Hej,
Jag ska kika på ett hus där besiktningsmannen gett utlåtande gällande gillestugan. Jag har noll erfarenhet av husköp och blir osäker på hur jag ska tänka. Har förstått att det här kan vara rätt vanligt för hus byggda den här tiden (år 1964). Normal lukt upplevdes och dränering är gjord 1991.

Hur ska man tolka utlåtandet? Okej eller dåligt?

Från besiktningsprotokollet:
Golv:
Vid kontroll av golvkonstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes. Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande isolering och med ett uppreglat isolerat golv samt vägg dikt an grundläggning. Den relativa fuktigheten uppmättes till 86 % vid 15,5 grader.
Kontroll utförd under tröskel.

Vägg:
Konstruktion beskriven: Grundmur, träreglar, mineralull, träpanel. Fuktkvoten uppmättes till 15,5% och den relativa fuktigheten till 79% vid 10,2 grader. Dessa konstruktioner får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring.
Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och omfattning.
Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökning gäller gillestugan.

Tacksam för alla typer av svar och hjälp!
 
K
Man brukar tala om 75% RF som gräns för mögelpåväxt. Desto lägre värde desto bättre obv. Så ganska höga värden som är uppmätta.

Och så som konstruktionen är beskriven så är det nog troligt att både golv och väggar bör rivas ut till grundmur och plattan. För att göra en kontroll över hur dessa mår, och sedan troligen bygga upp väggar och golv igen utan organiskt material (dvs utan trä).

Och dräneringen ska nog göras om även den, 35 år är nog vad som rimligen kan förväntas i teknisk livslängd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Man brukar tala om 75% RF som gräns för mögelpåväxt. Desto lägre värde desto bättre obv.
Och så som konstruktionen är beskriven så är det nog troligt att både golv och väggar bör rivas ut till grundmur och plattan. För att göra en kontroll över hur dessa mår, och sedan troligen bygga upp väggar och golv igen utan organiskt material
Tack för svar! Förstår att det här är en "omöjlig" fråga att svara på men om det inte varit något problem med fuktskador tidigare i huset, (det har nämligen haft samma ägare sen 1969), hur troligt är det att detta behöver göras direkt innan man flyttar in? Eller är det snarare så att det är ett problem som kan finnas risk för i framtiden? svår fråga jag vet men alla tankar/spekulationer kring detta är hjälpsamma!
 
Gillestuga? Alltså källare? Det har väl hittills inte skrivits ett besiktningsprotokoll där källaren varit utan anmärkning?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Om lukten upplevs normal finns det väl inget akut behov. Vi köpte hus med liknande förutsättningar och har bott i över två år utan att känt något behov av insatser i gillestugan.

Vi satte in avfuktare för att få ner luftfuktigheten till 50-55% under sommarhalvåret istället för som du säger 85%.

Så länge ni inte riskerar några följdskador på annan konstruktion finns det väl ingen anledning att byta ut material även om teknisk livslängd passerat. Saker håller ju oftast betydligt längre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Gillestuga? Alltså källare? Det har väl hittills inte skrivits ett besiktningsprotokoll där källaren varit utan anmärkning?
Det är min känsla med, det är därför jag blivit lite osäker på hur mycket vikt jag ska lägga vid det och hur stor risk för skador jag ska vara rädd för. Huset ligger i suterräng, så delar av det ligger "under jord".
 
Jacob Gi Jacob Gi skrev:
Det är min känsla med, det är därför jag blivit lite osäker på hur mycket vikt jag ska lägga vid det och hur stor risk för skador jag ska vara rädd för. Huset ligger i suterräng, så delar av det ligger "under jord".
Jag tror inte det finns någon besiktningsman i Sverige som skrivet källare/nedre plan "utan anmärkning" på ett sutterränghus. Det är ju en välkänd risk med källare/sutterränghus. De vill alltid ha ryggen fri där.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F frankie365 skrev:
Om lukten upplevs normal finns det väl inget akut behov. Vi köpte hus med liknande förutsättningar och har bott i över två år utan att känt något behov av insatser i gillestugan.

Vi satte in avfuktare för att få ner luftfuktigheten till 50-55% under sommarhalvåret istället för som du säger 85%.

Så länge ni inte riskerar några följdskador på annan konstruktion finns det väl ingen anledning att byta ut material även om teknisk livslängd passerat. Saker håller ju oftast betydligt längre.
För mig som inte har så bra koll på de här grejerna? Är det svårt att, med hjälp av en avfuktare, få ner luftfuktigheten så pass mycket?
 
På beskrivningen låter det som en klassisk riskkonstruktion. Med uppreglat på oisolerad platta. Men som sagt har det fungerat i 50+ så är det troligen inget akut. Men räkna med åtgärd inom 5 - 10 år. Med otur tidigare än så.

OM huset är från den tiden, och beroende på vad som gjorts sedan dess, så bör man fundera över hur dräneringen mår. Taket? Badrum/tvättstuga? Avloppsrören i huset.

De punkterna kan vara mer akuta än gillestugan.

Sedan bör man ha i åtanke att inte ha rena boutrymmen (alltså inte sovrum) i en sådan källare, det är i princip alltid ohällsosam fuktnivå. Men att ha den som tvättstuga, hobbyrum osv. fungerar bra. Men jag vet många som har sovrum i äldre källare där det går bra
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
På beskrivningen låter det som en klassisk riskkonstruktion. Med uppreglat på oisolerad platta. Men som sagt har det fungerat i 50+ så är det troligen inget akut. Men räkna med åtgärd inom 5 - 10 år. Med otur tidigare än så.

OM huset är från den tiden, och beroende på vad som gjorts sedan dess, så bör man fundera över hur dräneringen mår. Taket? Badrum/tvättstuga? Avloppsrören i huset.

De punkterna kan vara mer akuta än gillestugan.

Sedan bör man ha i åtanke att inte ha rena boutrymmen (alltså inte sovrum) i en sådan källare, det är i princip alltid ohällsosam fuktnivå. Men att ha den som tvättstuga, hobbyrum osv. fungerar bra. Men jag vet många som har sovrum i äldre källare där det går bra
Förstår, tack! Det är väl just det som gör att jag att jag blir osäker. Vi kommer givetvis behöva göra en del andra grejer direkt när man flyttar in. Så bra att veta ungefär hur mycket pengar man ska kalkylera med för direkt renovering innan man börjar buda på huset. Då en totalrenovering av ett sånt här utrymme känns dyrt...
 
Avfuktare hjälper dig säkert, dränering kommer hjälpa dig än mer, samt organiska material på riskkonstruktion är ju inte att föredra.. fukt finns alltid i en sådan betongplatta. Mycket med mögelpåväxt handlar också om värme inte bara fukt. De du köper huset av har kanske inte värmt gillestugan så pass därav ingen mögelpåväxt..
 
F Fredde_bygg skrev:
Avfuktare hjälper dig säkert, dränering kommer hjälpa dig än mer, samt organiska material på riskkonstruktion är ju inte att föredra.. fukt finns alltid i en sådan betongplatta. Mycket med mögelpåväxt handlar också om värme inte bara fukt. De du köper huset av har kanske inte värmt gillestugan så pass därav ingen mögelpåväxt..
Okej, tack! Så du menar att om vi skulle inreda gillestugan och vara där mer, och i och med det kanske även värma upp den mer så skulle mögelrisken med det öka? Fattade jag rätt då? :)
 
Ja deffinitivt
 
  • Gilla
Jacob Gi
  • Laddar…
Väggkonstruktionen är också direkt olämplig, om nu gillestugans ytterväggar är under mark om du köper huset och dränerar så riv ytterväggar med träreglar och isolering, sätt pordrän/isodränskivor på husets utsida istället, och putsa innerväggar alt plåtreglar gips absolut ingen isolering på insidan
 
Redigerat:
K
Jacob Gi Jacob Gi skrev:
Tack för svar! Förstår att det här är en "omöjlig" fråga att svara på men om det inte varit något problem med fuktskador tidigare i huset, (det har nämligen haft samma ägare sen 1969), hur troligt är det att detta behöver göras direkt innan man flyttar in? Eller är det snarare så att det är ett problem som kan finnas risk för i framtiden? svår fråga jag vet men alla tankar/spekulationer kring detta är hjälpsamma!
Utan att veta annat renoveringsbehov på huset i övrigt så hade jag sett till att dränerat om inom 2-3 år. Och inom 3-5 år rivit ut innergolvet och innerväggarna och gjort om dem med stålreglar osv.
Under tiden hade jag använt mig av en avfuktare, den kommer garanterat hjälpa dig att få ner RF
 
  • Gilla
Jacob Gi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.