Har en sommarstuga där ett fönster läcker. Det beror bland annat vad det verkar på att det sitter en trälist på utsidan som är högre än gummit som sitter runt fönsterpaketet och som skall täta mellan ifästning och fönster.

Så jag vill täta fönstret mot isättningen, och sedan sätta tillbaka en ny list. Men jag har lite svårt att hinna med, så jag funderar på en temporär lösning. Första tanken var att hitta någon lämplig tätningsmassa som går att ta av sedan, och som inte skadar gummit. Något som kan smetas över fönsterlisten och mot fönstret, så att det åtminstone ine står vatten mellan listen och fönstret.

Kan inte lägga in en bild just nu

Vad finns det för tips och möjligheter?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Kan inte lägga in en bild just nu
Nu fick jag till en bild.

--- Mats ---
 
  • fonster_med_Tralist_over_gu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Silvertejp! :wow:

Håller tätt men är tillräckligt fult för att du faktiskt ska ta tag i det på riktigt inom snar framtid.
 
RobZombie skrev:
Silvertejp! :wow:

Håller tätt men är tillräckligt fult för att du faktiskt ska ta tag i det på riktigt inom snar framtid.
Jo, det låter som du har rätt med båda sakerna. Errhhhmmm, om man nu inte vill känna sig fullt så pressad att ta det inom snar framtid, finns det fler alternativ?

--- Mats ---
 
Vanlig silikon duger gott.
 
Utefog?

Hade själv en liknande grej när vi bytte fönster och inte hade möjlighet att få dit fönsterbläck samtidigt, då använde ja takpapp som temporära fönsterbläck eftersom fönstren inte ligger i liv med fasaden.
 
Transparent silikon kanske. Trälisten ser inte så bra ut, den kanske ändå måste bytas. Då gör det ingenting med lite kladd på den.

Erik
 
Avemo skrev:
Transparent silikon kanske. Trälisten ser inte så bra ut, den kanske ändå måste bytas. Då gör det ingenting med lite kladd på den.

Erik
Du har rätt i att trälisten måste bytas. Är inte problemet med silikon att när man väl använt det är de svårt att få någonting att fästa, till exempel på glaset som jag ju inte vill byta?

Utefog låter ju som en ok lösning. Är det inte risk att gummit blir förstört? Eller skall man bara hel kallt räkna med att gummit inte längre duger, och ersätta det?

--- Mats ---
 
Silikon skrapar man lätt av från glaset med ett rakblad.

Gummilisten kommer att åka av när du tar trälisten så den kan du se som förlorad ändå.
 
RobZombie skrev:
Silikon skrapar man lätt av från glaset med ett rakblad.

Gummilisten kommer att åka av när du tar trälisten så den kan du se som förlorad ändå.
Stort tack för all hjälp.

--- Mats ---
 
Silvertejp så kommer du bli påmind varje gång du ser det och få dåligt samvete och tillslut fixa det ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.