Vi har 16 grader i källaren och 26 grader på markplan just nu. Finns det några metoder för att förflytta luft eller kyla/värme mellan våningarna? Kall luft stiger ju inte uppåt av sig själv.

Vad tror forumet, är det möjligt? Några kreativa idéer? Ställa portabla AC:n i trappan med slangen så långt ner i källaren som den når?
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Kall luft stiger ju inte uppåt av sig själv.
öppnas en frysbox så märker du att kall luft stiger uppåt om luften är varmare ovanför
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
T tergo skrev:
öppnas en frysbox så märker du att kall luft stiger uppåt om luften är varmare ovanför
Du har just uppfunnit kallluftsbalongen!
 
  • Haha
  • Gilla
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ett problem som kan uppstå är väl att luften som kommer in i källaren (varifrån?), för att ersätta den kalla luften som skickas upp, kondenserar på de kalla väggarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Äh, vad fasen. Jag testar med portabla AC:n!

Det kommer åtminstone ut varm luft ur röret i källaren Återstår att se om varm och kall luft stannar där jag vill att de ska stanna.

En dryg halvmeter längre slang skulle göra att jag kan ställa AC:n längst upp i trappan och fortfarande nå runt hela U-svängen. Är det några problem att förlänga slangen lite om jag hittar något med samma eller större diameter?
Portabel AC i trappan med utblåsslang riktad neråt, potentiell fråga om förlängning av slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit flexibel AC-slang som följer en vit vägg och svänger runt ett hörn i en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett problem som kan uppstå är väl att luften som kommer in i källaren (varifrån?), för att ersätta den kalla luften som skickas upp, kondenserar på de kalla väggarna.
Det optimala skulle vara någon sorts luftväxling så att vi får lite värme ner och lite kyla upp, eftersom ingen av temperaturerna är optimal. Nu testar jag med AC:n i trappan, men hallen är ju egentligen inte det rum vi vill kyla.
 
BirgitS
Problemet är ju som sagt vad som händer med vattenångan i den varma luften när den kyls ner och inte längre kan bära lika mycket vattenånga. Det kan bli som när den varma luften ute kyls ner under natten och man får dagg i gräset. Men med så lite luftflöde som med en AC händer nog inte så mycket.

Annars brukar man kunna få bra genomströmning på kvällen genom att öppna källardörren och ett par dörrar/fönster på översta våningsplanet, skorstenseffekt.
 
  • Gilla
Elsparv och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet är ju som sagt vad som händer med vattenångan i den varma luften när den kyls ner och inte längre kan bära lika mycket vattenånga. Det kan bli som när den varma luften ute kyls ner under natten och man får dagg i gräset. Men med så lite luftflöde som med en AC händer nog inte så mycket.

Annars brukar man kunna få bra genomströmning på kvällen genom att öppna källardörren och ett par dörrar/fönster på översta våningsplanet, skorstenseffekt.
För skorstenseffekt behövs väl även tilluft i källaren? Varma kvällar och nätter får vi samma problem att det blir fuktigt i källaren om vi släpper in uteluft som är varmare än källaren. Vi sover i källaren när det är som varmast och har insett att vi måste ha fönstret stängt för att det inte ska bli fuktigt. Vi trodde att det skulle vara tvärt om.

Jag tror att inomhusluften på markplan är torrare än uteluften där det kommer fukt från marken och från växtligheten.
 
M mrsnhp skrev:
För skorstenseffekt behövs väl även tilluft i källaren?
BirgitS BirgitS skrev:
genomströmning på kvällen genom att öppna källardörren och ett par dörrar/fönster på översta våningsplanet,
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Källardörren som i ytterdörren till källaren? Jag slipper gärna besökare i källaren mitt i natten 🙂 Det rekas för fullt i kvarteren just nu enligt grannar i lokala facebookgruppen 😕
 
ACns frånluft är väl rätt fuktig? Den fukten vill du inte trycka ner i källaren.
 
O Odi et Amo skrev:
ACns frånluft är väl rätt fuktig? Den fukten vill du inte trycka ner i källaren.
Än så länge har den relativa luftfuktigheten i källaren har snarare gått ner efter att jag startade AC:n. I värsta fall får avfuktaren jobba lite mer.
 
BirgitS
M mrsnhp skrev:
Källardörren som i ytterdörren till källaren? Jag slipper gärna besökare i källaren mitt i natten 🙂 Det rekas för fullt i kvarteren just nu enligt grannar i lokala facebookgruppen 😕
Vi stängde källardörren efter typ 2 timmar, dvs. när vi gick och la oss. Då hade temperaturen inne sjunkit med några grader, särskilt en trappa upp där sovrummen var och under natten räckte det bra med öppna sovrumsfönster.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
ACns frånluft är väl rätt fuktig? Den fukten vill du inte trycka ner i källaren.
om man är rädd för fukt så kan man köra portabla AC i avfuktningsläge och dränera vattnet ur en av tapputtagen (se i manualen vilken) - tänk på att det kan bli rätt mycket vatten så det bör vara en stor hink/balja eller dränering till golvbrunn då de lite större maskinerna kan producera över en liter i timmen vid fuktig luft.
 
M mrsnhp skrev:
Vi har 16 grader i källaren och 26 grader på markplan just nu. Finns det några metoder för att förflytta luft eller kyla/värme mellan våningarna? Kall luft stiger ju inte uppåt av sig själv.

Vad tror forumet, är det möjligt? Några kreativa idéer? Ställa portabla AC:n i trappan med slangen så långt ner i källaren som den når?
Finns de som vänder på luftflödet i huset på sommaren och sätter en eller ett par kraftiga fläktar i t.ex. källarfönster som suger ut luften från källaren. Om dörren till källaren är öppen kommer den varma luften från våningen ovanför att strömma nedför trappan och ge en behaglig temperatur i källaren efter ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.