L
Fuktskadad tegelmur och förvittrad betongsockel i ett gammalt källarhörn från 1920-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SKRÄCKHÖRNET

Hej,

Bilden ovan beskriver hörnet i en tegelmurad källare från 20-talet.

Väggen till vänster vetter mot egen tomt, men det stora väggpartiet till höger vetter direkt mot trottoar och gata utan egen mark eftersom huset går i liv med trottoaren. Eller ja, rättare sagt vetter väggen till höger mot marken under trottoaren eftersom vi ju befinner oss i källaren!

Den här biten av väggen är kraftigt fuktskadad, putsen dråsar ner och delar av teglet smulas sönder. Dessutom är betongsockeln längst ner också rejält uppmjukad och rasar ut på sina ställen.

Huset är inte dränerat ännu (någonsin tro d eller ej!). Och delen mot trottoaren (som är risigast) blir ju inte lätt att komma åt.

Hur illa är det att delar av vissa tegelstenar har mjukats upp och pulveriserats? Och att partier av betongsockeln har rasat ut i form av småsmul? Jag vet inte ens hur det ser ut på andra sidan väggen i marken ...

Vad göra?!

PS Jag la det här i Grund & markarbeten - saknar kategori Källare!

Fler bilder:

Fuktskadad tegelvägg med smulande puts och upplöst tegelsten i källare från 1920-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskadad tegelvägg i källare med smulande puts och skadade tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Några bilder till för att förtydliga! Sista bilden är på en bättre bevarad del av väggen. På slutet också en video på väggen - gick tydligen inte att klistra in så måste laddas ner för att kunna ses (det är inte Darth Vader som andas tung i bakgrunden utan jag i halvmask pga lite mysiga asbestfibrer i luften - inte från väggen dock :).

En närbild av en tegelvägg med skadat murbruk och exponerat tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Texturerad yta av en gammal vägg med synliga skador och missfärgningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en bättre bevarad del av en orange-brun vägg med synliga murbrukslager och grov textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vägg med tecken på slitage och mögel, skadat ytterskikt avser en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bästa måste väl vara att få det dränerat. Hör med markägaren (borde väl vara kommunen eller någon samfällighetsförening) om tillstånd att få spärra av trottoaren under någon vecka för att låta gräva upp och dränera.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
B b8q skrev:
Det bästa måste väl vara att få det dränerat. Hör med markägaren (borde väl vara kommunen eller någon samfällighetsförening) om tillstånd att få spärra av trottoaren under någon vecka för att låta gräva upp och dränera.
Håller med dig om att det vore bäst att dränera - det är kommunen som äger marken (gatumark med trottoar som sagt). Vilka kostnader tittar man på för att återställa en bit trottoar? Huset är ca 11 meter långt längs trottoaren så det blir väl totalt cirka 14-15 meter trottoar man måste återställa.
 
L
B b8q skrev:
Det bästa måste väl vara att få det dränerat. Hör med markägaren (borde väl vara kommunen eller någon samfällighetsförening) om tillstånd att få spärra av trottoaren under någon vecka för att låta gräva upp och dränera.
Vad säger du om själva muren? Räcker det att dränera eller har muren förlorat mycket i bärighet och bör på något sätt åtgärdas på djupet?
 
Jag har tyvärr ingen aning om kostnader för att återasfaltera, men jag tror det största problemet kan vara om det går ledningar under trottoaren.

Murens bärighet beror nog mycket på hur tjock den är. Verkar den vara i väldigt dåligt skick går det att gjuta på en 10-15 cm bred betongsockel på insidans nedersta halvmeter eller så, som stöd inåt.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Börja med att prata med kommunen, om det är de som äger trottoaren. De smuliga stenarna behöver ju bytas, man får stämpa upp bjälklaget under tiden.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
B b8q skrev:
Jag har tyvärr ingen aning om kostnader för att återasfaltera, men jag tror det största problemet kan vara om det går ledningar under trottoaren.

Murens bärighet beror nog mycket på hur tjock den är. Verkar den vara i väldigt dåligt skick går det att gjuta på en 10-15 cm bred betongsockel på insidans nedersta halvmeter eller så, som stöd inåt.
Tack för tipset med betongsockeln! Precis, ledningar finns i någon form, tex fjärrrvärme ...
 
L
Anna_H Anna_H skrev:
Börja med att prata med kommunen, om det är de som äger trottoaren. De smuliga stenarna behöver ju bytas, man får stämpa upp bjälklaget under tiden.
Hejan, Jag har redan haft en utdragen och seg dialog med kommunen men blev inte mycket klokare då ointresset från deras sida var nästan lika kompakt som trögheten i att få svar, tyvärr. Fick inte svar alls angående ledningar eller liknande, trots att intresset borde varit stort från deras sida att ingen tjomme gräver upp ledningsnätet. Det slutade med att jag hänvisades till att söka grävningstillstånd - så jag förmodar att det först då framkommer vilka saker man kan vänta sig i marken. Lyckades inte heller några som helst indikationer på vad det skulle kunna kosta eller vilken slags firma som bör anlitas.
 
L
Anna_H Anna_H skrev:
Börja med att prata med kommunen, om det är de som äger trottoaren. De smuliga stenarna behöver ju bytas, man får stämpa upp bjälklaget under tiden.
Det är alltså nödvändigt att byta tegelstenarna? I det här fallet finns det nog inget bjälklag man kan stämpa upp eftersom jag tror att muren vilar på en platsgjuten sula under jord.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
Men du har väl golv i huset, elelr är det öppet till nock ända nerifrån källaren?

Om stenarna måste bytas eller inte kan inte jag svara på, men du säger ju själv att de smulas sönder?

Om de måste bytas och du plockar bort stenarna måste ju husets väggar ovanför denna vägg, och golvreglarna som går in i väggen stöttas upp så att inte hela huset rasar. Om du inte kan stämpa får du lyfta bort hela huset först och sedan laga eller bygga en ny grund innan du ställer tillbaka hela huset.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Ledningar och dyl i marken kan du enkelt få reda på här https://www.ledningskollen.se/ , och den tjänsten är gratis. Sen brukar det tyvärr inte vara alltför billigt att asfaltera om.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Ledningar och dyl i marken kan du enkelt få reda på här [länk] , och den tjänsten är gratis. Sen brukar det tyvärr inte vara alltför billigt att asfaltera om.
Det gäller dock att den stämmer, men i detta falla är det ju troligare att de ligger längre ut i gatan än närmare huset isåfall.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Anna_H Anna_H skrev:
Men du har väl golv i huset, elelr är det öppet till nock ända nerifrån källaren?

Om stenarna måste bytas eller inte kan inte jag svara på, men du säger ju själv att de smulas sönder?

Om de måste bytas och du plockar bort stenarna måste ju husets väggar ovanför denna vägg, och golvreglarna som går in i väggen stöttas upp så att inte hela huset rasar. Om du inte kan stämpa får du lyfta bort hela huset först och sedan laga eller bygga en ny grund innan du ställer tillbaka hela huset.
Nä illa skrivet av mig i hast, funderade på sockeln :) Ja ett antal murtegel är i dåligt skick. Vet som sagt inte hur det ser ut på andra sidan, men det kan ju inte bara vara en rad tegel som bär muren. Funderar på det där med stämpningen igen, nog kunde man väl kratsa ut och ersätta sten för sten om det bara gäller ett fåtal? Hoppas på att i alla fall slippa lyfta bort hela huset :rofl:
 
L
Grillen Grillen skrev:
Ledningar och dyl i marken kan du enkelt få reda på här [länk] , och den tjänsten är gratis. Sen brukar det tyvärr inte vara alltför billigt att asfaltera om.
Bra tips, tack! Har du någon uppfattning om kostnad mellan tummen och pekfingret för ett sådant asfalteringsprojekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.