Kära forum!

Jag köpte för en tid sedan en bättre(?) begagnad kamin för att hålla värmen i vinter.
Det börjar bli hög tid att få den installerad i min öppna spis och jag har för ändamålet köpt ett insatsrör med inmurningsstos i ena änden och kaminstos i andra änden. Detta skulle passa på ”alla kaminer med standardanslutning 162 mm”.
När jag nu gjort en hel del åverkan på skorstenssidan (klippt plåten för passform) upptäcker jag till min fasa att kaminstosen är liiiiiite för stor för att passa i kaminen!
Mätt med tumstock får jag ytterdiameter drygt 160 mm på insatsrörets stos, medan innerdiameter på kaminens dito är ca 160 mm med ytterdiameter ca 165 mm. Att detta inte passar säger således sig självt, insatsröret blir stående på kaminen utan att kunna överlappa vare sig in- eller utvändigt.

Jag antar att jag borde mätt mer noggrannt innan jag beställde, men nu står jag här med mitt svindyra rör som inte kommer kunna lämnas tillbaka.

Vad är bästa lösning på detta? Jag tänker att det borde finnas en skarvdel med utvändig diameter 160 som skulle passa invändigt i kaminen (vilande på kanten i botten av stosen) och sedan kunna trä insatsröret över, men jag hittar inget sådant i butikerna.

Kaminen är en ”Energikassetten”, vilket verkar vara en väldigt vanligt förekommande sort, så visst måste det finnas en lösning?
Någon som vet?

Rostig gammal järngryta bredvid en silverfärgad kastrull på ett stenbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart kamin med flexibel silverfärgad skorsten och öppet rör på ovansidan i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prata med din närmaste plåtslagare så kan han nog göra en stos åt dig
 
Mja, det är förstås en möjlig lösning, men det känns som att det borde finnas en grej på hyllan hos butikerna? Jag har ju standardgrejer på båda sidor, känns som att det ska finnas en del till (som förra ägaren av kaminen kanske glömde skicka med).
Eller är jag den enda som råkat ut för detta?
 
Jag vill poängtera att jag inte har en aning om vad jag pratar om.

Hur ska den monteras? Ska man kanske banka ut (eller in) rörets diameter?

Edit:
Det ser ju ut att va en "platå" på insidan av hålet där ju röret lär va tänkt att stå. Sätt röret där och se om du kan banka ut det. Gör rent med stålborste först så den går i.
 
Redigerat:
Ska det inte sitta något mer uppe på kassetten som man ska trä slangen på sen tro?
 
HerrPeter HerrPeter skrev:
Mja, det är förstås en möjlig lösning, men det känns som att det borde finnas en grej på hyllan hos butikerna?
Besök då butik i morgon och köp vad du behöver om det är enklare och billigare, plåtslagaren öppnar nog inte förrän kl 07 på måndag...
 
Det ser ut som jag skrev innan att det ska dit en bit till emellan kassetten och det flexibla röret.
 
  • Schematiska bilder av kakelugnskassetter med måttangivelser och tillbehör såsom flexibla insatsrör, anslutningsstosar och dekormetallplåtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mapet890 skrev:
Det ser ut som jag skrev innan att det ska dit en bit till emellan kassetten och det flexibla röret.
Ja, precis så! Fast istället för en dimensionsändring så vill jag ju egentligen bara ha en rörstump med 158 mm diameter, det skulle lösa allt. Märkligt att en sådan muff inte finns som hyllvara.
Nåja, jag får väl besöka en mekanisk verkstad med en påse bullar.
 
HerrPeter HerrPeter skrev:
Ja, precis så! Fast istället för en dimensionsändring så vill jag ju egentligen bara ha en rörstump med 158 mm diameter, det skulle lösa allt. Märkligt att en sådan muff inte finns som hyllvara.
Nåja, jag får väl besöka en mekanisk verkstad med en påse bullar.
Kan du inte använda Eldkrafts art EF- 7008?
 
F fribygg skrev:
Kan du inte använda Eldkrafts art EF- 7008?
Ja, jag tror det är den svarta biten mitt i bilden han ska ha.
 
Ja, den borde ju faktiskt fungera! Jag hakade nog upp mig på att det var en förminskning, men den smala delen kan jag ju kapa av (eller kanske bara låta sitta kvar, den hamnar ju inuti slangen).

Det får nog bli så, tack för hjälpen!
 
Du har väll gjort bygganmälan?
Vi gjorde samma för några år sedan och tolkade det inte som omfattande förändring, murstocken fanns öppensspis fans, var osäker på hur tätheten på murstocken var så ville ha en rostfri pippa. När sotaren kom och provtrycke upplyste han mig om att bygganmälan och startbesked krävdes. Anmälde samma dag att jag inte hade gjort samma bedömning av omfattande ändring och gjort förändringen men inte tagit den i bruk.
Fick ett föreläggande på 6800 för otillåten byggnation, hade först fått startbesked och slutbesked.

HerrPeter HerrPeter skrev:
Kära forum!

Jag köpte för en tid sedan en bättre(?) begagnad kamin för att hålla värmen i vinter.
Det börjar bli hög tid att få den installerad i min öppna spis och jag har för ändamålet köpt ett insatsrör med inmurningsstos i ena änden och kaminstos i andra änden. Detta skulle passa på ”alla kaminer med standardanslutning 162 mm”.
När jag nu gjort en hel del åverkan på skorstenssidan (klippt plåten för passform) upptäcker jag till min fasa att kaminstosen är liiiiiite för stor för att passa i kaminen!
Mätt med tumstock får jag ytterdiameter drygt 160 mm på insatsrörets stos, medan innerdiameter på kaminens dito är ca 160 mm med ytterdiameter ca 165 mm. Att detta inte passar säger således sig självt, insatsröret blir stående på kaminen utan att kunna överlappa vare sig in- eller utvändigt.

Jag antar att jag borde mätt mer noggrannt innan jag beställde, men nu står jag här med mitt svindyra rör som inte kommer kunna lämnas tillbaka.

Vad är bästa lösning på detta? Jag tänker att det borde finnas en skarvdel med utvändig diameter 160 som skulle passa invändigt i kaminen (vilande på kanten i botten av stosen) och sedan kunna trä insatsröret över, men jag hittar inget sådant i butikerna.

Kaminen är en ”Energikassetten”, vilket verkar vara en väldigt vanligt förekommande sort, så visst måste det finnas en lösning?
Någon som vet?

[bild] [bild]
 
  • Gilla
  • Ledsen
HerrPeter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.