P
Jag tycker du glömt bort "tekniken".
Var har du varmvattenberedaren eller värmepump vad du ska fixa varmvatten och värme i allmänhet. Elcentral? Ventilation?
Allt sånt tar plats.
Sen är avlopp och vatten bra att samla i ett område i huset och tex inte ha två avlopp i vardera ändan av huset vilket komplicerar rördragningen och därmed kostnaden.

Har du plats för berg/jordvärme på fastigheten?

Sen hoppas du vet att kommunen nog kommer vilja ha betalt för anslutningen. Kan vara en rätt rejäl summa.
 
Krikkan Krikkan skrev:
Vad händer om man gör såhär då? OBS jag har inte kollat att måtten faktiskt funkar. Nackdelen blir ju 2 toaletter men det är samtidigt rätt bra med två toaletter.
[bild]
Huset ligger på arrende så är lite låst hur mycket jag kan/vågar investera. Annars är det absolut en bra lösning.
 
J Jarlsgård skrev:
Ditt andra alternativ är så som jag själv tänkte vore bäst. Dvs med hall/wc/sov där det stora sovrummet är idag.
Japp känns lättast, däremot krävs det att man gräver ner för två avlopp iom att kök och badrum inte är vägg i vägg. Osäker hur mycket extra kostnad det blir.
 
P PappasHammare skrev:
Jag tycker du glömt bort "tekniken".
Var har du varmvattenberedaren eller värmepump vad du ska fixa varmvatten och värme i allmänhet. Elcentral? Ventilation?
Allt sånt tar plats.
Sen är avlopp och vatten bra att samla i ett område i huset och tex inte ha två avlopp i vardera ändan av huset vilket komplicerar rördragningen och därmed kostnaden.

Har du plats för berg/jordvärme på fastigheten?

Sen hoppas du vet att kommunen nog kommer vilja ha betalt för anslutningen. Kan vara en rätt rejäl summa.
Just nu är det direktverkande el. Det är ett ganska dåligt om inte alls isolerad stuga så vintern blir tuff. Kommer sätta upp en luft-luft värmepump i vardagsrummet och försöka öppna upp lite.

Varmvattenberedaren 100l blir i badrummet, möjligtvis att man bygger in den från badrummet och snor en garderob ifrån sovrummet på alternativ 2. På alt 1 står den mitt emot tvättmaskinen. Vattenmätaren hamnar nog under handfatet.

Finns för närvarande två elcentraler, ena elcentralen är precis där toaletten hamnar på alternativ 2 så den bör jag flytta 180 grader så den hamnar i vardagsrummet, tänkte också installera jordfelsbrytare till centralerna.

Oja anslutningen gick på en rejäl summa, men den är iallafall betald nu.
 
  • Gilla
gashi87
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Japp känns lättast, däremot krävs det att man gräver ner för två avlopp iom att kök och badrum inte är vägg i vägg. Osäker hur mycket extra kostnad det blir.
Det är ju såklart en merkostnad, men utifrån förutsättningarna kan den not vara motiverbar.

En annan faktor är att i den andra layouten ligger sovrum/badrum så långt ifrån varandra som det bara går vilket kanske inte är helt optimalt om man behöver gå upp nattetid och liknande.
 
J Jarlsgård skrev:
Det är ju såklart en merkostnad, men utifrån förutsättningarna kan den not vara motiverbar.

En annan faktor är att i den andra layouten ligger sovrum/badrum så långt ifrån varandra som det bara går vilket kanske inte är helt optimalt om man behöver gå upp nattetid och liknande.
Aa får bestämma mig nu i helgen för nästa vecka börjar hantverkarna.. Att badrummet är bra bit ifrån sovrummet är ju inte så bra samtidigt är det ju lite positivt för den som ligger kvar i sängen att slippa bli störd av spolningen.

Ett problem som jag inte riktigt vet hur stort det kommer att bli är att väggen mellan badrummet/köket och vardagsrummet består delvis av eternit. Ingen aning hur snickaren/rörmokaren fixar rördragning genom väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.