Jag undrar om det ska bli iskallt i lägenheten när man har köksfläkten på högsta styrka? Och om det är normalt att det dundrar jättehögt? Sotaren sa sist han var här att köksfläkten ska vara på högsta styrka dygnet runt (på grund av radon ?)
 
Hej

Det låter inte klokt att använda köksfläkten för att ventilera radon. Den suger ut all värme och skapar ett undertryck i lägenheten. Då fylls det på med utomhusluft genom springor. Om du behöver ventilera ut radon, så finns det andra lösningar. bättre att göra det under lägenheten, hyr du eller äger du? Finns troligen regler om radon som eventuellt hyresvärd behöver beakta?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Roffe K Roffe K skrev:
Det låter inte klokt att använda köksfläkten för att ventilera radon. Den suger ut all värme och skapar ett undertryck i lägenheten.
Det är ju undertryck man skall ha inomhus.
 
L LisaGr skrev:
Jag undrar om det ska bli iskallt i lägenheten när man har köksfläkten på högsta styrka? Och om det är normalt att det dundrar jättehögt? Sotaren sa sist han var här att köksfläkten ska vara på högsta styrka dygnet runt (på grund av radon ?)
Har du testat med normal fart på fläkten? Styr den även frånluft i badrum?
 
K Kane skrev:
Det är ju undertryck man skall ha inomhus.
är meningen att använda köksfläkten på maxfart till detta?
 
Roffe K Roffe K skrev:
är meningen att använda köksfläkten på maxfart till detta?
Knappast. Men som du skrev kan det tolkas som att undertryck skall undvikas.
 
K Kane skrev:
Knappast. Men som du skrev kan det tolkas som att undertryck skall undvikas.
Jag vet inte, har värmeväxlare hemma, denna gång ej integrerad med köksfläkten, känner att det drar i springor så fort köksfläkten är igång. Är ingen expert på ämnet, men hade gärna undvikt detta. Gillade lösningen i min gamla bostad, där allt satt ihop.

Öppen ventilationsskåp med filter och mekaniska delar synliga i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bästa lösningen jag haft hemma.
 
Antar bara att det är därför sotaren ville att alla ska ha fläkten på högsta, eftersom det finns radon. Annars brukar det inte vara något som rekommenderas att man måste ha köksfläkten på så starkt dygnet runt. Det väsnas väldigt mycket också, och kallt. Elementen väsnas väldigt högt också när köksfläkten är på högsta styrkan, antar att det är sammankopplat på nåt vis ?
 
L LisaGr skrev:
Jag undrar om det ska bli iskallt i lägenheten när man har köksfläkten på högsta styrka? Och om det är normalt att det dundrar jättehögt? Sotaren sa sist han var här att köksfläkten ska vara på högsta styrka dygnet runt (på grund av radon ?)
Vad har du för köksfläkt? Det är inte en sådan som också styr frånluften/ventilationen i bad och tvättstuga? Då kan man tänka sig att sotaren ville att du skulle ha frånluften/ventilationen där på max. Det låter också lite, men inte alls som att ha fläkten på max i köket.
 
Jag vet inte såna här grejer men såhär ser det ut i köket ovanför spisen och där står namnet på fläkten iallafall
 
  • Ventilationsanläggning med instruktionsblad för drift och skötsel, ABB-etikett, rött ljus, vit apparatskåpsdörr, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ingen som vet?Hyresvärdens vvs hittar ingenting. Jag vet inte om den styr frånluft för jag vet inget om sånt. Vaktmästarna sa att man kanske kan lägga isolationsskum i frånluftsventilen men dom trodde inte det skulle göra så mycket. Det blir iskallt i lägenheten när man måste ha ventilation på hela tiden och väsnas gör det. Stänger man av den så hörs ett annat brummande ljud, det kanske är från grannen ventilation.
 
Jag har några gånger varit med om att nyinflyttade som kommer från ett boende med självdrag, flyttar in i en lght med ftx upplever att det är dragit. Men det är nog mer att det tidigare boendet inte hade tillräcklig ventilation och det nya följer normkraven.

Ni kan inte stänga av ventilationen, det kan leda till följdskador. Vilken temperatur har ni i lägenheten, mätt i brösthöjd i mitten av rummet? Kommer man från 23c till 21 c så kan det också upplevas som kallt.

Fläkthastigheten ska öka när du vrider på spjället på kåpan. Tveksamt om sotaren vet något om radonhalter, fråga din styrelse eller hyresvärd istället.
 
Hur bevisar man ljud från ventilation för hyresvärden? Dom har ju ingen ljudmätare. Det är ett dunkande ljud när ventilationen är på, och när den är av så hörs det samma sak fast längre bort ifrån. Det är rätt outhärdligt eftersom ljudet hörs även med öronproppar när man ska sova. Ska försöka lägga in en ljudfil
 
L LisaGr skrev:
Hur bevisar man ljud från ventilation för hyresvärden? Dom har ju ingen ljudmätare. Det är ett dunkande ljud när ventilationen är på, och när den är av så hörs det samma sak fast längre bort ifrån. Det är rätt outhärdligt eftersom ljudet hörs även med öronproppar när man ska sova. Ska försöka lägga in en ljudfil
Hur låter det hos grannarna?
Försök att låna en ljudmätare och mät ljudnivån.
 
Såhär låter det man får höja volymen högt så hörs det. En vaktmästare som var här tyckte det lät som någonting som har med värme att göra men dom lyckas inte lokalisera det. Är någon kunnig på ventilation här som kan veta vad problemet är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.