Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.

Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.

Fick redan nu en tid för rättegång i december.

Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.

Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.

Hjälp!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Om det var viktigt att du köpte en trailer du kunde dra med B-kort så måste du väl ha kollat upp exakt vad den sammanlagda totalvikten blev? Hur kunde det bli så fel att du köpte ett släp du inte får dra och varför har du inte upptäckt det tidigare?


Jag har svårt att se att en domstol tycker att det saknas uppsåt för att man inte har koll på vad prylarna väger. I så fall kan man ju slippa fortkörningsböter om man hävdar att man råkade glömma titta på hastighetsmätaren.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
MONTREAL och 46 till
  • Laddar…
R
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.

Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.

Fick redan nu en tid för rättegång i december.

Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.

Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.

Hjälp!
Jag har svårt att se att du skulle komma nån vart i rätten..
För det är en ganska uppenbar överträdelse med överstigning av Max vikten, som alla körkortsinnehavare förväntas kunna..
Så enklast är att erkänna…
 
  • Gilla
Mazdarune och 10 till
  • Laddar…
Rättegång för olovlig körning? Böter på plats samt indraget körkort 1-3månader trodde jag var påföljden. Sålänge man inte överklagar, vill säga. En prick får man naturligtvis, men inte i straffregistret i vanlig mening.
Men det kanske är jag som inte hängt med i utvecklingen?
 
  • Gilla
Tryout och 1 till
  • Laddar…
En läskig situation. Det låter ju som polisernas råd var bra. Men man skulle ju behöva veta hur altertnativen ser ut.

OM du erkänner och tar böterna så antar jag att du dessutom blir av med körkortet. Och får en prick i belastningsregistret. En prick för ett sådant "bagatellbrott" är kanskie inte så illa, såvida du inte är i en bransch där de kan tänkas begära att du lämnar in utdrag ur registret om du söker nytt jobb. Även då borde det inte behöva vara katastrof, men kanske kräva lite obehag att få redogöra för händelsen.

Frågan är väl lite vad du riskerar om du låter det gå till tingsrätten? Kan det bli värre påföljd? Vad kostar det i rättegångskostnader om du förlorar.

Finns det rättsfall som visar att "okunskapen" om reglerna räcker för att slippa påföljd?
 
  • Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Rättegång för olovlig körning? Böter på plats samt indraget körkort 1-3månader trodde jag var påföljden. Sålänge man inte överklagar, vill säga. En prick får man naturligtvis, men inte i straffregistret i vanlig mening.
Men det kanske är jag som inte hängt med i utvecklingen?
Men han nekade ju efter polisens förhör…
Det blir ingen rättegång som i mord eller andra tyngre rättegångar, utan man går dit och får själv redogöra varför man nekar, din motpart polisen kommer att vara kallad i tjänsten att vittna om motsatsen att du faktiskt körde olovligen… 99999 gånger av 100000 så vinner polismannens ord då han är i tjänst…
 
  • Gilla
  • Ledsen
TobbeP och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det var viktigt att du köpte en trailer du kunde dra med B-kort så måste du väl ha kollat upp exakt vad den sammanlagda totalvikten blev? Hur kunde det bli så fel att du köpte ett släp du inte får dra och varför har du inte upptäckt det tidigare?


Jag har svårt att se att en domstol tycker att det saknas uppsåt för att man inte har koll på vad prylarna väger. I så fall kan man ju slippa fortkörningsböter om man hävdar att man råkade glömma titta på hastighetsmätaren.
Jag litade på försäljaren helt enkelt. Har ingen superstor bil så antar att han inte heller räknade så exakt. För som sagt det är 105kg som det överstiger, 3%
 
  • Haha
  • Ledsen
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Fast det är nog skillnad på en prick för ex. fortkörning och olovlig körning. Olovlig körning har väl fängelse i straffskalan, även om det knappast är aktuellt här (undrar vad som händer om man upprepar och gör om det?).
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En prick för ett sådant "bagatellbrott" är kanskie inte så illa, såvida du inte är i en bransch där de kan tänkas begära att du lämnar in utdrag ur registret om du söker nytt jobb. Även då borde det inte behöva vara katastrof, men kanske kräva lite obehag att få redogöra för händelsen.
Det beror ju på vad man söker för jobb. Arbetsgivaren kräver inte (får inte kräva?) ett fullständigt utdrag, utan olika yrken har olika bestämda brottstyper som ska finnas med i utdraget. Så om du söker jobb t ex som lärare finns inga trafikförseelser med i utdraget.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En läskig situation. Det låter ju som polisernas råd var bra. Men man skulle ju behöva veta hur altertnativen ser ut.

OM du erkänner och tar böterna så antar jag att du dessutom blir av med körkortet. Och får en prick i belastningsregistret. En prick för ett sådant "bagatellbrott" är kanskie inte så illa, såvida du inte är i en bransch där de kan tänkas begära att du lämnar in utdrag ur registret om du söker nytt jobb. Även då borde det inte behöva vara katastrof, men kanske kräva lite obehag att få redogöra för händelsen.

Frågan är väl lite vad du riskerar om du låter det gå till tingsrätten? Kan det bli värre påföljd? Vad kostar det i rättegångskostnader om du förlorar.

Finns det rättsfall som visar att "okunskapen" om reglerna räcker för att slippa påföljd?
Hoppas få reda på mer när jag fått tag på juristen.
Har inte kunnat hitta rättsfall när det kommer till just detta. Har hittat när personer kör buss/lastbil med b-körkort men det är en mycket större överträdelse än det som hände här.
 
H hempularen skrev:
Fast det är nog skillnad på en prick för ex. fortkörning och olovlig körning. Olovlig körning har väl fängelse i straffskalan, även om det knappast är aktuellt här (undrar vad som händer om man upprepar och gör om det?).
I mitt fall nämnde juristen att det kan ses som ringa olovlig körning. Polisen sa att olovlig körning inte har fängelse i straffskalan medan grov olovlig körning har det.
 
  • Gilla
Stefanstips och 1 till
  • Laddar…
Detta påminner mig om att jag måste ta tag i det där med utökat B körkort. Sedan jag började köra hybridbil får man ju nästan inte dra något alls.
 
  • Gilla
Dahlberg68 och 6 till
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Jag litade på försäljaren helt enkelt. Har ingen superstor bil så antar att han inte heller räknade så exakt. För som sagt det är 105kg som det överstiger, 3%
Då får du väl försöka stämma säljaren? Men rent krasst känns det som att det första man kollar när man köper ett släp är vad det väger, vad det får lasta och om man får dra det efter bilen. Det är också ditt ansvar som trafikant att hålla koll på att du framför en laglig fordonskombination oavsett vad någon annan har sagt eller lovat.
 
  • Gilla
  • Älska
Mazdarune och 12 till
  • Laddar…
Det ska inte bli värre påföljd för att man vill få sin sak prövad. Det skulle inte medföra någon vidare rättssäkerhet.
 
  • Gilla
TobbeP och 19 till
  • Laddar…
R
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hoppas få reda på mer när jag fått tag på juristen.
Har inte kunnat hitta rättsfall när det kommer till just detta. Har hittat när personer kör buss/lastbil med b-körkort men det är en mycket större överträdelse än det som hände här.
Tänk bara på att jurister lever på att du ska ta det vidare det är deras levebröd…
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.