Hej jag bor i ett nybyggt hus 2007 som har ett glasat hörn. Alltså två fönster som möts (höga fönster från golv till tak). På golvet innanför detta hörn så kan det bli neråt 0 grader på vintern. Uppvärmningen är golv-värme i betonggrund. Jag kan inte upptäcka något drag från fönstren men rummet är litet svårt att få varmt (åtminstone jämfört med de andra rummen i huset). Är det här normalt? Hustillverkare och besiktningsman tog inte det här på allvar och menar bara att så här är det med stora fönster och golv-värme. Åsikter? Kommentarer?
 
  • Gilla
Clas Ohlson
  • Laddar…
Om det är 0°C PÅ golvet så borde det vara så att dom dragit golvvärmen långt från hörnet, hur nära hörnet är det bara 0°C ?

Eller är det så att det är 0°C strax ovanför golvet? Hur mäter du tempen?

Man kan inte dra golvvärme FÖR nära hörnet men inte heller ska man hålla sig 2 meter därifrån.
 
Precis i hörnet, mäter med en IR-termometer
 
Mät minst 30cm ut, jämför med en yta mitt i rummet
 
Hemmakatten
Skitsnack från hustillverkare och besiktningsman skulle jag vilja säga. Någonting måste vara väldigt fel. Antingen fönstren (fel typ, ej energiglas e.dyl.) eller att golvvärmeslingorna inte är tillräckligt tätt lagda eller inte är lagda i hörnet överhuvudtaget. Vi har en hel fönstervägg (17 meter lång) och dessutom ett par ytterhörn med fönster. Inget kallras har vi och inga kalla golvinnanför.

Förutsättningen för att inte ha kallras är att ni har ett installerat FTX-system och inte har fönsterventiler/glipor för tilluft.
 
Redigerat:
Som du skriver är det svårt att få rummet varmt och då är det golvvärmeslingan som ska justeras in allra först. Om du får den rätt justerad så att rummet känns behagligt varmt så kanske det också löser ditt "hörnpropblem".
 
Det är inget FTX utan enkla Fresh 90.
Justera golvslingor har jag prövat själv, vred ner alla andra rum till nästan stängt och öppnade max till det här rummet, ingen större skillnad.
Har även kört ett dygn med stängd ventil, vilket ger en viss skillnad men det är ändå det kallaste rummet i huset. Kanske läge att anlita någon som kan ta bilder med värmekamera? Men det kostar ju en slant.
Mitt största bekymmer är egentligen att jag måste vrida på så mycket värme i pannan. Det leder till att det kalla rummet blir ok men också till att alla andra rum får en ganska pendlande temperatur om ni förstår vad jag menar...
 
Är det tillräcklig fart på cirkulationspumpen så att vattenet cirkulerar runt tillräckligt? Känns inte som ditt golvvärmesystem är riktigt intrimmat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.