Hej,

Vi är på gång att ansöka om ett lånelöfte hos banken. När vi testat att ansöka online så ska man ju uppge hur många bilar man har och ibland också om det är privatleasing och i så fall månadskostnad.
Nu är det så att jag har en förmånsbil från min arbetsgivare med ett förmånsvärde på runt 6700kr/mån. Ska jag över huvudtaget ta upp den? Ser banken förmånsbilen som en tillgång i form av lön eller som en belastning i form av skatteeffekter? Jag har inget löneavdrag för bilen.

Jag har lite olika scenarion om hur man kan göra men vet inte vilket som blir ”rätt” eller ”bäst”.

Alternativ 1 är att inte alls ta upp förmånsbilen och heller inte lägga till förmånsvärdet som inkomst ovanpå min lön.

Alternativ 2 är att ange förmånsbilen som en bil vi äger och samtidigt lägga på förmånsvärdet som inkomst på min lön. Det är ju trots allt vad skatteverket tycker att denna bil är värd. Banken kan väl inte se på min årsinkomst att det är en förmånsbil som är inblandad?

Alternativ 3 är typ som alternativ 2 men att jag istället uppger att bilen är en privatleasing och uppger skatteeffekten (ca. 2500kr/mån) som kostnad för privarleasingen.

Hur har ni själva gjort? Vad är mest gynnsamt om man nu som vi vill kunna låna det där lilla extra för att ha råd med vårt hus. Givet att vi kommer kunna betala för oss, självfallet!

Mvh Kim
 
Hej,

Skulle inte uppge det om jag var dig. Du har ingen egen bil utan en förmånsbil. Den belastar inte din ekonomi på samma sätt som att äga eller privatleasa. Risken är att de räknar med kringkostnader annars.

Skulle de vara intresserad av att veta om du har en förmånsbil skulle det alternativet finnas att redogöra för.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vill de veta nettolön eller brutto?. Är det netto efter skatt så har en förmånsbil ingen inverkan för banken. Den är ju redan ”betald”. Om de vill veta inkomst brutto så bör du nog ange din bruttoinkomst utan förmån.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.