Hej

Ni som har inbyggnadsugn och inbyggnadsmicro.. Hur högt från golvet sitter er ugn respektive micro? Och är ni nöjda med höjden eller inte?

Ska snart montera in mina prylar och har tittat runt i butiker hur dom monterat deras demo-exemplar och det är olika höjd överallt.
 
  • Gilla
markuslj
  • Laddar…
Om ugnen sitter på lagom arbetshöjd är det lätt att mikrovågsugnen kommer för högt.

Vår ugn sitter med nederkanten ca 15 cm under bänkhöjd, vilket borde bli 75 cm. Eftersom jag är mycket kort, innebär det att jag inte kan se bottnen på mikrovågsugnen, och måste lyfta allt ganska högt.

Det var också helt fel när barnen var mindre (kortare) och hade svårt att nå.
Så har ni barn som ska använda mikrovågsugn eller är korta själva, mät hur högt den kan sitta.

/EB
 
min ugn sitter 87cm ovan parketten..micron ovan på den dvs 147cm ovan parketten..runt 80-90cm ovan golv torde vara en lagom höjd för dom flesta
 
Vår ugn sitter 74 cm ovan golvet och micron 134cm. Själv är jag cirka 174cm lång, sambon knappt 170. Önskvärt hade väl varit att få ner micron en bit. Givetvis hade det optimala varit att ha ugn och micro brevid varandra i bekväm höjd men hos oss var det inte möjligt. Kanske skulle det se konstigt ut också?

Mvh
Thomas :)
 
Ja, de flesta vuxna, men menar du att barn mellan 8 och kanske 14 år antingen inte finns eller inte ska använda mikron?
Vi skaffade mikron i första hand för att barnen skulle kunna värma lite mellanmål, och det var retsamt att vi inte hade tänkt på höjden.
Nu har de sedan länge växt om mig i längd, men nu ska vi sätta ugn och mikro lite lägre för min skull i nya huset. Än kan jag lyfta armarna högt, men man vet aldrig med stigande ålder....

/EB
 
EB skrev:
Ja, de flesta vuxna, men menar du att barn mellan 8 och kanske 14 år antingen inte finns eller inte ska använda mikron?
Vi skaffade mikron i första hand för att barnen skulle kunna värma lite mellanmål, och det var retsamt att vi inte hade tänkt på höjden.
Nu har de sedan länge växt om mig i längd, men nu ska vi sätta ugn och mikro lite lägre för min skull i nya huset. Än kan jag lyfta armarna högt, men man vet aldrig med stigande ålder....

/EB
naturligtvis måste man ju sätta den i den höjden som passa personen som ska använda den,men frågan var vilken höjd folk monterat in ungen på samt om man var nöjd med det..i mitt fall är jag nöjd.
 
Vi har standard höjd på ugnen -7cm. Trodde att det skulle bli för lågt då vi "tydligen" köpte en större (på höjden) micro än standard.

Nu i efterhand så känns det helt ok med den höjden på ugnen. Micron hamnade i rätt höjd för oss, strax under hakhöjd.

Ett tillägg är att om man skall välja mellan högre ugn eller högre diskmaskin skulle jag välja högre diskmaskin då man öppnar och plocka in/ut i diskmaskinen oftare än man är i ugnen.
 
Enligt Gör så härs nya lexikonserie är det lämpligt att anpassa höjderna efter hur lång man är, vilket låter väldigt förnuftigt i mina öron. "Den ideala placeringen av ugnen och mikron är mellan höfthöjd och ögonhöjd"
Uja, det blev ett stort mått det :D
Vi hade mikron ovanför ugnen, får jag någonsin inbyggnadsgrejor igen ska jag ha den vid sidan om! Urdumt att ha den högt upp!
 
morsan skrev:
Enligt Gör så härs nya lexikonserie är det lämpligt att anpassa höjderna efter hur lång man är, vilket låter väldigt förnuftigt i mina öron. "Den ideala placeringen av ugnen och mikron är mellan höfthöjd och ögonhöjd"
Uja, det blev ett stort mått det  :D
Vi hade mikron ovanför ugnen, får jag någonsin inbyggnadsgrejor igen ska jag ha den vid sidan om! Urdumt att ha den högt upp!
jo det är kanske lite dumt att ha den så högt upp..men jag skulle tro att många kök inte har lämplig plats för att sätta den brevid,därför måste det bli ovanför varandra
 
Tomaser skrev:
jo det är kanske lite dumt att ha den så högt upp..men  jag skulle tro att många kök inte har lämplig plats för att sätta den brevid,därför måste det bli ovanför varandra
Jo, jag vet. Så var det i vårt gamla kök, och egenltigen är det väl så i det vi har nu också, men jag har gett mig f-n på att jag ska dem bredvid varandra den här gången :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.