Hej bästa Byggahus.se!

Jag skulle gärna vilja fråga er som kan, låt säga att en PLANRITNING är 400cm x 600cm.

Är det helt kört om husgrunden är gjord på 380 x 580cm ?

Överhäng från husgrunden utåt ska vara cirka 6-8cm verkar det som? Men nu är den på hela 10cm!


Tack så jättemycket för hjälp!!
mvh
 
Redigerat:
Om jag inte missförstår så är grunden 10 cm kortare än fasadritningen. Förutsatt rektangulär form så får du slår ut det på _två_ väggar. Detta ger 5 cm överhäng, vilket är mindre än de 6-8 cm du nämner.

Mvh, Magnus
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
A axn skrev:
Om jag inte missförstår så är grunden 10 cm kortare än fasadritningen. Förutsatt rektangulär form så får du slår ut det på _två_ väggar. Detta ger 5 cm överhäng, vilket är mindre än de 6-8 cm du nämner.

Mvh, Magnus
Hej Magnus!

Jag förstod inte riktigt vad du menade, jag är inte snickare själv, bara kund i detta ärende :(

Har gjort en skiss på hur det kommer bli som det är nu eftersom väggarna måste vara minst 30cm.

Det kommer sticka ut 10cm.
 
  • Skiss av en byggkonstruktion med väggdetaljer, måttangivelser och triangulär armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om väggen är 400cm och grunden är 390 så blir det väl 5cm överhäng på varje sida?
Jag förstår inte riktigt annars.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Hoppas bifogad kladd förtydligar!
 
  • Handritad skiss som visar måtten på en väggkonstruktion med dimensioner i centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Aj aj aj! Jag skrev fel! Ursäkta.

Jag menade att husgrunden är 380x580cm och planritningen är 400x600cm.
D.v.s 10cm överhäng på varje sida.

mvh
 
Jaha, det lät kanske värre. Då är det utanför mitt kompetensområde att avgöra vad som eventuellt behöver göras. Lycka till!
 
Hur ser ytterväggarna ut i tvärsnitt?