Hej all glada "hantverkare"
Nu har det beslutats att väggen mellan köket och vardagsrummet ska rivas.
Tyvärr sitter det en betongpelare i väggen för bära upp övervåningen så jag måste växla av denna om den ska kunna tas bort.
Har inte räknat ut några laster än men det hamnar förmodligen på en HEB140-HEB160 stålbalk som blir ca 4200 lång.
Nu till min fråga:
Hur i hela friden ska denna stålbalk monteras?
Måste den förankras för att förhindra att den vrider sig/stjälper och isåfall hur??eller räcker det med att "ställa" den på träpelare
Finns det något färdigt infästningsbeslag som kan köpas?

Ett alt kanske vara att köpa en limträbalk.,såga ur denna och ställa balken innuti ..eller är jag helt ute och cycklar??

Tacksam för svar !!
/tumstock
 
Hallå, det räcker med att borra lämpliga hål i nedre flänsen över de trästolpar som är på respektive sida och skruva ned i stolpen med t.ex. fransk träskruv. Möjligen kan du också behöva göra likadant i övre flänsen om stolparna inte är bra förankrade.

Det är "bara" sidkrafter som skall hållas av dessa skruv, jag antar att det är ett plant undertak som du har ovanför balken?

/Fredda
 
När du räknat ut lasten så får man avgöra om det räcker med trästolpar (räkna på knäckning).

Som alternativ till trästolpar kan man använda någon lämplig rektangulär profil av stål och svetsa ihop dessa med balken. (Vi satte stål, men balken vägde 800 kg, din kanske bara hamnar på 200.)

Limträ av samma styhet som HEB blir avsevärt mycket högre, ca dubbelt skulle jag gissa.
 
Be dem du köper balken av att svetsa in knap på den, dvs plattjärn eller plåtar som du sedan skruvar fast stolparna i med frallor eller genomgående skruv. Det är inte helt ovanligt att man svetsar fast spikbleck på avväxlingsbalkar som man sedan spikar fast i stolparna. Om stolparna står stadigt skall det ju mycket till innan de ramlar av... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.