Har ett hus där badrummet är relativt nyrenoverat av förra ägaren.

Rummet är inte mer än 4m² med matta på både golv och väggar.

Vid renoveringen så valdes vattenburen handdukstork som enda värmekällan och vi tycker inte riktigt det räcker till. Jag har ingen lust i dagsläget att riva upp golvet för att fixa golvvärme utan söker efter ett kompliment till den vattenburna handdukstorken och hittade då infrapaneler som man kan montera i taket. Säljarna skriver på sina hemsidor att det känns som att ha golvvärme samt att det är billigt i drift men läser även inlägg om att det inte riktigt är så.

Jag har alltså redan grundvärmen i rummet men hade gärna haft lite mer komfortvärme på golvet och toalettstolen. Skulle en takmonterad infrapanel vara en bra lösning eller har ni något annat förslag?
 
Tror inte det är en dum idé särskilt om man bara har igång infravärmen när det är folk i badrummet. Värmen kommer extremt snabbt särskilt med moderna IR-värmare, kan ge komfortkänslan du söker.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tror inte det är en dum idé särskilt om man bara har igång infravärmen när det är folk i badrummet. Värmen kommer extremt snabbt särskilt med moderna IR-värmare, kan ge komfortkänslan du söker.
Jag skulle ha möjlighet att koppla den så den startar när lampan tänds, samtidigt finns det ju dom som är termostatstyrda. Tänker att om den bara körs medans lampan är tänd så borde väll inte toasitsen och golvet få upp någon temperatur? Sen vet jag inte heller hur bra dom faktiskt lyckas värma upp golv och toasitts ändå så det kanske skulle räcka att bara köra när lampan är tänd
 
Du får främst se infravärmaren som en kroppsvärmare om den bara kopplas in när folk är på plats tex via att man tänder lyset eller så. Ska du ha golv och toasits varmt när du kommer in på toa krävs att värmaren är på under längre stunder mellan varven såklart. Men det kan funka tillräckligt bra. Var på besök hos en som hade den varianten och tyckte det var helt ok, när man skulle duscha osv.
 
Det är ju inte svårare än att jag kan prova mig fram vad som känns bäst :) nästa fråga blir ju hur kraftfull panel jag behöver, finns ju från 450w men frågan är om det räcker?
 
Provade du någon infravärmare?
 
J Jaran skrev:
Provade du någon infravärmare?
Nej det har tyvärr inte blivit av ännu. Har haft en massa andra hål att stoppa pengarna i. Får väll se om det blir ett köp till nästa vinter kanske
 
Blocket Blocket skrev:
Nej det har tyvärr inte blivit av ännu. Har haft en massa andra hål att stoppa pengarna i. Får väll se om det blir ett köp till nästa vinter kanske
Funderade på det också men har gjort av med pengar på en LVP och en kamin men badrummet är fortfarande kallt om man stänger dörren ;) Tänkte bara kolla erfarenheter...
 
J Jaran skrev:
Funderade på det också men har gjort av med pengar på en LVP och en kamin men badrummet är fortfarande kallt om man stänger dörren ;) Tänkte bara kolla erfarenheter...
Jag köpte nya tätningslister till fönstret i badrummet, dom som är lite dyrare och tar 2-7mm har jag för mig. Det gjorde en stor skillnad på klimatet i badrummet, de blir fortfarande kallare än övriga rum om dörren är stängd men känns inte lika rått.
 
  • Gilla
Jaran
  • Laddar…
Jag funderar starkt på att installera infravärme i taket för badrummet. Vill gärna ha kvar någon form av golvvärme, men den befintliga elgolvvärmen drar ca. 3000 kWh/år och då är badrummet bara 4 kvm.
Är det någon som har testat någon takpanel från Infracenter?
 
Nu är jag ingen expert på elektriska värmesystem men jag har svårt att tro du kommer göra några större besparingar på att installera ytterliggare ett elektriskt värmesystem. Kollar man effekten på ett elektriskt golvvärmesystem för 4m2 så ligger effekten på ca 400w medans en takpanel för 4m2 ligger på ca 450w. Generellt sett så upplevs även rummet varmare med golvvärme, med det sagt så har jag aldrig haft infravärme installerad men tror snarare det kommer bli dyrare att kombinera de båda.
 
Fördelen med infravärme skulle kunna vara att man snabbt värmer upp endast när man är där.
I övrigt kan man ha lägre temperatur och därmed spara el. Jag funderade på detta i ett duschutrymme, men det är så lågt i tak där så det hade inte fungerat.

/Höghus
 
R Rökstenen5 skrev:
Jag funderar starkt på att installera infravärme i taket för badrummet. Vill gärna ha kvar någon form av golvvärme, men den befintliga elgolvvärmen drar ca. 3000 kWh/år och då är badrummet bara 4 kvm.
Är det någon som har testat någon takpanel från Infracenter?
Både infravärmaren och golvvärmen är direktel. Så värmen från dem är precis lika dyr. Skall det gå åt mindre el så krävs det att det är kallare någonstans. Antingen att golvets yta är kallare eller att luften i badrummet är kallare. Jag tror inte att man har något ekonomiskt att vinna på att komplettera golvvärmen med en infravärmare.

Med det sagt låter 3000 kWh per år för 4 m² badrumsgolv extremt mycket. Hur varmt är golvet? Hur varmt är det i badrummet? Hur har du kommit fram till den förbrukningen? 3000 kWh per år innebär en medeleffekt på helåret på 350W. Det är ungefär vad man kan vänta sig om golvvärmen stod på max året runt med öppen badrumsdörr.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.