Jag har kikat runt här på forumet gällande isolering på insidan av lecaväggar och har förstått att detta inte är att rekommendera.

Jag har byggt upp en "bod" som har vanlig träregelstomme i tre väggar, men en är i leca eftersom den vetter mot ett växthus (som inte kommer att värmas upp). I växthuset kommer det naturligtvis att odlas, men mer med användning som ett uterum, dvs det kommer troligen inte att vara tokfuktigt där hela tiden.

Boden har jag tänkt hålla uppvärmd till minst plusgrader, kanske upp mot 15 plusgrader, men troligen +5 mesta delen av tiden. Jag har förstått att lecaväggen kommer att läcka en del värme och vill därför isolera den från insidan (eftersom ytterväggen redan är putsad och klar).

Jag har nog hittat alla möjliga kombinationer för detta riskprojekt här på forumet, men inte följande:

Utifrån sett:
puts
25 cm leca
5 cm cellplast
(ev plast)
stålregel / träregel 45 mm (helst med isolering)
osb
gips

Det finns ju färdiga iso-leca som är leca-cellplast-leca. Detta blir ju liknande, fast inte med leca på insidan (det orkar jag inte mura upp...)

Jag tänker följande: (inifrån)
gips, osb, stålregel (borde även kunna vara träregel, då ingen fukt ska kunna komma in om man har en plast mellan cellplast och regeln) - det blir ju precis lika som man isolerar en vanlig träregelvägg... Vad är det som kan hända om fukt kommer genom lecan så stannar den ju utanför cellplasten och om den skulle komma genom cellplasten så stannar den mot plasten... Och att sätta plasten 5 cm in på ovanstående konstruktion borde kunna motsvara max 1/3 in i en träregelvägg??

Om man ska ha en luftspalt någonstans - var ska den vara isåfall? Och ska luftspalten vara ventilerad? Om den ventileras med inneluft kommer ju den definitivt att kondenseras mot lecaväggen...

Eller är detta att vara ute på riktigt djupt vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.