tråden. Ett hus som vilken av de vanliga hustillverkarna har producerat. Det måste gå att göra även den typen av hus mer spännande och arkitektoniskt intressanta? Jag förstår att denna sajt handlar mer om mainstream men det gör mig förtvivlad att inte fler försöker satsa på vissa givna gyllene regler som ex. siktlinjer etc. Någon som har bilder att lägga upp på lyckade kataloghus som vunnit uppmärksamhet i media? Eller länkar?
 
Detta hus gillar jag personligen, det är Willa Nordic som tillverkat... image001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image001-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image001-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tja, vi har ju hustillverkaren Arkitekthus som har den ambitionen med hus som ritas av Wingårdh, Thomas Sandell m fl tunga namn.

arkitekthus_wingardh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claesson Koivisto Rune ritat för Arkitekthus.

arkitekthus_sandell.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sandell ritat för Arkitekthus.

Sedan har Fiskarhedenvillan låtit Claesson Koivisto Rune ta fram det här prefabhuset:

fiskarheden_rune.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och A-hus lät Wingårdh ta fram det här lågenergihuset:

wingardahus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om resultaten sedan kan bli lika bra som när arkitekter får rita helt fritt utan begränsningar i mått och annat som man har med prefabhus, det får någon annan bedöma.
 
Redigerat:
  • Gilla
meldgaard
  • Laddar…
bra exempel, mera sånt...
 
Mikael_L
Jag vet inte om det har blivit medial uppmärksammat eller så.
Men jag tycker det har en del arkitektoniska finesser. T.ex. är det väl lite äkta funkis på några ställen?
http://www.gotenehus.se/hus/marieholm
 
Det första huset är inte ritat av Wingårdh utan av Claesson Koivisto Rune. Jag saknar typhus-tillverkade hus som ändå är ritade av fristående arkitekter. Många av husfabrikanterna marknadsför sig som att kunna skapa individuella hus men sällan man ser det. Jag som praktiserande arkitekt skulle tycka det vore skoj att få rita ett hus som stämmer överens med en typhustillverkares produktionsbegränsningar/produktionsmöjligheter och få ett coolt hus olikt något annat.
 
Jag vill helst se de som inte är med i katalogerna, utan mer de som är ritade enkom för husägaren men gärna utförda av de vanliga hustillverkarna...
men tack ändå mikael!

Mikael_L skrev:
Jag vet inte om det har blivit medial uppmärksammat eller så.
Men jag tycker det har en del arkitektoniska finesser. T.ex. är det väl lite äkta funkis på några ställen?
[länk]
 
Redigerat:
now we are talking...
det är en sådan arkitekt jag själv söker! ett företag som jag tycker är inne på det spåret är Intressanta hus..

igelkotten82 skrev:
Det första huset är inte ritat av Wingårdh utan av Claesson Koivisto Rune. Jag saknar typhus-tillverkade hus som ändå är ritade av fristående arkitekter. Många av husfabrikanterna marknadsför sig som att kunna skapa individuella hus men sällan man ser det. Jag som praktiserande arkitekt skulle tycka det vore skoj att få rita ett hus som stämmer överens med en typhustillverkares produktionsbegränsningar/produktionsmöjligheter och få ett coolt hus olikt något annat.
 
Mikael_L
Fabrikör Stava skrev:
Jag vill helst se de som inte är med i katalogerna, utan mer de som är ritade enkom för husägaren men gärna utförda av de vanliga hustillverkarna...
men tack ändå mikael!
OK, då missuppfattade jag din trådfråga, sorry ...
 
stava; Willa Nordic på bilden platsar inte i arkitektforumet. Enligt mitt arkitektoniska tyckande.
 
ingen fara mikael, jag var inte så tydlig heller. Anledning till att jag inte vill se det som finns i katalogerna är att jag sett dem alla, sökt hus i 5 år nu och har ännu inte hittat rätt. Jag kan varenda kvm-cm av alla kataloger...behöver en arkitekt som kan rita huset som jag inledde med. Vill inte vända mig till willa nordic för de är för dyra och jag vill endast ha stomtätt för att sedan använda egna entreprenörer.

Mikael_L skrev:
OK, då missuppfattade jag din trådfråga, sorry ...
 
Mikael_L
Var det inte du, fabrikörn, som hade ritat ett eget hus och sökte synpunkter på här, för några år sedan?

Har det alltså fortfarande inte blivit något hus? :|
 
varför inte? det är förvisso inte wingård eller annan hotshotarkitekt men trotsallt ritat av en de flitigaste inom småhus, nisse nordkvist. Visst, ingen arkitektonisk pärla som vinner mies van der rohe pris och jag spetsade rubriken lite för att få uppmärksamhet..

seniorkonsult skrev:
stava; Willa Nordic på bilden platsar inte i arkitektforumet. Enligt mitt arkitektoniska tyckande.
 
haha, korrekt. Det är en segdragen historia med problem med detaljplan och överklagande granne men allt är löst nu. Men under tiden har familjens behov ändrats och även vår smak faktiskt. Tur att man inte byggt allt man då tyckte var snyggt och bra :)

Mikael_L skrev:
Var det inte du, fabrikörn, som hade ritat ett eget hus och sökte synpunkter på här, för några år sedan?

Har det alltså fortfarande inte blivit något hus? :|
 
  • Gilla
Cajsa Lundin och 1 till
  • Laddar…
Fabrikör Stava; Aktuellt Willa Nordichus tycker jag är plottrigt. Se på de fina, stilrena exempel som Marlén lagt in. Dessa gillar jag. Lite som hustoppen på TV8.
Jag ser bara bygg-/konstruktions- och underhållsproblem med taken, takkupor, vinklar, plåtar, klippta takpannor och hur man kommer åt under takfoten där taken nästan ligger på varandra. Det är inte konstigt att det blir dyra tillverkningskostnader och monteringskostnader på byggplatsen. Naturligtvis, har man gott om pengar kan du ju bygga en sådan sydstatsvariant men som ovan sagts, det kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.