Hej

VI bor i ett hus från 1960, det är en superfin lägenhet men badrummet är i bedrövligt skick.

Föreningen kommer inte att stambyta än på några år och vi funderar på att fräscha upp det lite. Vi kakla om lägga nytt golv och ta bort kabinen som står mitt i badrummet med en duschslang som hänger fritt mellan handfat och kabin ( det var så när vi flyttade in för två månader sedan).

Jag har kollat runt lite i de olika trådarna och förstått att om jag kaklar om golv och väggar så måste jag byta golvbrunnen.

Stämmer detta och vad innebär det?
Någon kanske också vet vad det skulle kunna kosta?


Så tacksam för alla råd och tips jag kan få.
 
Det brukar gå på 10.000:- att få avloppen i hela badrummet bytt inkl ny golvbrunn.
Det går att koppla in de nya rören mot den gamla stammen och även byta stammen vid senare tillfälle, men då ska allt klaffa väl.
Byte golvbrunn går på ca 2.500. Alla priser inkl moms.
 
Glöm inte stämma av med föreningen först bara. Ibland sätter de sig på tvären.
 
Jag håller med v-g. Om du river ut och kaklar golv o väggar kommer allting att rivas ut när föreningen bestämmer sig för stambyte. Föreningen kan välja matta på golv och badrumstapett istället för klinker och kakel då kommer du i princip ha slängt pengarna i sjön. Avvakta tills stambytet görs är mitt råd.
 
Jag kaklade och fixade mitt badrum, trots att stambyte inte är gjort, hade iofs sparat på mig lite grejer, och köpte porslin på grossistkampanj, via firmans konto,
Tätskikt å rubbet gick inte på 10.000, Somliga bränner det på tapeter till ett rum.
Gjorde en fuling och böt aldrig golvbrunnen, tänkte att det ska väl bytas om nåt år ändå, men orkade inte med tanken att dras med badrummet i det skick det var, modell 1963, och riktigt sunkigt,
 
Prata med din föreningen att de står för kostnaden att bila upp och byta de rör som går genom ditt badrum och även din golvbrunn. Vissa föreningar ställer upp på detta när någon vill renovera. Då är s.a.s ditt badrum klart när de beslutar sig för att gå vidare med stamrenoveringarna. Ställer de inte upp på detta får du engagera dig. Det är aldrig fel att bevista årsmöterna och göra sin röst hörd. Opinion kan ibland vara givande. Dröjer ett stambyte flera år, kan det ju vara flera som inte vill vänta så länge. Dessutom är ett stambyte ganska kostsamt så att fördela kostnaden över flera år kan vara positivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.