Jordvärmepump med 30m kulvert..?

Funderar på att komplettera pellets anläggningen med jordvärme.
Hur ska den integreras i befintliga systemet ute i pannrummet..?
Kulvert samt värmerör är placerade mitt i bostadshuset så väldigt stort jobb om man ska ha pumpen mitt inne i huset.

*Separat pannrum/garage med 30m kulvert till 200 m2 bostadshus + 40m2 gäststuga.

*Ren Pelletspanna som laddar 1800lit ack.tank

*Även 25m2 solvärmare till tanken

*Ca 30m välisolerad kulvert som laddar en 400lit slavtank I huset vid behov (Laddomat kulvertstyrning)

Varmvatten fås via en slinga I slavtanken.. och en varmvattenberedare efter slingan.

Antar att man inte vill att värmepumpen ska ladda ack.tanken..? Kan den enbart ladda slavtanken på något vis..?
 
  • Pelletsbrännare med matarskruv i källare, vedpanna, ackumulatortank, fläkt, isolering. Teknisk utrustning för uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går bra att ladda bara slavtanken och få VV från den, men kanske lite klen. Finns det elrör mellan huset och garaget, du måste ha en styrning som kan reglera VP mot den. Hur är det idag med slaven, tar du ut värmen i huset via shunt där. så slaven alltid håller samma temp som den stora. Kan bli lite problem att få en hög temp på VV.
 
Går ju kabel då kulvertstyrning sitter inne i huset. Där ställer jag hur varm slavtanken ska vara (det nedre vredet). Men har svårt att tro att jag ska kunna få i någon ny kabel ifall det behövs. Om huvudtanken är kallare än 40 grader går det i dagsläget inte att ladda slavtanken.

Varmvatten är jag inte så bekymrad över då vi som sagt har en 100lit varmvattenberedare inne i huset. Ska jag utnyttja jordvärmepumpen till VV så lär den ju sitta inne i huset och då får jag ju riva upp golvet o halva huset.
 
  • En apparat vid namn "Laddomat 650.2" för uppvärmning, med instruktioner och reglage, omgiven av ledningar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en retur från huset, snurrar den hela tiden eller bara vid laddning av slaven, verkar som att laddpumpen bara startar på den temp ( lägsta ) som du ställt in för den. När laddning av slaven ska till så börjar det snurra mot den stora, tomt i slaven, Är det då raka rör från den stora och ingen reglering ut från den, Finns det 65 C i stora så matas slaven direkt med den tempen, om jag uppfattat det rätt.
 
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
Precis. Det är ingen cirkulation i kulverten förutom när slavtanken behöver laddas.
 
  • Skärmbild av PDF, Laddomat 650 produktinformation, fördelar, funktionsschema, företagslogo, kontaktuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid vilken temp i den stora skulle du kunna tänka dig som minsta i slaven, för att hålla huset varmt, VV blir då bara förvärmt till VVB. Utom kanske när den fått 80 C från pellets. Det går med en VP, men slaven är lite liten och då kommer en VP att bli lite ON/OFF med några fler starter än kanske med inverters som ska vara så bra. Någon backventil extra och koppla VP på stigaren till slaven går alltid, styrning start blir på den stora och stopp på returen från slaven. Så med en VP så ska det inte vara en av värsta sort, med massor med elektronik i sig. Det räcker med i princip en kompressor och en pump, ungefär som en bil, 4 hjul och en ratt, det som är emellan är det som kostar.
 
Men hur mycket av 1800lit huvutanken kommer bli uppvärmd av värmepumpen..?

Sen på vår/sommar så kommer ju hela tanken upp 90-100grader. Så varmt vatten vill man väl inte ha in i värmepumpen
 
Beror helt på hur det kopplas. Är din avsikt att en VP ska värma huset och förvärma VV, genom slaven i huset. Vid VP-drift så är det ingen mening med att värma en stor tank.
 
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.