Hejsan från Åland
Håller på att renovera ett äldre hus från 1948, i källaren har jag pikat bort gamla golvet, isolerat och gjutit om det, passade på och lät sätta in vattenburen golvvärme på samma gång. VVS firman som gjorde det installerade en fördelarstock från Roth samt drog slangen (16mm) och provtryckte. Allt fungerade bra och vi körde golvvärmen utan termostat en tid för att det blev så jäkla kallt i källaren utan nån värme (var tidigare element). Jag drog då ner oljepannans termostat till 45 grader för att det inte skulle skada slangen. Det var väldigt varmt i alla rum då. Sedan inför att kaklaren skulle börja jobba stängde vi av golvvärmen.

Nu har allt torkat och då jag skulle börja köra golvvärmen igen får jag ingen cirkulation. VVS:arna satt in en termostat på frånröret som dom glömde senast, så systemet har blivit tömt och påfyllt en gång sedan golvvärmen senast var igång. Tillflödes slangen ("röda sidan") är varm men frånslangen är kall. Den rätt så antika cirkulationspumpen verkar inte ha någon väljare för hastighet - vad kan jag göra för att få värmen igång nu under helgen? Som pricken på i är jag bortrest över helgen och frugan är ensam hemma :eek::)
 
  • WP_20160303_20_15_03_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG-20160304-WA0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Men är inte det där cirkulationspumpen för hela systemet på den undre bilden?

Golvvärmen ska ju ha en lägre temperatur än övriga radiatorer varvid man bör shunta ner temperaturen på något sätt. Vid denna shunt sätter man även en separat cirkulationspump. Finns färdiga "kit" att köpa men man kan även bygga en själv.

http://www.roth-nordic.se/shuntar.htm

Att endast sätta en termostat på returen känns lite konstigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.