Hej!

Jag har i dagarna, när jag kände mig lite rastlös, isolerat våra balkongdörrar och en del av våra fönster med en vanlig p-tätningslist. Men efter att ha satt upp lister lite här och där så blev jag fundersam till om jag isolerat för mycket. :)

Efter lite läsning här på sidan så är det mycket diskussioner om hur man ska täta, men ytterst få utan bilder. Så för oss klåpare så kommer här en fråga om man kan isolera såhär? :
20121114_151930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121114_151920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gröna är lite rester av den skumplast man lägger under ett laminatgolv. :)
På de vanliga fönstren så sitter det alltså p-lister runt om hela fönstret mellan de båda fönstrena nu. Tanken var ju att det skulle hindra den kalla luften utomhus att cirkulera runt därinne och kyla ner.

vänligen
Thomas
 
Jag har en bonusfråga också.
Jag mätte med en tempmätare "scantemp" på fönstrena före och efter lister och isolering sattes upp, och jag ser en skillnad på ca 1 grad nu. (när det är 7-8 grader ute och 18 inne). Finns det någon halvenkel formel för att räkna ut hur mycket energi som kan sparas då?
41P5A3VJMEL._SL500_.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där skumplasten är förmodligen diffusionstät.
Då är den inte lämplig att lägga utanför den befintliga isoleringen, för där finns väl lite sådan, som cellplast t.ex.?

Men det är kanske bäst att du redogör för hur dörren är uppbyggd från början, inifrån och ut.
 
I denna gamla dörr finns ingen isolering alls tyvärr. I den delen av dörren som man ser på bilden där det gröna sitter har det inte funnits någonting alls. Sen sitter det bara två tunna (5-6 mm?) träskivor av något slag, en som yttervägg och en som innervägg.
 
Immeln skrev:
På de vanliga fönstren så sitter det alltså p-lister runt om hela fönstret mellan de båda fönstrena nu. Tanken var ju att det skulle hindra den kalla luften utomhus att cirkulera runt därinne och kyla ner.
Luften ska cirkulera mellan fönstrena, detta för att det inte ska bildas kondens mellan fönstrena. Det ska bara vara tätningslist mellan fönsterkarm och inre fönsterbåge.
 
Demmpa: Ajdå, tur jag inte isolerat alla fönster än då. :) Hmm det som sitter där får sitta kvar i vinter tills jag ser hur mycket kondens som bildas.
 
Det kan vara bra (minska nedkylningen) med tätningslister ändå.
Men man skall lämna ett par små öppningar uppe och nere för att vädra ut fukt, som Demmpa skriver.

Pröva med att skära bort lite av tätningslisten.
Blir det imma mellan fönstren får du ta bort lite mer osv.

Och i underdelen är det alltså helt OK att klämma in så mycket isolering som får plats.
 
Det finns dammlister i skumgummi som man sätter mellan bågarna, tätningslist sättes (som sagt) mellan karm och båge.
 
På våra gamla fönster (numera utbytta) så hade dammlisterna mellan bågarna smulats sönder av ålder.
Detta fick till följd att när det blåste ordentligt så svajade persiennerna mellan rutorna och orsakade störande ljud.

Fick inte tag på liknande lister utan monterade vanliga gummitätlister, lämnade dock en springa på 1dm uppe och nere för ventilering.
Detta funkade bra dom åren dom var kvar och ingen kondens eller svajande persienner störde:)
 
Vi har samma konstruktion på balkongdörrar.
Skär till en bit frigolit och sätt på dörrspegeln.
Det ger en väldig skillnad.
Dörrarna är numera betydligt varmare på insidan.

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Tjenare!

Jag kan meddela att det blev en jäkla massa imma inne i fönstret efter min isolering, så dags att skära bort lite och se om det blir bättre som jojjeblom och andra skriver. :)
 
Immeln skrev:
Tjenare!

Jag kan meddela att det blev en jäkla massa imma inne i fönstret efter min isolering, så dags att skära bort lite och se om det blir bättre som jojjeblom och andra skriver. :)
Lite nyfiken på hur det har gått för dig? Har du skurit bort isolering och fått bukt på problemet med imma?
Hur mycket behövde du isf ta bort?
 
bozze4evigt: Det löste sig ganska bra. Jag tog faktiskt aldrig bort något av tätningslisten, för det var bara typ de första dagarna som det var imma mellan rutorna. Sen dess har jag aldrig sett några problem igen. :)
 
Har snarliknande dörr men hade panel utåt. Det jag gjorde på båda dörrarna var att ta bort den inre dörrspegeln och fäste den på insidan av dörren. För att snygga till det satte jag dit en kantlist runt om dörrspegeln och målade listen. Då får du i mellanrummet plats för lite mer frigolit 1-2 cm?. Minns inte exakt hur mycket och det är för kallt för att skruva loss och kolla. På hans dörr ser det ut som även dörrspegen på yttre delen kan flyttas ut till utsidan eller byta ut den mot en snygg panel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.