Har lagt in 35m3 av Junkers fina skeppsgolv. Tog hjälp av en proffesionell golvläggare. Trots att golvläggaren slipat underlaget och påstår sig följ anvisningarna så har vi svikt i golvet men framför allt en massa knäppande ljud. Försäljaren på Colorama lurad på mig en dyr gummimatta just för att få ett tyst och "förlåtande" underlag men det har hjälp föga. Nu står jag här med ett svindyrt golv som vi inte är nöjda med. Golvläggarn vill inte kännas vid det och Junkers ger mig kalla handen. Vad gör man nu??
Är det någon som varit med om något liknande och kan ge ett råd?
//Anders
 
35m2 skall det ju vara?!:)
 
Men vad säger Junkers då?
 
K
La ni den dyra gummimattan under golvet?
 
Efter att vi slipat golvet la golvläggarn "gummimatta" och sedan golvet ovanpå.
Det jobbiga är att en Sverige representant från Junkers (Mats) har varit och tittat på golvet och hade då två påpekande. Den ena är åtgärdad men den andra synpunkten var just att Mats inte tror att byglarna är rätt monterade. Något som golvläggaren inte vill kännas vid. Han vägrar att åtgärda detta. Mats på Junkers lovade skicka mig ett skriftligt intyg på att detta var problemet. Det har inte dykt upp....
Min frustration är att jag bollas mellan tillverkare och golvläggare

Till veckan kommer en snickare och skall försöka åtgärda de hela...om det går. Varför skall jag behöva betala detta?

Mitt dilemma och frågeställning är hur det kan bli så här med ett golv som kostat mig nästan 1000kr / m2
//Anders
 
Tråkigt att det inte har gått bra för dig. Att parter skyller på varandra är en risk med allt annat än totalentreprenad.

Har du någon specifik frga till forumet, eller ville du mest skriva av dig?
 
S
Men vad är problemet? Ring upp den som la golvet och säg åt honom att representanten från Junckers har varit där och sagt att byglarna är felmonterad!

Annars håller du inne betalningen och använder dessa pengar att leja en ny aktör för att åtgärda problemen. För du har väl inte varit så dum att du betalat golvläggaren?
 
Jag gjorde tyvärr bort mig och betalade efter mycket om och men golvläggarens faktura...:(
Problemet med golvläggaren är att han inte tycker han har gjort något fel och är allmänt uppretad av mig.
Jag är väl antagligen alldeles för mesig och "snäll". Blir gärna så på ett mindre ställe som vi bor på där alla känner alla...

Frågan jag har är egentligen om det finns något annat att ta till för att driva sitt ärende...
Finns det något annat att ta till när ingen aktör tycker att dom gjort fel...?!
//A
 
Om båda parter skyller ifrån sig skulle jag ringa kommunens konsumentrådgivare och be om råd. Eller villaägarnas juristhjälp. Men en väg kan ju vara att ta in en besiktningsman som får reda ut vad som är problemet och sedan reklamera formellt hos rätt part med besiktningsmannens utlåtande i ryggen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur gick det?
Vilka var de två synpunkterna- du skrev att ett var åtgärdat, vilket var det? Frågar eftersom vi håller på att lägga ett Junckers skeppsgolv och byglarna är i men lik förb- at knäpper det lite på vissa ställen.
 
carjoh skrev:
Hur gick det?
Vilka var de två synpunkterna- du skrev att ett var åtgärdat, vilket var det? Frågar eftersom vi håller på att lägga ett Junckers skeppsgolv och byglarna är i men lik förb- at knäpper det lite på vissa ställen.
De ena var att golvläggare inte kapat dörrfoder på rätt sätt, dvs golvet låg i spänn. Det andra var att han slarvat med att slå i bygeln tillräckligt.
Nu har mina snickare, som gjort de andra jobben i renoveringen, tagit upp hela golvet och justerat underlaget och noggrant slagit i byglarna vilket gjort att jag fått ordning på det. Det sorgliga med golvet är ju att det inte är speciellt skönt att gå på. Jag dock inte råd att byta utan nu får barnen slita ut detta och så får det bli något annat nästa gång och då inte ett golv från Junkers...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.