Fast ingen maskin i världen hjälper ju om skallen är runddragen........
 
S Stefan1972 skrev:
Fast ingen maskin i världen hjälper ju om skallen är runddragen........
Om man börjar med mutterknackare och hel skalle så minimerar risken att det blir runddraget. Men har någon tidigare provat med skiftnyckel eller polygrip, tja då är det två problem, fastrostat och förstörd skalle.
Så kan man lösa 90% med mutterknackare är mycket vunnet.👍
 
  • Gilla
Maria.R och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Läser möjligen dåligt men ser inte att induktionsvärmare eller mutterspräckare är nämnda, det är två andra alternativ som underlättar.

Knipex har också en muttertång som är väldigt effektiv:

Knipex muttertång med röda handtag och justerbart huvud mot vit bakgrund.

Edit: En variant till:

Knipex muttertång i svart och rött med texten "Made in Germany" på handtaget.
 
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
AXS
Mutterspräckare kan annars vara en väg framåt.

Mutterspräckare i metall med skruvjustering, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
Jag hade fastsatta låsmuttrar på bilen för några år sedan. Biltemas utdragare drog jag av. Var svårt att komma åt att borra också.

Då tog jag svetsen och svetsade på en rörstump som jag kunde greppa med stor rörtång. Om jag som svetsat två gånger i mitt liv (en gång i min ungdom och så nu då) klarade av det så kan alla.

Men i efterhand tror jag att om jag tagit mutternknack från början istället för att slita sönder skallen manuellt så hade jag besparat mig allt besvär. Det är mycket vunnet att kunna lägga all egen kraft rakt in och låta maskinen knacka.
 
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om man börjar med mutterknackare och hel skalle så minimerar risken att det blir runddraget. Men har någon tidigare provat med skiftnyckel eller polygrip, tja då är det två problem, fastrostat och förstörd skalle.
Så kan man lösa 90% med mutterknackare är mycket vunnet.👍
nja....normalt börjar man med en sexkantshylsa och dragskaft och drar manuellt.........Då känner man vad som händer och kan avbryta och ge sig på andra metoder om det behövs.
 
AXS AXS skrev:
Mutterspräckare kan annars vara en väg framåt.

[bild]
fungerar dåligt på skruvar med skalle..........är ju som namnet antyder ett verktyg för att spräcka muttrar.
 
Som sagt, bilder gör allt enklare...

Min första "lösning" på runddragna skruvhuvuden är att ta en hylsa storleken mindre och slå på... Har man tum-storlekar kan det finnas något där som är lite mindre... Gärna en krafthylsa.. Funkar bäst på större dimensioner dock..
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
MultiMan
S Stefan1972 skrev:
nja....normalt börjar man med en sexkantshylsa och dragskaft och drar manuellt.........Då känner man vad som händer och kan avbryta och ge sig på andra metoder om det behövs.
Sedan jag skaffade en elektrisk mutterknackare (Makita) så använder jag alltid den först.Har räddat mig i många hopplösa situationer, även vid så små saker som M6. Att segdra med manuellt skaft ökar risken för rund skalle dramatiskt när skruven är fastrostad.
 
  • Gilla
Strontus och 3 till
  • Laddar…
AXS
S Stefan1972 skrev:
fungerar dåligt på skruvar med skalle..........är ju som namnet antyder ett verktyg för att spräcka muttrar.
Nu var det väl både och?
 
Gasolvärme (eller svets) följt av rostlösarsprej. CRC har sådan med kyla i, CRC Rost flash. Tufft för rosten att bli både värmd och kyld.

Mutterknack kan ibland knacka loss fastrostade skruvar.

Rostiga metriska sexkantskallar slår man tumhylsor på och tvärtom. Då runddrar man dem inte.

Använd aldrig polygrip och liknande på skruvskallar och muttrar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast rostlösare fungerar dåligt på dylika skruvar där själva gängförbandet kan sitta en bit in och oftast inte ens synligt. Lite spray under skruvskallen hjälper ju föga......
Dagens rostlösare kryper in i alla små vrår, så den letar sig in dit med.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Sedan jag skaffade en elektrisk mutterknackare (Makita) så använder jag alltid den först.Har räddat mig i många hopplösa situationer, även vid så små saker som M6. Att segdra med manuellt skaft ökar risken för rund skalle dramatiskt när skruven är fastrostad.
Vilken modell har du köpt?
Tänkte köpa DTW1002 men vet inte om den har knackare funktion.
 
MultiMan
Jag köpte DTW285, men den verkar utgången. Den mest lika idag är nog https://www.makita.se/product/dtw300.html

Min orkar iaf riktigt hårt dragna hjulbultar utan problem, så har inte känt behovet av något kraftigare. Använder 5Ah batteri, då det kan ha betydelse. Man bör inte använda minsta batterierna om man behöver maximal kraft.
 
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
I tur och ordning:
  • Värme (helst något värre än varmluftspistol) + rostlösare + mycket tålamod (upprepa gärna under ett par veckors tid). Använd rätt verktyg från början - inga skiftnycklar, glappande hylsor eller skruvmejslar som nästan passar. Tyvärr lär man sig ju aldrig att det är bättre att åka och handla rätt verktyg än att praktisera "man tager det man haver"... Gärna mutterdragare som slår. Slagskruvmejsel för skadade skruvar.
När det skitit sig och skallen är helt rund eller gått av:
  • Svetsa på en större mutter. Det kan vara svårt att få till en tillräckligt hållbar svets. Fungerar det inte så fick förhoppningsvis skruven en rejäl omgång värme av svetsen i alla fall.
När man insett att man inte var tillräckligt bra med svetsen:
  • Borr + urdragare. T.ex. denna: [länk] - inte den koniska problem-förvärrar-varianten som nämndes tidigare i tråden!
När urdragaren tappar greppet för att skruven verkligen sitter tokhårt: (Körde man med den koniska så gick urdragaren av i det här steget varpå man har ett stycke superhärdat stål i borrhålet och man kan gå direkt till sista punkten.)
  • Borra ur hela skruven. Komplett toksvårt om man behöver borra på fri hand och vara rädd om gängan, men ibland går det. Har man tur går det att sätta i en reparationsgänge om man bara borrat lite åt skogen.
Gick inte det heller:
  • Erkänn dig besegrad. Nu är det bara att byta ut hela delen som skruven satt i eftersom du nu borrat sönder den. Alternativt vända sig till någon med ordentlig kunskap och riktiga leksaker.
Utmärkt lektion! Nu vet man hur man gör! Jag trodde ju tex att de där koniska urdragarna skulle kunna funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.