Hej bästa Byggahus.se!

Jag skulle gärna vilja fråga er som kan, låt säga att en PLANRITNING är 400cm x 600cm.

Är det helt kört om husgrunden är gjord på 380 x 580cm ?

Överhäng från husgrunden utåt ska vara cirka 6-8cm verkar det som? Men nu är den på hela 10cm!


Tack så jättemycket för hjälp!!
mvh
 
Redigerat:
Om jag inte missförstår så är grunden 10 cm kortare än fasadritningen. Förutsatt rektangulär form så får du slår ut det på _två_ väggar. Detta ger 5 cm överhäng, vilket är mindre än de 6-8 cm du nämner.

Mvh, Magnus
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
A axn skrev:
Om jag inte missförstår så är grunden 10 cm kortare än fasadritningen. Förutsatt rektangulär form så får du slår ut det på _två_ väggar. Detta ger 5 cm överhäng, vilket är mindre än de 6-8 cm du nämner.

Mvh, Magnus
Hej Magnus!

Jag förstod inte riktigt vad du menade, jag är inte snickare själv, bara kund i detta ärende :(

Har gjort en skiss på hur det kommer bli som det är nu eftersom väggarna måste vara minst 30cm.

Det kommer sticka ut 10cm.
 
  • Skiss av en byggkonstruktion med väggdetaljer, måttangivelser och triangulär armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om väggen är 400cm och grunden är 390 så blir det väl 5cm överhäng på varje sida?
Jag förstår inte riktigt annars.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Hoppas bifogad kladd förtydligar!
 
  • Handritad skiss som visar måtten på en väggkonstruktion med dimensioner i centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Aj aj aj! Jag skrev fel! Ursäkta.

Jag menade att husgrunden är 380x580cm och planritningen är 400x600cm.
D.v.s 10cm överhäng på varje sida.

mvh
 
Jaha, det lät kanske värre. Då är det utanför mitt kompetensområde att avgöra vad som eventuellt behöver göras. Lycka till!
 
Hur ser ytterväggarna ut i tvärsnitt?
Livar man stommen mot grund och salar 45 mm plus 28 spikläkt plus panel så blir det runt 10cm uthäng.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur ser ytterväggarna ut i tvärsnitt?
Livar man stommen mot grund och salar 45 mm plus 28 spikläkt plus panel så blir det runt 10cm uthäng.
Hej TotalControl!
Vi har anlitat en separat entreprenör för husgrunden sen är det lösvirke till snickarjobbet.
Jag vet inte alls hur tvärsnitt eller detaljerat hur snickeriet kommer se ut.

10cm överhäng blir det som det ser ut nu. Tänker om man kanske får göra väggen lite mindre?

Annars blir det som bilden jag postade här ovan att det sticker ut 10cm på kanten. Det verkar som att standard är typ runt 6cm?


Tack så jättemycket!
 
Gör det någonting att utskicket blir runt 10 cm rent estetiskt för dig? För byggtekniskt kan jag inte se någon riktig nackdel förutom att stommen inte blir inflyttad över vot. Men det borde inte vara några problem.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Gör det någonting att utskicket blir runt 10 cm rent estetiskt för dig? För byggtekniskt kan jag inte se någon riktig nackdel förutom att stommen inte blir inflyttad över vot. Men det borde inte vara några problem.
Hej!
Nejdå, estetiskt för mig spelar det ingen roll.

Det är mest den byggtekniska biten jag inte har någon kunskap om. Hur det blir med 10cm utstick/uthäng. Ifall det t.ex blåser in mer kalluft underifrån, eller om man kanske ska tilläggsisolera grunden från utsidan för att få ett "tunnare" uthäng. Jag har ingen kunskap.

Jag har förstått det som att uthäng är ca 6cm på vanliga hus. Nu blir det 10cm.

Tackar så jättemycket i förhand ifall någon kan ge en detaljerad beskrivning.
Jättesnällt.
:love:(y)
 
Blev plattan för liten eller har någon ritat stommen för stor?

Regelstommen kan ju inte stå för långt ut så beroende på hur väggen är uppbyggd så kan det klart orsaka problem!
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Håller med. Skulle vara klart intressant att se stomritning. Som Patrik säger så blir det ju inte bra om tex även syllarna ligger med uthäng. Påsalningar kan man ha med uthäng om tex syllar livar med grund.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Sedan gissar jag att om det byggs i lösvirke och du/ni kan avvara några centimeter utrymme inomhus så löser snickarna problemet med minimal insats - speciellt om du gör dem uppmärksamma på detta i förväg.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Fasadritningen d.v.s planritningen är 400x625 där väggarna är utritade på 30 cm.

Grunden är nu 380x605 (d.v.s 10cm kortare på alla hörn)

Det kommer bli utstick 10cm på alla hörn.

Vi jobbar med någon riktigt värdelös grundläggare, först la han kantelementen exakt efter yttermått d.v.s 400x625, vilket blir fel då det kommer utstick också!

Sen bad vi om kortare på kanterna och kom fram till 10cm.
Nu tror jag att 10cm också är fel =(

Vad tror ni man kan göra?
Fuska med tjockleken på väggarna eller lägga till tilläggsisolering mot kantelementen för att få mindre utstick?? =(



Tack så jättemycket!!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.