Är det någon som har någon bra idé om hur man fäster bärlina/regel för altanbygge i Sundolitts kantlement. Sitter en fibercementskiva ytterst på L-stödet och efter detta 100mm isolering sen kommer betongen i plattan.
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=173

Ska man borra in i betongen i plattan 10-15 cm och dra dit en rostfri gängstav M16 med kemankare eller finns det några andra bra infästningsmetoder, expanderspik eller liknande?
Hur tätt bär man ha infästningspunkter till gängstavar om man går på den linjen?
Kanske är enklast med en extra plintrad?

Ha det
13
 
hej
m10 gängstång, kemankare.
blir perfekt!!!!
 
Tycker personligen inte att infästningsmetoden känns helt klockren. Sannolikt kommer gängstången / bulten att bli rejält påfrestad, med tanke på överhänget. Men givetvis minskar påfrestningen om du håller avståndet kort mellan infästningspunkterna.
 
Don_Tom skrev:
Tycker personligen inte att infästningsmetoden känns helt klockren. Sannolikt kommer gängstången / bulten att bli rejält påfrestad, med tanke på överhänget. Men givetvis minskar påfrestningen om du håller avståndet kort mellan infästningspunkterna.
ingen alls fara med detta. vart skall det ta vägen?
man sätter en gängstång mellan varje golvbjälke, precis lika mycket som du dragit in långa franska i väggen?
detta ÄR precis samma sak.
mvh
snickar estwing
 
oki låter bra. Var finner man bra kemankare? Något att rekommendera?

/13
 
hittar du på byggvaruhusen...
mvh
snickar estwing
 
2009-03-12 frågade jag om samma sak som du gör. Frågan finns under Byggmaterial-Byggteknik.
Jag fick många svar.
Jag borrade 16 mm hål, sprutade in kemmassa och satte in en 10 mm gängstång. Jag lade dessutom på sättlim, P400 (tror jag det heter) på baksidan av regeln (45*145), för att
eliminera att den skulle kunna tryckas neråt av belastningen. (Frigoliten ger ju inte så bra mothåll mot gängstången.) Jag tror att det kommer att fungera bra.
 
Redigerat:
Har läst tråden. Har bestämt mig för metod nu.
Bara en fråga till.
Vilket CC har du mellan stängerna?

/13
 
Jag lät längden på reglarna styra c/c-avståndet. Jag satte en bult ca 15-20 cm från var ände. Sedan delade jag upp längden däremellan, så att det blev ca 80 cm mellan bultarna. Ibland mindre och ibland mer än 80. Dock aldrig över 100 cm.
 
du sätter en gängstång mellan varje golvregel!
räcker med M10 gängstång.

mvh
snickar estwing
 
Tackar för hjälpen. Till helgen är det till att ta fram borren och ritningen över golvvärme och andra rör som inte ska perforeras....
Ha det
/13
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.