Tvåkupiga tegelröda betongpannor finns det ju gott om.
Nu väljer vi mellan Jönåkerpannan eller Bender Palema.
Tekniskt är det ungefär detsamma vad jag förstår.
Ni som har stått i samma valsituation, vad avgjorde ert val?
 
Servicenivån hos återförsäljaren, frakt, lyft osv.
Jag ville ha Jönåker men det fanns inte på orten, Woody hade Bender men var drygt upptagna med V-75 och annat, så det blev Mårbackapannan ? Mårgårdapannan ?
Som förövrigt är identisk i form och färg med Jönåkerpannan

Kvalitetsmässigt är det nog ingen skillnad.
 
Pannorna är så förvillande lika att man kan misstänka att de görs på samma ställe under olika namn.
Dock verkar det vara klart vanligast med Benders här i Göteborgstrakten.
 
Mjöbäckspannan?

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
 
Jönåkerspannan har jag hämtat direkt från fabrik en gång, och den låg som namnet antyder i Jönåker :)
Mjöbackspannan var det jag köpte, inte Mårbacka, De huserar tydligen i Staffanstorp,
Vittinge tegel hittar man mellan Sala-Uppsala, men de säljs under Monier precis som Jönåkerpannan.
Så det är olika fabriker, men de är nog rätt jämna i kvaliten..
 
Hhmmm....Mjöbäckspannan kommer från Mjöbäck några mil från Borås, eller ca 2mil från Ullared.

Men dom kanske har tillverkning även i Staffanstorp?



Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
 
Du har rätt om Mjöbackspannan, jag kollade bara i foldern från S:t Eriks som säljer den, de har tydligen kontoret i Staffanstorp,
Borås säger du, då borde den vara rejält fukttålig ;)
 
Jönåkerpannan, vittingepannan och mjöbäckspannan.
Är detta de riktiga märkena på pannorna och att S:t Eriks och Monier säljer dom eller har dom köpt upp de företagen?

Vilket märke skulle ni valt om ni skulle köra den glansigare betongmodellen?
 
Evolved skrev:
Vilket märke skulle ni valt om ni skulle köra den glansigare betongmodellen?
Menar du glaserat lertegel eller?
 
Jag tänker motsvarande Benders Candor, alltså den glansiga betongpannan. Inte tegel :)

Anledningen till att jag vill ha betong är för att byggarna i stan rekommenderar det, men vad är den egentliga skillnaden mellan betong och tegelpannor? Mer än att tegel går att få glaserat.
 
Betong går också att få "glaserat". Vi valde Jönåker Protector som är lite glansigare än vanliga betongpannor men dock inte så blanka så det ser ut som glas på taket. De har en speciellt ytbehandling som ska göra dem fria från alger och mossa och annat bös. Om det funkar i längden får tiden utvisa..

Man brukar väl säga att pannorna håller olika länge också. Dock så brukar det vara pappen som ger upp först.
Betong = håller 30 år
Lertegel = håller 50 år
 
Det finns/har funnits kvalitets skillnad på betongtegel, man kan se det uppenbart för jag bodde förut. Jag la i början av 90 talet Zanda, grannen byggde nytt och la Jönåker, båda då svarta och släta. Idag är Zanda teglet fortfarande svart med en slät yta, Jönåker är grått med en grov yta som det lätt växer på, och svår att tvätta.
 
Uppar en gammal tråd jag skrev i, då jag idag hittade en bild i ämnet.

Jag la om mitt tak 1993 med Zanda, men det saknades några nockpannor, så jag tog några Jönåker från grannens bygge, för att byta senare, men det blev aldrig gjort.
Jag vet inte riktigt varför jag tagit denna bild, men ni ser skillnaden på nockpannorna närmast, och resten av taket, bilden är tagen 2008. 20080727063.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jockegronberg skrev:
en fråga passar denna avluftare jönsåker fast den är tillverkad för benders ?

[länk]

[bild]
Varför krångla med en plåtgenomföring som troligen inte sluter helt tätt och kan rosta. Jönåker tillverkar en genomföringspanna den passar och sluter dessutom helt tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.