Jag har ett gäng fönster (SP stabil vrid) som är installerade och drevade men inga inre fönstersalningar eller bänkar är monterade ännu. Jag har dragit fram 4-ledars EKKX till varje fönster för framtida larm, och hade tänkt montera utanpåliggande magnetkontakter, men har börjat fundera på om det inte går att göra det här dolt på ett snyggt sätt.

Är det någon som vet om man kan installera magnetkontakter, eller någon annan detektor som håller koll på om fönstret är öppet, med dold installation i monterade fönster?
 
C
Jag köpte ett gäng sådana här billigt på eBay med samma avsikt som dig. Har dock inte kommit så långt att jag monterat dit dem ännu.
iw1315195059_image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är förstås att borra rakt igenom karmen och trycka i kontaktdelen där och leda ut sladden genom drevningen och ett litet hål i fodret till kopplingsdosan. Magnetdelen borras in i bågen. Finns varianter med väldigt små magneter om borrmånen inte är så stor. Finns både N.C. och N.O.-varianter. De reagerar på relativt långt avstånd - typ 1,5 centimeter så de behöver inte vara monterade så att de hamnar exakt mitt för varandra.
 
Googla magnetkontakt infälld så hittar du. Mc140 slipper du skarva kabel och motstånd inne i fönsterkarmen
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
C
pelpet skrev:
Det jag framförallt gillar är att man inte behöver borra så djupt i bågen. Jag får helt enkelt ta en närmare titt på karm och båge för att se hur man bäst löser detta.
Det är nog till stor del en synvilla i och med att de kontakterna du länkar till har en ytterdiameter på hela 35 mm. De på bilden är kanske 6-7 mm. Uppskattar att borrdjupet är i stort sett densamma - ca. 1 cm. Finns varianter där magneten inte är inkapslad och då behöver du inte borra mer än kanske 3-4 mm men då måste du å andra sidan limma dit magneten i hålet.

P.s. kanske självklart, men när du planerar, tänk på att kontakterna precis som med traditionella magnetkontakter kräver ett visst avstånd innan de öppnar så de bör placeras nära öppningssidan och inte gångjärnssidan.
 
Redigerat:
Jag har kollat lite med på bågen och det finns en glipa på ca 1 cm mellan fönster och båge på öppningssidan. Så det bästa vore om det fanns en tunn magnet som kan ligga utanpå bågen men borras in i karmen.

Kanske går det att bygga eget? Om man har en magnetkontakt i karmen kanske jag kan limma en tunn neodyniummagnet på karmen med kontaktlim?

Jag har iallafall dragit iväg en fråga till sp-fönster om de har något förslag på lämplig magnetkontakt.
 
Netonnet har en z-wave variant för dold montering i fönster och dörrar. Vet inte hur den funkar, har bara sett att de har den.
 
RilleRock
Ser att fönstren har aluminiumbeklädnad.
Limmar du något direkt utanpåligande på karmen bör du ha något plastigt under
då magneten annars kommer avmagnitiseras över tid.
Kan du inte det så ha ett så tight avstånd som bara möjligt imellan.

Annars skulle du använt magnetdelen i denna då den kan man skruva upp en bit ur karmen vid som du beskriver glipor.
http://www.alarmtech.se/images/stories/virtuemart/product/MC 240.jpg

Och till den finns denna plastadapter om man vill
http://www.alarmtech.se/magnetkontakter/tillbehoer/mc-200-s11-detail

Handlar det om många fönster?
 
C
pelpet skrev:
Så det bästa vore om det fanns en tunn magnet som kan ligga utanpå bågen men borras in i karmen.
Det finns som sagt varianter där magneten är lös utan "hus" och de kan naturligtvis monteras utanpåliggande om det finns plats.
T.ex.: http://www.dswbrand.com/mag_detail.php?id=1

1068423805magnetic contact.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var man kan få tag på dessa är en annan femma tyvärr...
 
Totalt är det 9 fönster.

Den sista såg vettig ur.
 
RilleRock
Magnetstrippen är snygg men inte underhållsfri eller direkt billig.
Bäst funktion får du om du använder trådbundet då det kommer vara underhållsfritt så länge du bor där
om nu kabelförläggning och montering är rätt utförd.
För som jag förstått har du redan kabel framme?
 
Japp, kabeln är framdragen i fönsternischen.

Jag fick svar från SP-fönster också. De tyckte att man skulle beställa förmonterade larm från fabrik eller köra utanpåliggande.

Jag tror jag ska köpa ett ex av denna på Kjell och testa. Som det ser ut på bilden borde jag kunna limma den helt utanpåliggande på fönsterbågen och endast behöva borra i karmen.
 
Satsa på riktigt bra och stabila kontakter som funkar år efter år utan falsklarm. Tror inte Kjelles håller den nivån....Siemens har ju sjukt mkt kontakter att välja mellan.
 
C
pelpet skrev:
Jag fick svar från SP-fönster också. De tyckte att man skulle beställa förmonterade larm från fabrik
Klart de tyckte det... Synd bara att de redan är beställda, levererade och monterade. Fy f-n vad jag hatar såna goddag-yxskaft-svar. :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.