Jag har en lucka av Ikeas Veddinge vit hemma och testar inför ett köksbyte. Tyckte mig ana en rosa ton i denna vita lucka. Kollade därför färgkoden och mycket riktigt visade det sig vara lite rött i färgen, S 0502-Y05R. Den passar inte alls till våra lister som är i S0502-Y, tycker jag. Det är i och för sig inte hela världen, de går ju att måla om. Men värre är det om det skulle visa sig bli en rosa ton över hela köksinredningen.

Är det någon som har Veddinge-kök i vitt och kan berätta hur färgen upplevs hemma hos er? Förstår att det är olika beroende på hur ljuset är och hur det faller, men det är ändå intressant att höra vad ni tycker. Vad har ni för färg på väggarna till dessa luckor? Är den svår att matcha med t ex grå färg?
Vad har ni för färg på golvet? På bänkskivorna?

Är det någon som har fristående vit kyl/frys till dessa luckor? Hur ser det ut, när det inte är samma vita färg?

Jag undrar också om det är någon som gjort ett "platsbyggt" kök av Veddinge vit och vill dela med sig av bilder på hur det blev. Var det jobbigt att få till?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

För att ögat ska kunna se en så liten skillnad som det är mellan S 0502-Y05R och S0502-Y måste kulörerna vara precis bredvid varandra. Ögat kommer också att anpassa sig till den färg som det är störst yta av så det är inte luckorna som kommer att se rosa ut utan möjligen listerna som ser lite grönaktiga ut, under förutsättning att listerna är direkt mot luckorna.

Ikea kalla färgen för vit just för att det är så man upplever den.

Det är så stor skillnad mellan luckor på köksskåp (målade eller folie) och dörrarna på vitvaror när det gäller hur blanka etc. de är så att det väldigt lilla skillnaden i kulör kommer man inte märka.
 
Jag håller på med montering av just ett Ikea Veddige vitt kök. luckorna upplevs inte rosa men målar/har man 0502y bredvid blir den väldigt gul jämfört med luckan.

Jag har byggt en hylla som utfyllnad mellan vägg och skåp och skulle måla den. Lät bryta i ”rätt” kod enl Ikea och målade. Blev inte alls samma, upplevdes gulare. Testade på eget bevåg ”kritvit”/obruten. Då blev det för vitt. Efter många om och men fick jag en bättre brytning hos colorama. Jag hade t.o.m. med mig en lucka ner för att mäta, då sa instrumentet samma som Ikeas angivna kod. Blandade en egen och det blev som sagt bra.

Blir olika i olika ljus, dagsljus, spotlight, arbetsljus mm.

summa: upplevs inte alls rosa men skall man måla i samma färg är det svårt.

F.ö. jag kör på rostfria vitvaror och grå granitbänkskiva.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

För att ögat ska kunna se en så liten skillnad som det är mellan S 0502-Y05R och S0502-Y måste kulörerna vara precis bredvid varandra. Ögat kommer också att anpassa sig till den färg som det är störst yta av så det är inte luckorna som kommer att se rosa ut utan möjligen listerna som ser lite grönaktiga ut, under förutsättning att listerna är direkt mot luckorna.

Ikea kalla färgen för vit just för att det är så man upplever den.

Det är så stor skillnad mellan luckor på köksskåp (målade eller folie) och dörrarna på vitvaror när det gäller hur blanka etc. de är så att det väldigt lilla skillnaden i kulör kommer man inte märka.
Tack för svaret!
Vid det här laget har vi haft provluckan ståendes ett tag i köket och tycker nu den har en behaglig vit nyans. Vi har en murstock i rött tegel, bredvid denna förstärkts den röda tonen i luckan. Men på övriga ställen verkar den funka fint. Som du säger, förmodligen kommer ögat att uppfatta färgen som vit, när det är den som dominerar. Vi har en annan provlucka, från en lite dyrare leverantör, som är i färgen S 0500-n. Denna tyckte vi från början såg fräschare ut och passade bättre till kyl och frys. Men nu undrar jag om vi inte tycker Veddinge är behagligare i tonen... Betydligt behagligare prismässigt också :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
Jag håller på med montering av just ett Ikea Veddige vitt kök. luckorna upplevs inte rosa men målar/har man 0502y bredvid blir den väldigt gul jämfört med luckan.

Jag har byggt en hylla som utfyllnad mellan vägg och skåp och skulle måla den. Lät bryta i ”rätt” kod enl Ikea och målade. Blev inte alls samma, upplevdes gulare. Testade på eget bevåg ”kritvit”/obruten. Då blev det för vitt. Efter många om och men fick jag en bättre brytning hos colorama. Jag hade t.o.m. med mig en lucka ner för att mäta, då sa instrumentet samma som Ikeas angivna kod. Blandade en egen och det blev som sagt bra.

Blir olika i olika ljus, dagsljus, spotlight, arbetsljus mm.

summa: upplevs inte alls rosa men skall man måla i samma färg är det svårt.

F.ö. jag kör på rostfria vitvaror och grå granitbänkskiva.
Tack så mycket för att du delade med dig av din utmaning med att få till rätt färgton, samt vad du använt för färg på vitvaror och bänkskiva. Och lycka till med resten av köket :)
 
M masterjohn skrev:
Jag håller på med montering av just ett Ikea Veddige vitt kök. luckorna upplevs inte rosa men målar/har man 0502y bredvid blir den väldigt gul jämfört med luckan.

Jag har byggt en hylla som utfyllnad mellan vägg och skåp och skulle måla den. Lät bryta i ”rätt” kod enl Ikea och målade. Blev inte alls samma, upplevdes gulare. Testade på eget bevåg ”kritvit”/obruten. Då blev det för vitt. Efter många om och men fick jag en bättre brytning hos colorama. Jag hade t.o.m. med mig en lucka ner för att mäta, då sa instrumentet samma som Ikeas angivna kod. Blandade en egen och det blev som sagt bra.

Blir olika i olika ljus, dagsljus, spotlight, arbetsljus mm.

summa: upplevs inte alls rosa men skall man måla i samma färg är det svårt.

F.ö. jag kör på rostfria vitvaror och grå granitbänkskiva.

Som jag förstår så upplever du att färgen s0502-y upplevs gulare än färgen på veddinge luckor? (s0502-y05r)
Din blandning som du gjorde minns du ncs koden eller köpte du 2 olika nyanser och blandade?

Skulle du säga att veddinge vit upplevs som någonting mellan s0500-n och s0502-y?

Min fundering är egentligen om veddinge vit är lika gul som s0502-y, vill gärna ha en vit som är lite mindre gul men inte lika kritvit som s0300-n som ikeas andra vita luckor är.

Hade tänkt beställa luckor på annat ställe men känner att det blir lite för dyrt och bökigt om man måste komplettera.

Mvh Jonas
 
swegunnar swegunnar skrev:
Som jag förstår så upplever du att färgen s0502-y upplevs gulare än färgen på veddinge luckor? (s0502-y05r)
Din blandning som du gjorde minns du ncs koden eller köpte du 2 olika nyanser och blandade?

Skulle du säga att veddinge vit upplevs som någonting mellan s0500-n och s0502-y?

Min fundering är egentligen om veddinge vit är lika gul som s0502-y, vill gärna ha en vit som är lite mindre gul men inte lika kritvit som s0300-n som ikeas andra vita luckor är.

Hade tänkt beställa luckor på annat ställe men känner att det blir lite för dyrt och bökigt om man måste komplettera.

Mvh Jonas

Exakt så upplever jag det, som mellan s0500 och 0502y. Det är väl så att det röda mjukar upp det gula lite för jämfört med fönsterbågar som är 0502y så ser de mindre gula ut.

ljuset spelar också mycket stor roll. Glödljus, sol eller mulet påverkar ju en del med. Vi är hur som helst nöjda. Ändå lustigt att Ikea har så olika färger på sina vita luckor och att täcksidor har en annan vit nyans. Inget man tänker på men så är det..
 
  • Gilla
swegunnar
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
Exakt så upplever jag det, som mellan s0500 och 0502y. Det är väl så att det röda mjukar upp det gula lite för jämfört med fönsterbågar som är 0502y så ser de mindre gula ut.

ljuset spelar också mycket stor roll. Glödljus, sol eller mulet påverkar ju en del med. Vi är hur som helst nöjda. Ändå lustigt att Ikea har så olika färger på sina vita luckor och att täcksidor har en annan vit nyans. Inget man tänker på men så är det..

Ok! tack för svar

Konstigt att dom inte har täcksidor i samma vit, det antog ja att dom hade..jaja det blir nog att köra med veddinge vit.

Du skrev tidigare att du inte upplever att dom upplevs rosa, stämmer det fortfarande?
Mvh Jonas
 
swegunnar swegunnar skrev:
Ok! tack för svar

Konstigt att dom inte har täcksidor i samma vit, det antog ja att dom hade..jaja det blir nog att köra med veddinge vit.

Du skrev tidigare att du inte upplever att dom upplevs rosa, stämmer det fortfarande?
Mvh Jonas
japp. De upplevs vitare, inte lika gula som fönster och liknande.
Täcksidor öns är samma till alla vita lackade kök oavsett färgkod. Finns NCS lista om man googlar, då ser du alla varianter av vitt de har…
 
  • Gilla
swegunnar
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
japp. De upplevs vitare, inte lika gula som fönster och liknande.
Täcksidor öns är samma till alla vita lackade kök oavsett färgkod. Finns NCS lista om man googlar, då ser du alla varianter av vitt de har…
Det stämmer inte. Ikea har täcksidor i flera vita nyanser (förbättra vit, matt vit, offwhite, kungsbacka vit)
 
  • Gilla
swegunnar
  • Laddar…
J jojak6 skrev:
Det stämmer inte. Ikea har täcksidor i flera vita nyanser (förbättra vit, matt vit, offwhite, kungsbacka vit)

Jag pratade med en från Ikea i eftermiddag och hon hävdade också att det fanns täcksidor som skulle passa till veddinge så jag hoppas att det ska bli bra.
 
Där ser man. Till oss sa de att det var vit och folierad för högblanka. Men det är ju ett år sedan.
Förbättra och Veddige har olika ncs nr iaf.
 
M masterjohn skrev:
Där ser man. Till oss sa de att det var vit och folierad för högblanka. Men det är ju ett år sedan.
Förbättra och Veddige har olika ncs nr iaf.
Var har du hittat ncs-koden till förbättra vit?
 
Vi platsbyggda ett kök med Veddinge, vita upptill och grå nere. Upplevde aldrig att de skulle vara rosa (eller gulaktiga). Mem visst, det var i ett gammalt hus med mycket naturmaterial (ekgolv, mässing, rostfritt, linoljefärg, carraramarmor...). Taket var dock kritvitt och även kaklet. Täcksidorna var i veddingeserien är jag ganska säker på, men det var några år sedan nu..

Modernt kök med grå skåp, vita kakelväggar, marmorö och rostfria vitvaror. Dekorerat bord med citroner, glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Y05R innebär förresten är de är 95% gula och 5% röda, siffrorna innan är hur mycket färg de finns i dem. Så jag har svårt att se att de skulle kunna uppfattas som rosa, eller att man skulle se skillnad mellan 0502-Y05R och 0502-Y.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J jojak6 skrev:
Var har du hittat ncs-koden till förbättra vit?
de sa vad det var på köksavdelningen på Ikea. Nu var jag inte ute efter Förbättras utan Veddige så det är inget jag minns förutom att det var olika.
Det är inget man tänker på. Lite som med stommen som även den har annan kulör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.